Ej regbar banhoj

Smurf Rider

Noll till himlen på bara några sekunder
Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Honda Cbr600 -92 Honda cbr 600 RR 05
Tjenixen!

jag är ute efter en banhoj, och efter lite sökning på blocket och sh:s köp&sälj så står det väldigt ofta att hojen inte är regbar.

jag antar att dem är billigare att köpa när dem inte är regbara, så vart får jag tag på en sådan? försäkringsbolag? import?

tack på förhand

/Smurfen

engström1

Autosolemio
Gick med
16 Sep 2010
Hoj
Zündapp Bella R154-58,R205-62,CB500-71,CB500-72,XL650V-87/05,El-Minimoto. Sålda RS125, 2*XC125, 2*XL125S, SCV100, CB400N, RD350LC, XV535, TT600, XJ600S, 2*XL600V, VL1700, CBR600,RG125F-92,SS City Hopper 70cc
Hej! :hej

Jag hittade min på blocket.
Vad har du för budget?

Det smartaste är (i stort sett alltid) att köpa en färdig banhoj.
Hittas bäst här på sporthoj och lite mindre bäst på blocket.
Om du skall importera själv bör det vara en lite dyrare hoj
om det skall vara mödan värt.

Den här kan kanske vara lagom?
5246167592.jpg

19 000:- vill han ha och jag skulle tro att du kan få den för 14 000:- iom att den legat ute typ 10 veckor.

Finns massor att välja på! :tummenupp

Kanske bättre att titta på hojjar med extrafälgar för regndäck etc?

:hej

/e

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Många icke regbara verkar oftast vara importerade från USA, sen aldrig inreggade för att slippa momsa osv.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Tänk på att många arrangörer inte tillåter oreggade hojar i andra grupper än race/licens-gruppen.
(Nu har jag ingen aning om du har licens eller ej, men mest som ett tips i alla vänlighet).

Smurf Rider

Gick med
4 Oct 2010
Hoj
jag är mest sugen på en cbr600 för att jag vet inte :D
men så undrar jag också vart man får tag på en icke regbar hoj.
budget är väl under 30 och så ska det gärna vara vinterpris med extra godis för priset :)

mojja83

Guest
Tänk på att många arrangörer inte tillåter oreggade hojar i andra grupper än race/licens-gruppen.
(Nu har jag ingen aning om du har licens eller ej, men mest som ett tips i alla vänlighet).

Vilka arrangörer är detta?
Dom enda som jag märkt bryr sig om reggad + försäkrad hoj är SMC.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vilka arrangörer är detta?
Dom enda som jag märkt bryr sig om reggad + försäkrad hoj är SMC.

Okej, låt mig omformulera, iaf för ett par år sen så skrev flera arrangörer iaf i sina regler att i "gatgrupperna" ska hojen vara påställd och försäkrad. (tror att SMC, InteBaraFest, LMS, Rapido för att ta några exempel fortf. har så) Men det är mkt möjligt att det ändrats sen dess eller att de helt enkelt inte bryr sig.

Har alltid kört halvförsäkring på mina hojar så får pröjsa mina egna misstag oavsett så har faktiskt inte uppdaterat mig så mkt på vad som gäller nuförtiden.

En oreggad banhoj är kanon (läs:billigare) om man bara ska smiska bana, det var mest menat som ett tips just in case att TS inte tänkt på det.

Last edited:

Stofferider

Kör inte fortare än din ängel kan flyga
Gick med
24 Apr 2010
Hoj
675 Track, cbr250
Är i stort sett bara Actionpics av dem stora namnen som godkänner ren banhoj i alla grupper.

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Det finns många olika anledningar till att dom är oreggade.

Dels kan vissa hojar köpas direkt från återförsäljare och reggas då inte in. Dessa går sedemera ej att registrera
Hojar som är köpta från norge där banhojar aldrig är registrerade. (för att det är så ekonomiskt fördelaktigt att köpa oreg)
Hojar som är vurpade och inlösata av förskringsbolag och sedan sålda som skrot. Dessa ska ha så kallat kryssat ram nr
Själv har jag hämtat en hoj i tyskland då jag inte ville regga in den på grund av momsning så är den ej reggbar.
Min andra hoj köpte jag från en engelsk firma som försäkringsärende, lättare markstyrning. även den ej reggbar.
Sedan imoporteras det mycket trasiga motorcyklar från usa där hojar i grunden är rätt så mycket billigare och då dom är lite trasiga inte är värda särskilt mycket. även dessa ej reggbara.

Sedan finns det ju säkert någon eller några kategorier till.........

BH4L

Ny medlem
Gick med
21 May 2012
Hoj
Kronan Cykel
Har lite smått funderat på att införskaffa en banhoj och går i samma funderingar, jag har hittills bara kört med smc och tyckt att det är skoj.
Det lutar nog åt att köpa en reggad 600, men får se om jag gör slag i saken eller väntar ett tag till, har funkat bra att köra med vanliga hojen hittills.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hur många av banhojarna är stulna egentligen? :(

Skall det tävlas behöver man mc-id och då kontrolleras att ramnr samt i förekommande fall motornr inte är stulet. Men skall man bara åka bandagar är där ingen kontroll...

Sen är där ju många som ropar in grejer på EBAY och ursprungskontrollen är ju ganska svår där. Hemma vet man ju att köpa en cykel på plattan för 1/5 av marknadsvärdet är det ingen som gör men ett EBAY-fynd känns ju alltid rätt.

mojja83

Guest
För att återgå till topic. Köp en såpass dyr hoj så att du har råd att ställa den vid containern efter en redig avåkning.

Att lägga ner massa slantar som nybörjare på en grymming hoj kommer inte göra dig till en snabbare eller säkrare pilot. Trust me i know been there done that.

Det enda som hjälper är träning bandagar och snälla rutinerade personer som kommer med tips och idér om hur du tar dig snabbare runt banan och säkrare.

Satsa slantar på riktiga däck och däckvärmare och boka upp dig på så många bandagar du bara kan och köp en hoj du inte är rädd att kana av banan med.

Skulle jag gissa mig på ditt tempo runt åsen efter vad jag sett så ligger du på 1.40-1.45 precis som jag gjorde i våras och då hjälper inte ens en s1000rr dig snabbare runt banan.

Hade jag kunnat börja om hade jag tjööööpt men en gammal r6a,600rr eller liknande och bara brassa runt helst gatreggad med en av och påställningsbar försäkring så man har möjlighet att ta kurser med smc.

Just my 50 c

Smurf Rider

Gick med
4 Oct 2010
Hoj
Det finns många olika anledningar till att dom är oreggade.

Hojar som är vurpade och inlösata av förskringsbolag och sedan sålda som skrot. Dessa ska ha så kallat kryssat ram nr
vart kan man köpa en sån då? en smälld hoj av ett försäkringsbolag

Att lägga ner massa slantar
joo, 600 är det ända intressanta. fördelen för mig blir ju att jag inte måste åka hem med samma hoj så jag kan nästan packa in lösa delar i skåpet och limma ihop allt när jag kommer hem, för mig blir det nog ingen container om jag inte kör rakt in i en:tummenupp

dem regbara cbr600rr går på runt 50 papp på blocket och det är lite väl mycket. är hojen regbar så är garageförsäkring det enda intressanta, eventuellt trafik om jag ska köra smc.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!