Eftersom jag är nyfiken av naturen ...

Lillan

Sky is the limit
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
javisst,o rosa är den....
......så undrar jag.

*Hur många har ett första hjälpen kit med sig?
*Kan du HLR samt ABC?
*Har du någon form av sjukvårdsutb. eller motsvarande?
*Hur _tror_ du att du skulle reagera vid en ev. olycka..eller har du rent av (tyvärr) erfarenhet?

Den här tråden har säkert varit uppe förr-men inte sen jag hittade hit...(tror jag...)

Mina egna svar är....
: ja-första hjälpen kit har jag med under cutsen.
: Kan både HLR samt ABC
: är undersköterska....(tyvärr...rätt så trist....skulle vilja läsa vidare
: jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera på en olycka ute i trafiken ,faktiskt så har jag varit förskonad från det :)
Däremot har jag tagit hand om många _riktigt_ otäcka krascher inom roadracingen :(
Om någon var på SO 01-på Åsen...så hade vi en riktigt läskig sidovagns krock,om ni minns...alla klarade sig från värre skador,vilket man _inte_ kunnat tro-när man kom fram till olycksplatsen..och det låg vrakdelar och folk,lite här o var :(

/Lillan

Lövis

PennyBridge Riders
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia
nej har inte första hjälpen kit under cutsen.
: Inte sköterska
: jag vet faktiskt inte hur jag skulle reagera på en olycka ute i trafiken ,vid andra incidenter (inte så allvarliga som det kan bli)
har jag lyckats behålla lugnet, men man vet ju aldrig föräns man står där (vilket jag hoppas jag slipper)

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
fick utbildning i lumpen och kommer förhoppningsvis ihåg tillräckligt mycket...

jag har bara varít med om mindre olyckor men tycker att jag behållit lugnet vid dessa. hoppas jag slipper få reda på hur jag reagerar vid svåra olyckor...

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
TL1000s -97
: Nej har inte första hjälpen kit under cutsen. Snusnäsduken funkar som förband.
: Inte sköterska
: Jag har varit med om att vara först på plats vid olycka 2 ggr... En med bil där personen hade voltat. Han var chockad men inte fysiskt skadad. Den andra gången var förra sommaren när "SP1" krockade med lastbilen. Det var det värsta jag har varit med om. Jag hoppas innerligt att det aldrig kommer hända igen.

Jag har alltid kunnat behålla lungnet. Jag gör det som måste göras. Tänk på vad som är viktigast. Lär dig HLR och ABC. Även andra som kommer till platsen kan bli skärrade/chockade. Genom att ge dom en uppgift tex stanna bilar, ringa ambulans mm så får dom något att göra och har lättare att behålla lungnet. Tänk även på andra inblandade. Tex lastbilschafören. Jag var direkt framme och pratade med honnom och för att han inte skulle börja klandra sig själv eller känna att vi (som åkte tillsammans) var förbannade på honnom (Det var inte hans fel).

Trots att det var 9mån sen det hände så tänker jag på olyckan flera ggr per vecka... :(

Det är farligt att åka hoj, minimera riskerna. Kör fort, men inte för fort. Hettsa inte varandra. Om du krockar med en lastbil spelar det ingen roll vilka skydd du har...

Tänke efter nu, för sen hinner du inte.

Bifogat

• till minna av joel.jpg
    till minna av joel.jpg
    48 KB · Visningar: 181

Mr. President

Luspank
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
En 86:a GSX-r 750, en ProStreet Gsx-r1100 Turbo, en ProStreet Hayabusa och har blivit med Honda oxå
Jag har inget förstahjälpenkit på hojen (ännu)
Har nyligen fått en repetitionsutbildning på både ABC och HLR
Vet ej hur jag skulle reagera vid en olycka, men jag tror att jag skulle hålla mej hyggligt lugn.

Lillan

Sky is the limit
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
javisst,o rosa är den....
Tengil....

Jag kännde oxå Joel sen tidigare......

Visst känns det ännu taskigare,när en nära vän får slänga in handduken. :(

Förstår att du tänker på detta ofta.
Man kan inte hjälpa det tyvärr...man måste få "älta" ...det är ett slags sorgearbete det med .

En kille jag var sambo med för _många_ år sen....körde ihjäl sig på Noravägen-96.Jag tänker på det nästan varje dag :(

Så jag vet hur det känns.. :(

/Lillan

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
- Har inget kit med mig, men alltid telefon.
- HLR och ABC, kan bægge.
- Lumpen såklart och en massa utb. med offshore kurser (jobb)
- Behåller lugnet, det ær først efteråt nær polis och ambulans har tagit øver som det blir jobbigt och man bryter ihop.

Hur många har tænkt sig att dom har kommit till en olycka?
Førsøkt sætta sig in i situationen, hur den ser, vad man ska gøra, vilka ær det som ær skadade/døda?

Tænk nu verkligen till, måla upp det værsta du kan, før antagligen så ær det inte så illa som man kan førestælla sig, men ibland ær det faktiskt værre. Om du gør det många gånger och ser sig sjælv gå igenom dom sakerna som MÅSTE gøras vid en olycka, då ær chansen mycket større att du gør dom sakerna nær det væl ær dags

Jag har gjort det innan, och gør det fortfarande. Kan med bitter erfarenhet sæga att det verkligen funkar om man tænker sig så många olika situationer som man kan och hur man vill att man ska agera, før nær det sker så går man in i den rollen man har tænkt sig och gør allt rætt.
Lite sent att børja tænka på vad som var viktigt nær man står dær med telefonen i handen och kompisen børjar bløda ihjæl vad det nu var man skulle gøra. Om du har tænkt dig det innan många gånger så går du ifrån att tænka till att bara gøra :fakta

Efterbearbetningen ær en jobbig tid, har tyværr inga tips dær om hur man ska gøra....
Inte en dag går utan att jag tænker på det jag har sett.

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Har tyvärr ingen plats med första förband på min hoj eller i skinnstället...
Eftersom jag körde ambulans i lumpen fick jag ju en hel del utbildning där. Hoppas bara att det sitter kvar när det verkligen behövs = _ska_ kunna ABC/HLR men vet inte om jag minns allt. Det var snack på jobbet om fortbildning i ämnet som jag kommer gå på om jag får chansen.
Jag tror jag skulle vara rätt lugn om jag var först på plats. Vi hade inga stora tillbud under lumpentiden men några mindre grejer åkte vi ju på och det funkade bra.

Jag ledde gruppen förra sommaren när Joel kraschade och kan väl lätt egoistiskt säga att jag nu är glad att jag inte satt på Tengils hoj när det hände. Fy fasen.
Helt otroligt overkligt att komma till en olycksplats och man känner igen många av utryckningspersonalen och en kille man kört med ligger i diket. Åtminstone jag lärde mig att köra med större marginaler på landsväg och har/ska öka skillnaderna ännu mer i hur jag kör på landsväg/bana.

schrunken

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 640 Adventure -03
Lillan skrev:
......så undrar jag.

*Kan du HLR samt ABC?
*Hur _tror_ du att du skulle reagera vid en ev. olycka..eller har du rent av (tyvärr) erfarenhet?

/Lillan

Har för det mesta med mig ett "Första förband"
Senaste ABC utbildningen var i lumpen, dvs tre år sedan.
Mycket svårt att säga hur man skulle reagera och känner man den som blir skadad väl så kanske man skulle bli mer chockad. (Allt beror ju på omständigheter). Jag har lyckligtvis aldrig bevittnat en våldsam olycka på nära håll.
Det sjuka är att vid en lindrigare olycka eller bara omkullkörning så verkar det första man tänker på vara sitt eget fordon...

asynja

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ER-5
Bra tråd. Måste erkänna att jag är dålig på alla punkter. Men nu vet jag i alla fall hur jag skulle reagera vid en olycka. Om ni läste i NA i måndags så var det en olycka på E18 som stoppade trafiken i en halvtimme.

Jag kom 3-4 bilar bakom (ja, jag åkte bil, skulle hämta på flygplatsen) och såg allt. Första instinkten - som jag följde - var att stanna intill kanten och ringa 112. Lite stirrig var jag, men lyckades i alla fall pressa fram den information SOS ville ha. Två andra hade stannat och hjälpte varsin förare i varsin bil så jag kan rekommendera att vara flera på olycksplatsen. Tack och lov inga stora personskador - då hade kanske reaktionen varit annorlunda...

Gaffa-mannen

Touringdäck på Gelleråsen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSF 1200s Bandit, + Honda ANF125 Innova
Lillan skrev:
......så undrar jag.

*Kan du HLR samt ABC?

* First Aid Kit enbart i bilen.
* HLR och ABC i lumpen, men det var ju över 10 år sedan
* Ingen sjukvårdsutbildning
* Har ingen aning. Kom som första bil till en viltolycka utan personskador, och där tyckte jag att jag var lugn och metodisk, även om man kommer på efteråt att man hade kunnat göra vissa saker annorlunda.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024