Hmm, är det inte den blåa som brukar vara nolla? Har du inte möjlighet att mäta så kolla i "proppskåpet". Den gulgröna är mycket riktigt jord som ansluts till en skena i skåpet. Där ansluter man också nollan, dvs från skåpet och bakåt så är det gemensam ledning. Alltså i riktning FRÅN spisen. Jag kollar noggrannare och återkommer.
Tackar för snabba svar, blå är nolla troligtvis alltså.
Det skall kopplas en inbyggnadsugn som går på två faser. Sedan har jag har en induktionshäll som jag kan koppla 2- eller 3-fas. Nu när jag har möjligheten, bör jag koppla den på 3 faser eller spelar det ingen större roll?
Där ser man vikten av att hålla sig uppdaterad. Det är några år sen jag gick i skolan... I kåken där jag jobbar är jord/nolla hopkopplade i de centraler jag tittade på.Man kopplar ALDRIG ihop Nolla / Jord i fastigheter!!!
Sen att det kan vara så om det är gammalt 4ledar system till fastigheten så det görs vid elmätaren men allt nytt är 5ledarsystem. Då är det elbolaget som gör denna koppling, fastighetsägaren skall aldrig göra det i sitt fastighetsnät.
Har flyttat in i ett helt nybyggt hus och undrar lite över vilka färger som gäller nu mera. Såhär ser kopplingsdosan ut för ugn och häll, är detta rätt tänkt med faser och nolla?
Där ser man vikten av att hålla sig uppdaterad. Det är några år sen jag gick i skolan... I kåken där jag jobbar är jord/nolla hopkopplade i de centraler jag tittade på.
Sen rent juridiskt är det väl inte så mycket fastighetsägaren får göra själv? Med reservation för minnet så får han väl inte ge sig in bakom fasta uttag etc utan får hålla sig till kablar med stickpropp? Att röja bland faser/nollor etc inne i centralerna är väl överhuvudtaget inte aktuellt.
Med tanke på vilken osäkerhet du uppvisar tycker jag du bör anlita en riktig elektriker för dylika installationer. El är farliga grejer om man gör fel.
Enligt det nya systemet från 2002 skall det vara:
Gul/grön: Jord
Blå: Nolla
Brun: L1
Svart: L2
Grå: L3
Nej nu har du väl fel?L3:an ska vara svart enligt det nya systemet. L2 ska vara grå annars var det rätt!
Nej nu har du väl fel?
"Nya färger på lågspänningskablars parter
Hela Europa får nu en gemensam färgmärkning för 1 kV kablar, installationskablar och
anslutningskablar. Det innebär grön/gul, blå och brun part för en 3-ledarkabel. För en
5-ledarkabel används färgerna grön/gul, blå, brun, svart och grå. I en trefasmatning
rekommenderas brun part till L1, svart part till L2 och grå part till L3."
http://www.peallkonsult.se/utbildning/books/andringar.pdf
Jag läser elprogrammet just nu och mina lärare lär ut att L2 är grå och L3 är svart, även på min praktik så har jag fått lära mig detsamma. Men det är klart, det spelar egentligen inte så stor roll, bara det är rätt hela vägen.
Har flyttat in i ett helt nybyggt hus och undrar lite över vilka färger som gäller nu mera. Såhär ser kopplingsdosan ut för ugn och häll, är detta rätt tänkt med faser och nolla?
Enligt det nya systemet från 2002 skall det vara:
Gul/grön: Jord
Blå: Nolla
Brun: L1
Svart: L2
Grå: L3
Ja fast då heter Gul/Grön PEN-Ledare och ska märkas med blått i ändarna enl. Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 sida 100 kapitel 514.3.1...
Dock bara om det är isolerade ledare....
Nu är vi ganska långt ifrån spisen va?
PEN-Ledare är 0'a och jord gemensamt ju därav den blå markeringen, vilket inte får kopplas ihop om det kommer som 5ledare ifrån centralen.
Edit: I detta fallet är det ju 5ledare så då är de "gamla" benämningarna rätt. De har krånglat till detta ganska bra...
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|