Eftermontera farthållare

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Som vanligt när det kommer till lite knepigare frågor ställer man dem här för snabba och bra svar :tummenupp

Grundproblemet är:
Jag vill montera en farthållare i min rejsbuss, en Renault Master 2.8 -00.

Kort säkning på nätet ger att det finns mängder av system för nyare bilar där hastigheten överförs via CAN men sån tur har vi ju inte i mitt fall.
Såg nån variant som använde vakum vilket väl bara blir en varvtalshållare, dvs given hastighet per växel. Detta är helt ok såklart. Använder alla system sig av extra gasvajer med servo som är lite smart styrd eller finns andra?
Ungefär så långt har jag kommit i mitt sökande, vad kan SH-expertisen bidra med (gärna så billigt som möjligt som vanligt) ?

Varvtal och hastighet följs ju åt så länge man inte byter växel, så en konstanvarvtalshållare håller ju hastigheten åt dig.

Sen är det någon form av servo som sköter gasandet för att hålla varv/hastigheten konstant, samt brytare som kopplar ur skiten om du bromsar eller frikopplar.

Jag hade en på en bil på 80 talet, den tog varvtalet från tändningen, så den fungerade inte på dieslar, men det fanns en givare som tillbehör för diesel.

Du har alltså gaswire fram till pumpen? Inte kablar?
En sådan farthållare består av: En strybox, en knappsats, ett servo med wire plus div kablar. I bruksanvisningen står det var du ska ta hastighetssignalen. Tex från ABSkabelhärvan eller liknande.
Det finns flera olika tillvekare tex. www.pdq.se ( inte gratis, men mkt bra)
En liten googling senare så hittade jag denna:
http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=...t_index=SHOP_AREA_17271_0313020&otp1=tablink1

I min rejsbuss sitter det extra vajer till gasspjället.. Som på en traktor typ.
Funkar hjälpligt om det är plant - rekommenderas inte...

Du har alltså gaswire fram till pumpen? Inte kablar?
En sådan farthållare består av: En strybox, en knappsats, ett servo med wire plus div kablar. I bruksanvisningen står det var du ska ta hastighetssignalen. Tex från ABSkabelhärvan eller liknande.
Det finns flera olika tillvekare tex. www.pdq.se ( inte gratis, men mkt bra)
En liten googling senare så hittade jag denna:
http://www.conrad.se/websale7/?Ctx=...t_index=SHOP_AREA_17271_0313020&otp1=tablink1

Det finns ju en wire, men jag har faktiskt inte undersökt vad den påverkar. Antar wiren påverkar nån axel som gör nåt med pumpen, är ingen dieselkung :va

Såg Conradvarianten oxå. Har dock ingen aning om jag klarar kravet: "Dieselbilar måste vara utrustade med en bromskraftförstärkare som drivs av undertryck".

Det finns ju en wire, men jag har faktiskt inte undersökt vad den påverkar. Antar wiren påverkar nån axel som gör nåt med pumpen, är ingen dieselkung :va

Såg Conradvarianten oxå. Har dock ingen aning om jag klarar kravet: "Dieselbilar måste vara utrustade med en bromskraftförstärkare som drivs av undertryck".

Wiren lär väl påverka gasspjället. :)

Och bromskraftstjofräset = bromsservo - finns det ens bilar idag utan det?

/J

Wiren lär väl påverka gasspjället. :)

Och bromskraftstjofräset = bromsservo - finns det ens bilar idag utan det?

/J

Dieselbil + gasspjäll = ?

Så tänkte jag först också om bromsservot, men drivs det av undertryck?

Nån mer som kan uttala sig om Conrads variant?

Det finns en manual att ladda ner med inkopplingsanvisning i fliken detaljer. Den behöver inte ens kopplas elektroniskt för hastigheten utan med magnet avkännare på drivaxel. Vajer kan kopplas på gaspedalen mm.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick