Ekernippel som gängar upp sig.

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Hoppas jag kan smyga in en geggmoppefråga här..?
Jag har precis köpt en Honda crf 450 L och jag hittade en lös eker i bakhjulet. Så jag drog åt nippeln innan jag tog första turen på hojen. Kom hem och samma eker var lös igen. Så jag drog åt igen och åkte en sväng ikväll och kom hem och ekern var lös igen.. Det är många varv den skruvat av sig. Tilläggas kan att det är ekern bredvid skruven till däcklåset som lossnar.
Är det någon som har en teori om varför den gängar upp sig? Tänker om däcklåset rör på sig och ställer till med något?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Alternativ 1) Ekern håller på och gå av. Som min kopplingswire, jag justerade och den slappade.
Tills den gick av.
Alternativ 2) Den gängar av något skäl upp sig. Hade en sådan skruv. Satte epoxilim på den. Efter det har skruven inte gängat upp sig.
Alternativ 3) Fälgen håller på att ge sig vid just den här ekern.
Alternativ 4) Ekrarna är så löst spända så när du kör rör sig fälgen och just den här nippeln är inte fastoxiderad på ekern, se Alternativ 2)
Alternativ 5) ?????
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Av med däck, fälgband och däckslås.
Ett körnslag från baksidan som på ett ställe lite lagom förenar nippel och fälg brukar hjälpa
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ibland när nippeln sitter fast kan det bli så att ekern istället följer med runt och eftersom ekern är en aning böjd nere i navet kan det bli så att när ekern roterat 180 grader så känns den spänd. Då kan den antagligen rotera tillbaka när man kör och kännas lös igen.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Tack för svaren.
Hojen är en 2019, uttagen 2021 med 83 mil grus och asfaltkörning på mätaren när jag köpte den. Så jag tror inte att det är något som är utslitet. Jag kände på alla nipplar och ingen nippel har fastnat men ingen mer var lös.
Har åkt ett par svängar på runt 3,5-4 mil skog och grus när den varit lös när jag kommit hem.
Den gängar nästan av sig helt från ekern. Kan snurra den många varv med fingrarna.
Blir nog inte så mycket åkt innan det är dags för dubbdäck så kikar då. Håller koll under tiden.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Du har fått bra svar. Loctite på gängan är ett annat knep. Efter du spänt ekern så knacka på alla ekrar och lyssna att de har jämn ton och inte distar. En jämn ton betyder samma ekerspänning. Om du drar åt för löst eller hårt kommer den ofelbart gänga upp sig igen. Distar det sitter ekern troligen inte rätt i sitt spår i navet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tack för svaren.
Hojen är en 2019, uttagen 2021 med 83 mil grus och asfaltkörning på mätaren när jag köpte den. Så jag tror inte att det är något som är utslitet. Jag kände på alla nipplar och ingen nippel har fastnat men ingen mer var lös.
Har åkt ett par svängar på runt 3,5-4 mil skog och grus när den varit lös när jag kommit hem.
Den gängar nästan av sig helt från ekern. Kan snurra den många varv med fingrarna.
Blir nog inte så mycket åkt innan det är dags för dubbdäck så kikar då. Håller koll under tiden.

Jag tror nästan att du dragit för löst i så fall.
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Knacka på ekern nere vid navet så att du är säker på att den "satt" sig ordentligt.
Bäst att göra på nya hjul men har den bara rullat lite väg så kan det vara idé.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Har knackat lite försiktigt på ekrarna i navet, och känt på nipplarna varvet runt.
Jag släppte ur luften och justerade däcklåset som såg ut som att det halkat iväg lite lite. Det var väldigt löst åtdraget.
Får se hur det ser ut efter nästa sväng jag åker. Kanske får peta av däcket och kika..
Tack igen för engagemanget.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Ursäkta OT men det vore grymt intressant med en recension av hojen!
Tycker det är en högintressant modell…
Jag har suktat efter en sedan dom kom.. Men tyckte den var för högt prissatt, speciellt när den måste avstrypas mm. för en massa pengar till.
Jag åkte 701 Enduro innan som också är en kanonhoj men hamnade alltsomoftast i situationer där jag önskade en lite smidigare hoj.
Så när den här dök upp på Blocket så var det kört. Fick betala en slant i mellan på Husqvarnan dock.
Vad jag känner hitintills är att Hondan spöar Huskyn i alla grenar utom transporten på asfalt. Motorn är dock en juvel på Husqvarnan, den går nåt jävulsk bra. Och snällt.
Framförallt är sadeln hälften så bred på Hondan. Och det vibrerar lite mer.
Hondan är rikligt utrustad med Vortex ecu, Yoshimura helsystem, större tank från IMS mm.
Tycker framförallt att fjädringen är mycket bättre än på Huskyn som var väldigt slagig och orolig över stenar och rötter. Känns som att Hondan har bättre fäste i underlaget trots lika däck (Michelin Tracker) på båda.
Får se om jag tycker lika när jag kört lite mer..
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Nu har jag krängt på dubbdäck bak.. Enda som inte kändes rätt var att fälgbandet låg utanpå däcklåset, alltså mellan däcklås och slang. Vilket gjort att det var lite skit runt några nipplar åt vardera hållet om låset.
För nog gör man väl hål i fälgbandet för skruven till däcklåset? Så har jag upplevt det iallafall. Och nu är det hål i bandet. ?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Ibland när nippeln sitter fast kan det bli så att ekern istället följer med runt och eftersom ekern är en aning böjd nere i navet kan det bli så att när ekern roterat 180 grader så känns den spänd. Då kan den antagligen rotera tillbaka när man kör och kännas lös igen.
- +1.
Ett sprutt med 5.56 i nippeln innan du drar åt, för att undvika att vajern roterar med.
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top