Eget företag

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Aktiekapitalet för att få starta ett AB är 100 000:-

Du slipper också krav på revisor och årsredovisning om du kör enskild,det går alltid att omvandla eller starta ett AB senare.

Aktiekapitalet behöver nödvändigtvis inte vara kronor utan kan bestå av för verksamheten nödvändiga inventarier, lager etc.

Revisionplikten för mindre aktiebolag är nog påväg att slopas om jag inte minns galet.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Tackar för råden! Ser ut till att bli en enskild firma de första åren då jag mest tänker att ha det som extra inkomst. Sedan får jag se vad som händer om några år...

Till de som menar att jag bli livegen: Gäller att välja rätt gebit!:D

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Kolla med din a-kassa också. Dubbelkolla gärna detta men jag har för mig att du kan glömma ersättning från a-kassan om du blir uppsagd från ditt ordinarie jobb eftersom du, på pappret, fortfarande är anställd i din egen firma och således inte är arbetslös.

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Varför startar vi inte fler företag här i Sverige om det ger mer lön och mindre jobb? Alla borde ju starta minst ett bolag var så blir vi alla miljonärer.

Fifan, denna ide ska jag ta patent på, exportera och lösa svälten i världen med. :banana

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Starta eget gör man ju när man tröttnat på att momsa på all jävla skit man köper.

Ja, nu verkar det vara någon form av konsultverksamhet och då är möjligheterna klart begränsade. Iaf om man jämför med t.ex. firmor som sysslar med entreprenad, bygg osv.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Varför startar vi inte fler företag här i Sverige om det ger mer lön och mindre jobb? Alla borde ju starta minst ett bolag var så blir vi alla miljonärer.

Fifan, denna ide ska jag ta patent på, exportera och lösa svälten i världen med. :banana
Scch förstör inte hans bubbla med verklighetsförankrad syanism

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Man har försökt på Stureplan, alla jobbar med att klippa håret på varann.

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Jag lånar tråden lite:

Jag överväger själv att starta enskild firma för att få en FA-skattsedel och såldedes kunna extraknäcka vid sidan av mit ordinarie heltidsjobb.

Några frågor som slagit mig:
- Ungefär var landar uppstartskostnaderna? ...alltså de generella som rör registrering och annat byråkratiskt. De rent verksamhetsspecifika kostnaderna behöver ni alltså inte nämna eftersom jag tänkt sälja min kropp (eller var det hjärna?) och alltså inte kommer ha några stora kostnader inledningsvis. Så vad är det som kostar för att komma igång.

- Hur bred får verksamhetsbeskrivningen vara? Jag vill nämligen ha möjlighet att kunna syssla med så mycket som möjligt inom ramarna för ett och samma företag. Konsulttjänster och försäljning o.s.v.

Edit:
- Finns det någon lägsta omsättningsgräns? Jag har ju inte tänkt ha verksamheten för att tjäna några stora pengar initialt utan mest för att ha möjlighet att kunna "kombinera nytta med nöje" så att säga...

för att regga enskild firma kostar det tusen kronor ab är lite dyrare kommer inte ihåg exakt men det står allt du behöver veta på skatteverkets sida lycka till

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Hoj
2010, Skakig 1000RR
för att regga enskild firma kostar det tusen kronor ab är lite dyrare kommer inte ihåg exakt men det står allt du behöver veta på skatteverkets sida lycka till

AB kostar* 100 000 - 500 000, inte just 100 000 som vissa har sagt.
Det beror lite på vad det är för verksamhet man ska starta.

*Pengar som du använder i företaget, t ex för att köpa in material.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
AB kostar* 100 000 - 500 000, inte just 100 000 som vissa har sagt.
Det beror lite på vad det är för verksamhet man ska starta.

*Pengar som du använder i företaget, t ex för att köpa in material.

Ett publikt AB kostar 500 000 dvs ett som noteras på börsen.

Ett vanligt AB kostar minst 100 000 i aktiekapital,sen är det ju valfritt om man vill stoppa in 2 miljoner som aktiekapital.

Du omsätter iofs akitekapitalet i varor eller lager i början ,dock bör man ha fått tillbaka sina 100 000 (eller vad man nu satt in) innan första bokslutet annars går det illa.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Aktiekapitalet behöver nödvändigtvis inte vara kronor utan kan bestå av för verksamheten nödvändiga inventarier, lager etc.

Revisionplikten för mindre aktiebolag är nog påväg att slopas om jag inte minns galet.

Det går att stoppa in div prylar som aktiekapital i ett bolag,men problemet är att dessa kan tappa värde då gör bolaget det också,det finns fina expempel på folk som använt tex en bil som aktiekapital vilket gör att bolaget tappar värde som en sten och inom 2 år så har du kontrollbalansräkningen som ett brev på posten.

Lager och inventarier är lager och invetarier det går inte att använda som eget kapital ,även om det är en tillgång i bolaget.

Ädit :

:)

d1ce

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2002
Hoj
Ducati 1098 -00
Det går att stoppa in div prylar som aktiekapital i ett bolag,men problemet är att dessa kan tappa värde då gör bolaget det också,det finns fina expempel på folk som använt tex en bil som aktiekapital vilket gör att bolaget tappar värde som en sten och inom 2 år så har du kontrollbalansräkningen som ett brev på posten.

Lager och inventarier är lager och invetarier det går inte att använda som eget kapital ,även om det är en tillgång i bolaget.

Ädit :

:)

För en bil är inte en inventarie :rolleyes:

Det går alldeles utmärkt att använda lager och inventarier som är för verksamheten användbara. Och vad är det för skillnad på en inventarie bolaget köper för aktiekapitalet eller inventarie som stoppas in som aktiekapital?

Förväntas man kunna plocka ut sina 100.000kr inom första året som du skrev ovan ska inte värdeminskningen/avskrivningen på bilen/inventarierna vara några problem.

edit: I anmälan till bolagsverket ska man uppge vad aktiekapitalet består av. Endera är det stålar eller så är det "apportegendom". Du kan fritt avgöra hur delarna ser ut eller enbart av endera. Använder du apportegendom ska revisor intyga att denna är av användning i bolaget samt att det har ett visst värde.

Och inventarier som är en tillgångspost balanserar fint med aktiekapital som är en skuldpost. :)

Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...