Eget MC-"Larm" med mobil??!!

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
Vad tror/tycker ni om idé om ett eget mc-larm i form av en enkel mobil som är påslagen som man skulle kunna spåra i fall att hojen blir stulen?? Polisen kan ju spåra mobiler som är påslagna och de är säkert inte de enda som kan det.

Lägga mobilen nånstans i hojen där den är väderskyddad, bygga en sjyst låda och man behöver bara ladda/byta batteriet kanske va 14:e dag, och ett gammaltkontantkort som sitter i.

Skitdum idé lr kanske nåt att spinna vidare på ?? ge mig lite nackdelar och fördelar. :tummenupp :gnissla

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
o vad kostar sådana chip och vart kanman få tag på dem??

alex

Vsundelin

åka hoj =)
Gick med
10 Oct 2003
Hoj
ingen alls för tillfället..
min bror har byggt ett enkelt larm av en mobiltelefon. Jag vet inte riktigt exakt huyr han gjorde, men det fungerar iaf så att mobiltelefonen kopplas till en strömbrytare, och när strömbrytare "aktiveras" så ringer telefonen upp ett valfritt inprogrammerat nummer...enkelt, smart och rätt billigt om man har en gammal mobiltelefon som ligger och skräpar....

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Jag tror tyvärr inte alls på att ha en mobil i hojen. I synnerhet inte om du hade tänkt låta den vara fristående från hojens elsystem! Batteriet kommer garanterat vara slut den dan du behöver det! Och det är tämligen lätt att hitta mobiler pga dom störningar som gärna blir i högtalare mm.
Om du ska koppla in en mobil så råder jag dig till att koppla in den på kontinuerlig laddning från hojens batteri, och är du nojig över att få springa igång hojen så är de bara att köpa ett batteri med nån Ah extra.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag har också tänkt på det, och tror inte att det är någon dum idé. Koppla till hojens elsystem tror jag dock är en förutsättning. Ett mobilbatteri tröttnar lätt om det t.ex. är lite kallt ute på natten.

mjukis

Alex Pappa
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
nietjunie
Varför inte bara utrusta hojen med en gps-sändare?
Underlättar nog både för dig och polisen i arbetet med att spåra hojen.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Troligen för att mobil-lösningen är mycket billigare. Jag säger inte att den är lika bra, men billig. :)

Wagge

Kiruna?
Gick med
23 May 2005
Hoj
CBR1000 -08
Fan vad jag blir irriterad på att såna här trådar ens måste finnas....

Varför kan bara inte folk hålla sin fingrar i styr och ge fan i andras grejer... :mad: DET hade vart både skönast och billigast...

Kajan

återvandrad
Gick med
22 Jun 2005
Hoj
BMW 1100 GS / Suzuki 750 gs -77
Vad jag vill ha är en mobil med en strömbrytare som stänger av hojen när man ringer o slår in en kod. alternativt aktiverar den lilla mina med riktad sprängverkan som man har satt under sadeln.
:hihi ballistic thief balls :hihi

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Kajan skrev:
Vad jag vill ha är en mobil med en strömbrytare som stänger av hojen när man ringer o slår in en kod. alternativt aktiverar den lilla mina med riktad sprängverkan som man har satt under sadeln.
:hihi ballistic thief balls :hihi

Det har jag en polare som kan fixa, han jobbar med sånt. dock en sprängämnen :D

men han kan låsa och kolla upp allt med sin bil vilken värden den har via sms?

Hoztic skrev:
Jag tror tyvärr inte alls på att ha en mobil i hojen. I synnerhet inte om du hade tänkt låta den vara fristående från hojens elsystem! Batteriet kommer garanterat vara slut den dan du behöver det! Och det är tämligen lätt att hitta mobiler pga dom störningar som gärna blir i högtalare mm.
Om du ska koppla in en mobil så råder jag dig till att koppla in den på kontinuerlig laddning från hojens batteri, och är du nojig över att få springa igång hojen så är de bara att köpa ett batteri med nån Ah extra.

Störningar tror jag inte är något problem, för hur många tror att det finns en mobil gömd i hojen, och batteriet är väl inte för mycket jobb att byta var 10:e dag..?

Men vem kan spåra mobiler förutom polisen??

amullo

Italiensk Allroad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MTS1200s
Det finns en produkt som lanseras inom snar framtid hos en phonehouse handlare nära dig. En GSM del med inbyggd rörelsekännare, IR-sensor, mikrofon (för "ljudlarm") och GSM del. Den styrs via sms från din vanliga nalle.

Enheten mindre än ett paket cigaretter, klarar minst 3 månaders drift utan uppladdning. paketerad i plåt med intigrerad radiodel och möjlighet till spårning. Pris kommer ligga på runt 3000:- och innehåller allt man kan behöva. Tanken är att den skall användas som larm på semi-permanenta ställen såsom exempelvis vinterförvaring, uppställningsplatser, flyttbara arbetsplatser som containrar osv. men den kan även fungera som hojlarm.

Den larmar tyst genom SMS skickning till valt nummer, alltså så har "tjuven" ingen aning om att larmet gått. Tyvärr har jag ingen bild på den, utan det var våran tekniska chef som visade den igår. Jag kan försöka fixa det. Den var lika lång och bred som exempelvis en SonyEricsson K700 och ca 1cm tjock. Höljet är stål.

Så det kommer en lösning till sommaren.

EDIT: Anledningen till den långa drifttiden är att gsm-delen inte ligger konstant och lyssnar av nätet, utan går bara upp då och då (typ en gång per dag tror jag det var.. kanske inställbart) för att kolla om du givit nya instruktioner till den. Annars kopplar den bara upp vid larm.

Last edited:

SP3-martin

mohaaaaaaaaa
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
Speed Triple 06a, Ducati S2R 06a, MT-01 05a, såld
amullo skrev:
Det finns en produkt som lanseras inom snar framtid hos en phonehouse handlare nära dig. En GSM del med inbyggd rörelsekännare, IR-sensor, mikrofon (för "ljudlarm") och GSM del. Den styrs via sms från din vanliga nalle.

Enheten mindre än ett paket cigaretter, klarar minst 3 månaders drift utan uppladdning. paketerad i plåt med intigrerad radiodel och möjlighet till spårning. Pris kommer ligga på runt 3000:- och innehåller allt man kan behöva. Tanken är att den skall användas som larm på semi-permanenta ställen såsom exempelvis vinterförvaring, uppställningsplatser, flyttbara arbetsplatser som containrar osv. men den kan även fungera som hojlarm.

Den larmar tyst genom SMS skickning till valt nummer, alltså så har "tjuven" ingen aning om att larmet gått. Tyvärr har jag ingen bild på den, utan det var våran tekniska chef som visade den igår. Jag kan försöka fixa det. Den var lika lång och bred som exempelvis en SonyEricsson K700 och ca 1cm tjock. Höljet är stål.

EDIT: Anledningen till den långa drifttiden är att gsm-delen inte ligger konstant och lyssnar av nätet, utan går bara upp då och då (typ en gång per dag tror jag det var.. kanske inställbart) för att kolla om du givit nya instruktioner till den. Annars kopplar den bara upp vid larm.

EN SÅDAN MÅSTE JAG HA: har du koll på när den kommer ut på marknaden? vem e det som tillverkar den?

HurtsLikeHell

Rock solid and fast!
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
BMW K1200s
amullo skrev:

Coolt, kändes nästan som du sa för mycket här och det mottages tacksamt!!! :banana

Kan inte du dra upp en blänkare när du får reda på/får säga mer.

Bennybeach

Alu-svetsning utföres
Gick med
24 Apr 2005
Hoj
Yamaha xjr1300
Alex 6R skrev:
o vad kostar sådana chip och vart kanman få tag på dem??

alex

Vet att dom har börjat gjuta in sådana chip i båtar, vet inte om man själv kan spåra, men det finns andra som kan, te.x F-bolagen polisen.
Huvudsaken är ju ändå att man får hojen tillbaka.

Det var ju inte riktigt svaret på dina frågor, men detta är allt jag vet :tummenupp

Warrior

Gasar tills det rasar
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
Gsxr
Om jag skulle sätta in en nalle skulle jag koppla in ett cigg uttag på något bra ställe. låta telefonen vara i laddning så fort hojen är i gång.
Sedan bygga en lite låda med liten lucka och vaderad insida. Bra att ha om hojen skulle strejka. man har ju inte alltid med nallen när man kör. Förrästen varför inte använda en person sökare i tystläge?

EPO

Ny medlem
Gick med
16 Feb 2006
Hoj
BMW
amullo skrev:

:banana :banana Härligt, släng ut en blänkare när den finns tillgänglig på marknaden. Köper en direkt. Har försökt hitta något vettigt allternativ som inte kostar skjortan. :tummenupp :tummenupp

stormis

Nonchalant, agressiv och Folkilsk
Gick med
9 Jan 2006
Hoj
Miss April
amullo skrev:
Mycket imponerande!! allt man behöver sen är denna sajten och ett familjepack med baseballträn,motsv. Kanske en kamera också till bestiariet :hihi
Nu har jag ju iofs en gammel-FZR-1000, men vill inte bli av med den ändå!

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy