Coola Ola skriver
Fakta backar inte upp era påståenden.
Noga räknat två studier som visat på kortare bromssträcka med ABS än utan ABS. Och jag läser i den första
”The vehichles were equipped with new tires and and brake friction components (rotors and pads)”.
Slutsats:
Enligt testarna är alla nya däck lika. Det har ingen betydelse vilka däck man har på hojen. För vilka däck man använde står det inget om. Det råd jag fick av Yamaha i Mölndal att tat lungt de första milen med mina nya Pirelli Diablo Rosso Corsa är fel. Nya däck är det bästa som finns på en hoj. När man ska pressa hojen till det yttersta.
Av någon lustig anledning är det noggrant beskrivit hur hojarna med ABS skulle bromsas. Man fick inte dra hårdare i handbromsen än 200N och inte trycka hårdare på fotbromsen än 350N.
Kom ihåg det Coola Ola när en lastbil kör ut framför dig och du har ABS.
Bromsa inte hårt !
När det gällde hojarna utan ABS så var det fritt fram att bromsa som föraren tyckte !
Vilka testförarna var, vilken erfarenhet de hade motorcyklar osv står det inget om.
Min slutsats blir att MC-utbildning, SMC-kurser och bankörning är bortkastad tid. Du blir inte bättre på att bromsa.
Och efter ha kört en hoj 6 gånger kan du pressa den till det yttersta.
För det var vad förarna hade på sig för att vänja sig vid hojen.
Och i och för sig är det nog vanligt: Många MC-ägare använder inte hojen mer än 6 gånger på säsongen.
Och då blir ju det här ett bra test.
Den andra länken går till nått som är betydligt bättre. Tycker jag.
För som avslutning citat: ”Many of the experienced and advanced rider training courses in our Biker ED sections foster these skills.” och ”Keeping brakes, tires and associated components well maintained and checked will help keep your bike's braking performance up.”
Min uppfattning om ABS grundar sig på vad jag läst i MC-tidningar från hösten 2009 och framåt, tester utförda av MC-journalister på en rad olika hojar.
Och resultatet av den läsning är att alla hojar med ABS har inte samma bromssträcka.
Min slutsats blir: Alla ABS system är inte likadanna.
Och att man ibland vid testerna fått kortare bromssträcka med hoj utan ABS.
Dvs det räcker inte med att köpa en hoj med ABS om du vill få kort bromssträcka.
Du måste köpa en hoj med ABS och kort bromssträcka.
Själv anser jag valet av däck på hojen som det absolut viktigaste för att inte gå omkull.
För med bra däck känns det när greppet håller på och försvinner och det räcker med att lätta på bromsen.
Med "standard" däck så släpper det bara känns det som och då gäller det att släppa bromsen direkt.
Ja det var i varje fall vad jag gjorde. Sedan sålde jag den hojen.
Högst betyg under bromsning i ett test av 8 däck i Performance Bikes July 2010 har Pirelli Diablo Rosso Corsa.
Och man testade i vackert väder.
Och jag kör Triumphen i vackert väder så jag har satt Pirelli Diablo Rosso Corsa på trajan.
(Pirelli Diablo Rosso Corsa var också bästa däck totalt i testet)
Och när däcken är slut på sukkan så överväger jag starkt Michelin Pilot Road 3
för de har i ett test i regn (vattenspolad bana) bäst testresultat.
Och köra sukkan när det regnar.....
Men för att återgå till ABS som ett medel mot att hjulen låser sig och bromsa omkull.
Om det gäller att inte kunna bromsa så hårt att hjulen låser sig så rengör absolut inte bromsskivorna från fett från fingrar osv med Biltemas Aceton och hushållspapper. Första inbromsningen med trajan efter rengöring låste jag framhjulet. När jag bromsade som vanligt i stan (låg hastighet).
I hög hastighet (tex på bana) är risken för låsning mycket mindre pga av hjulens mycket högre rotationsenergi.
Trots risken för låsning tänker jag fortsätta göra ren bromsskivorna då och då.
För jag vill ha kort bromssträcka utan behöva ta i med mer än 2 fingrar.
Jag har bromsat omkull två gånger.
Gemensamt för dessa två gånger är att jag enbart bromsat med framhjulet.
Jag har aldrig bromsat omkull mig när jag använt både bak och frambroms samtidigt. Min vanliga bromsning.
Eller när jag enbart använt bakbromsen.