Eftermontera farthållare?

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Hej!
Är detta ens möjligt på en gammal förgasarhoj?
Varför jag undrar är för att jag pga viss invaliditet i händerna nu börjar få svårt att hålla gas på längre turer.
Har provat med så kallad gasflärp men det hjälper inte ett dugg eftersom jag inte orkar hålla handleden i vinkel nog länge ändå.

Tacksam för tips börjar bli dessperat och snart ger jag upp mc åkningen eller köper en gold wing.
 

Killawife

To live is to die
Gick med
23 Feb 2005
Ort
Vimmerby
Hoj
Yamaha YZF750-94, Yamaha XJ600S diversion-92, Tidigare: Yamaha FZR600R -94, Triumph 955i daytona -04, Yamaha R1 -00, Yamaha R6 -99, Yamaha YZF 750 -92

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Problemet med sånna som bara låser gasreglaget är ju att dom håller gasen men inte farten om jag har fattat rätt?

Edit: Den elektriska varianten rockade ju loss på runt 10k. Hm
Får nog bli en såndär manuell grunka iaf.
 
Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vanliga eftermarknadsfarthållare till bilar funkar fint på MC.

Hastighetssignalen kan man sno från hastighetsmätaren om den är elektroniskt matad, eller generera genom att använda magnet och induktionspick-up. Själva reglagerörelsen skapas genom satsens vacuumklocka, men du måste kunna hämta vakuum någonstans på insugssidan.

Det är lite meckigt att montera på hoj genom att det är sämre med utrymme, och dubbeltrubbel dessutom genom att provkörning, intrimning och efterjustering av funktionen nästan alltid kräver att tanken monteras av och på en massa gånger, men sedan funkar det bra.

...om det inte vore för reglagedelen.
Det som följer med i satserna är ju hela tiden avpassat för inomhus/bilmiljö, och ärgar sönder på några veckor eller månader utomhus på ett MC-styre. Där får man helt enkelt smida till något eget som funkar.

Waecos billigaste är väl det jag mest sett eftermonterat på hojar. Både förgasarhojar och insprutade kan använda samma sats - den är helt mekanisk. Dom hojar jag sett har använt magnet + pickup för hastighetssignal.

Har provkört några olika hojar. Funkar kalas.
Dock aldrig brottats med installationen själv.

Rea just nu på Conrad: 1400 spänn.
http://www.conrad.se/Recensioner.ht...ting.htm&pi=851329&ci=SHOP_AREA_17271_0313020
 
Last edited:

DieselSverige

Gudomlig sporthojare
Gick med
31 May 2013
Ort
Jajamensan
Hoj
Enfield India
*klipp*
...om det inte vore för reglagedelen.
Det som följer med i satserna är ju hela tiden avpassat för inomhus/bilmiljö, och ärgar sönder på några veckor eller månader utomhus på ett MC-styre. Där får man helt enkelt smida till något eget som funkar.

*klipp*

Rea just nu på Conrad: 1400 spänn.
http://www.conrad.se/Recensioner.ht...ting.htm&pi=851329&ci=SHOP_AREA_17271_0313020

Waeco Magic speed.
Kört det på min BMW k1100 i lite drygt 6000mil.
Funkar kalas, men du bör vara van skruvare för att montera.
Plats tar det...
Kontrollenheten:
image.jpg

Vacuumklockan:
image.jpg

image.jpg


När det gäller både den elektroniska kontrollenheten och "knappsatsen" så är dom som sagt inte avsedda för utomhusbruk, men om du är solskensåkare så är det bara att köra tills det rasar. :D
image.jpg


Det där andra systemet, för att "låsa gashandtaget" fungerar utmärkt, hade det på en Suzuki V-storm.
Visst, det håller GASPÅDRAGET, inte HASTIGHETEN, men det avlastar rejält vid körning på motorväg.

Slutsatsen:
Börja med den enkla mekaniska lösningen.
Står du inte ut med att korrigera gaspådraget emellanåt för att hålla exakt den hastighet du önskar, ja då får du fundera på om du har kunnande nog och plats på hojen för den elektroniska varianten.

Lycka till!
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Jag hittade en tråd i ett forum där en kille beskrivit sitt sökande efter en fungerande farthållare. Han hade i slutändan köpt en variant av den här/det finns modellanpassade att köpa) och det funkade tydligen bra, så jag har beställt en liknande för att testa.: http://www.ebay.co.uk/itm/Sound-Off...rottle-Lock-/380553129417?hash=item589abbedc9

Körde ca 45 mil igår och mycket motorväg så den där farthållaren hade ju varit suverän på denna resa.Kanske kan rädda körkortet i framtiden när man har lätt för att gasa på sig många gånger under dryga körmoment.Tack för tipset. :tummenupp :crash
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Waeco Magic speed.


Slutsatsen:
Börja med den enkla mekaniska lösningen.
Står du inte ut med att korrigera gaspådraget emellanåt för att hålla exakt den hastighet du önskar, ja då får du fundera på om du har kunnande nog och plats på hojen för den elektroniska varianten.

Lycka till!

Tack för tipset. Mekvanan är relativt hög. så det är inga problem.
Jag tror jag kommer satsa på en riktig farthållare direkt. Eftersom det är min högra hand jag har värst problem med så kan jag inte belasta den alls mer än att just bara röra den. Jag kan bromsa och så men jag klarar tex inte skruva in en skruv med mejsel utan att vila lite emellanåt. just statisk belastning är värst och mc gasen är som att skruva mejsel timme in och timme ut.
 

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Ort
Hofors
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Vet inte om de här är ett dumt tips, men om du bara skruvar upp tomgången till ungefär de varvtalet som motsvarar hastigheten du vill ligga på?
Typ 4000 rpm för att glida fram i 90 eller så

- - - Updated - - -

Vet inte om de här är ett dumt tips, men om du bara skruvar upp tomgången till ungefär de varvtalet som motsvarar hastigheten du vill ligga på?
Typ 4000 rpm för att glida fram i 90 eller så
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vet inte om de här är ett dumt tips, men om du bara skruvar upp tomgången till ungefär de varvtalet som motsvarar hastigheten du vill ligga på?
Typ 4000 rpm för att glida fram i 90 eller så
4000rpm tomgång räcker inte för att hojen ska orka hålla 90kmh, risken är stor att motorn obelastad ligger mot varvstoppet med så mycket "tomgång".

TS, köp en GPS-puck, en Raspberry Pi och en liten servomotor, sen ber du någon polare knacka ihop en mjukvarubaserad GPS-styrd farthållare :tummenupp
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
4000rpm tomgång räcker inte för att hojen ska orka hålla 90kmh, risken är stor att motorn obelastad ligger mot varvstoppet med så mycket "tomgång".

TS, köp en GPS-puck, en Raspberry Pi och en liten servomotor, sen ber du någon polare knacka ihop en mjukvarubaserad GPS-styrd farthållare :tummenupp

Kan bli farligt när man kör in i en tunnel och Pajen ger full gas för att komma upp i 110 när GPS:en säger 0 :p
 

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Ort
Rosvik
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv

sedition

Medlem
Gick med
9 Jul 2015
Ort
Linköping
Hoj
FXSTBI 06

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Vad är det nu för fel på glasspinnar och hårsnoddar era jämrans prylbögar? Hårsnodd ska jag testa snart tror jag..
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top