Egypten...Funkar det?

SuckiSucki

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Sv 650
Hade tänkt mig en billig sista minuten i början på Januari.
Thailand var mitt första val, men det var ju lite dyrare än planerat...
Så nu står det mellan Egypten eller Kanarieholmarna.
Någon som varit i Egypten t.ex i Hurgada eller Sharm El Sheik som skulle vilja dela med sig av sina åsikter?
Har sett lite bilder därifrån,tycker mest det ser ut som en stor sandlåda...Är det fint där?

Tack på förhand

JiMpA

Söör på bara!
Gick med
30 Mar 2003
Hoj
KTM 525 EXC-07 Motard
jag har också tänkt att åka dit någon gång. Om inte annats å har ju egypten en grym historia! Men efter det jag hört av folk som varit där så har det varit mycket bra.

Bertborge

"kan rekomendera en knippe våt persilja"
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
en går hjävligt fort......
Av dom 2 alternativen är Egypten givet, (om du inte åker iväg för att låsa in dig på nått hottellområde). Annars är Agadir att alternativ oxå :)

SuckiSucki

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Sv 650
Tanken med semestern är väl att sola och dricka billig öl i 2 veckor..
Någon som vet om ölen är billig därborta,samt om maten är god?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skulle aldrig sätta min fot i egypten, för det första känner jag ingen som varit där som inte blivit magsjuk och för det andra så är Al Qaida till och med mer frekvent förekommande än i Kista Galleria.

Jonny

Varför???
Gick med
3 Jun 2003
Hoj
R1
Markus skrev:
Skulle aldrig sätta min fot i egypten, för det första känner jag ingen som varit där som inte blivit magsjuk och för det andra så är Al Qaida till och med mer frekvent förekommande än i Kista Galleria.
Skit snack.. Känner många som har varit där och 1 blev sjuk.. Ska själv till Hurgada i slutet på januari.

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Hoj
SV 650
Kom hem för en vecka sedan

Jag har precis kommit hem från en vecka i Hurghada som vi ägnade åt att äta, sola, äta, sola, bada, äta, sola, äta, dricka osv.

Vi åkte ner för att göra just ingenting och det var bara så skönt. Temperaturen på dagarna varierade mellan 25 och 28 grader men på kvällen sjönk den ner till 15 grader så man var tvungen att ha en tröja på sig *suck*
Vattnet höll en 20-22 grader och var fullt badvänligt om man inte varit en sån frb.. frysekylling. Nåja exet badade och tyckte det var helt OK.

Dock droppar temperaturen och i januari är det vinter i egypten.

Vi kan tänka oss åka dit en gång till men då kommer vi troligtvis att ta dykcertifikat där eller hemma innanvi åker. De som dök var helnöjda med dykningarna där.

Sen hade vi nog provat på ökenturen med 4-hjulsdrivna MC. Det verkade fräckt.

Vi bodde i nya Hurghada som är ett turistställe under uppbyggnad men vi slapp allt liv som det är inne i centrala Hurghada.
Vårt hotell som är 20 år gammalt kan du se här
http://www.giftunbeachresort.com/swedish/index.htm

Magsjuka såg vi ingenstans och ingen på vårt hotell hade haft det när vi frågade dem när vi åkte hem. Vi hade förberett oss och ätit mjölksyretabletter för säkerhets skull. Jag åt både grönsaker, glass och borstade tänderna i det rinnande vattnet.

En dag åkte vi in till centrala Hurghada men där var Egypterna på en hela tiden så det dissade vi direkt.

Bevel 900SS

Ny medlem
Gick med
22 Sep 2005
Hoj
Ducati 900SS -82
Jag var i Hurghada i Egypten förra vintern.

På pluskontot kan nämnas:
+ Relativt billigt att resa till och bo i Egypten.
+ Lagom varmt, fina möjligheter till bra snorkling och dykning.
+ Billigt, om man gillar billig skit.
+ Förhållandevis fina hotellanläggningar.
+ Många sevärdheter om man tar en dagsutflykt

På minuskontot:
- Usel mat. Även om man har tur och inte blir magsjuk så var kvaliteten genomgående ganska dålig. Riktigt billigt med burgare på McDonalds trots allt.
- De försöker blåsa dig på pengar i ett kör om du inte är riktigt vaksam med vad du lämnar och får tillbaka. Bestäm alltid pris före t ex en taxiresa.
- Du blir antastad av efterhängsna försäljare var 30:e meter vart du än går i staden. Att gå runt i staden med två blonda tonårsdöttrar bland araberna var en jobbig erfarenhet...
- Svårt att få tag på pilsner i affärer. Sprit omöjligt förutom på hotell och restauranger. (Ölen kostar ca. 15-20 skr på hotellen.)
- Staden i det närmaste invaderad av ryska turister. (Dessa är inte omtyckta av lokalbefolkningen. Man kan undra varför...)

Jag är inte så säker på att jag kommer åka dit igen. Det blir nog Florida nästa gång!

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Åk till Hurghada i Egypten, var där förra vintern och det e kalas. Du kanske renta av träffar på tjejens syrra som jobbar som dykinstruktör på en båt där :) . Passa på och dyk...så jäkla klart och fint vatten :tummenupp

Alex.J

....
Gick med
28 Sep 2003
Hoj
Hojlös :(
Pewo skrev:
Åk till Hurghada i Egypten, var där förra vintern och det e kalas. Du kanske renta av träffar på tjejens syrra som jobbar som dykinstruktör på en båt där :) . Passa på och dyk...så jäkla klart och fint vatten :tummenupp

Lite OT men den där avataren är skrämmande!

Tobbe_N

Ökenråtta
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM Superduke -07
var i egypten hurghada för ett par månader sen... var då i gammla delan av staden där lokalbefolkningen bor, och det var ingen trevlig upplevelse.
kommer aldrig mer att åka dit. både jag och flickvännen blev magsjuka, så även alla vi pratade med där nere.
stranden var hemsk, stenig och jävlig samt väldigt liten 50-60m bred.
Enda positiva med hela resan var åkturen ut till gifton island. det var riktigt fint där.

slutsats:
Om du ska ta dykcert eller redan har det och åker ner för att dyka så kan det varmt rekommenderas, i alla övriga fall måste jag bestämmt avråda från att åka till denna jävla lilla hemska håla.

Bertborge

"kan rekomendera en knippe våt persilja"
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
en går hjävligt fort......
Vi värkar ha olika uppfattning av smester alla här :va en del vill göra en "sälskapsreran" = svensk Charter = solstol & ÖL och andra vill uppleva något utöver semästerfällorna. jag tycker fortfarande Egypten eller Maroco är givna val framför solarieholmarna, måste till lägga att maten är bättre i Maroco.

Ska du åka till ett nordafrikanskt land (vilketsom) är det varenda slant att vaccinera sig mot magsjuka.

SuckiSucki

Ny medlem
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Sv 650
Får börja med att tacka för alla bra svar jag har fått!
Beställde en resa nyss, blev två veckor i Hurgada..7 Jan bär det av!
Ska bli spännande att se om man trivs..
Känns som vad som helst duger nu när det är halv snöstorm utanför dörren!

hadebra

acura

Root
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
-
Så länge man håller sig inom hotellområdet så är ju Egypten mycket bättre än öarna, utanför hotellområdena så är det riktigt slummigt. I Egypten så går det att få riktigt bra dykning genom enbart snorkling.

Pernell

Mañana
Gick med
16 Jun 2005
Hoj
953cc japan
Missa inte att åka upp till Cairo, klart värt om du frågar mig. Egyptiska muséet var riktigt, riktigt intressant. Och som med all annan "historie-turism" så blir det bubbelt så bra om man läser på sig lite innan man kommer dit.

Vad beträffar livet utanför hotellen så tycker jag inte alls att blåsningarna var extrema, har vart på klart värre ställen. Trevligt folk - dålig mat. Och tänk på att de är muslimer och dricker därför inte alkohol. På hotellen och vissa restauranger på turistorter kan man köpa alkohol men räkna inte med nån jättefest så länge du inte vart flitig på taxfreen på vägen dit.

Have fun

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...