El-killar och tjejjer, hjälp med färger

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Har flyttat in i ett helt nybyggt hus och undrar lite över vilka färger som gäller nu mera. Såhär ser kopplingsdosan ut för ugn och häll, är detta rätt tänkt med faser och nolla?

Bifogat

• kopplingsdosa.JPG
    kopplingsdosa.JPG
    9.6 KB · Visningar: 28,597

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Harley-Davidson panna
Hmm, är det inte den blåa som brukar vara nolla? Har du inte möjlighet att mäta så kolla i "proppskåpet". Den gulgröna är mycket riktigt jord som ansluts till en skena i skåpet. Där ansluter man också nollan, dvs från skåpet och bakåt så är det gemensam ledning. Alltså i riktning FRÅN spisen. Jag kollar noggrannare och återkommer.

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Enligt det nya systemet från 2002 skall det vara:

Gul/grön: Jord
Blå: Nolla
Brun: L1
Svart: L2
Grå: L3

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Harley-Davidson panna
En koll i ett kopplingsskåp säger detta: nolledningen är BLÅ. I konsekvens med detta är alltså den vita en av faserna. Det finns egentligen en standard för färgerna på faserna men det är ingen som bekymrar sig över det.

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Hmm, är det inte den blåa som brukar vara nolla? Har du inte möjlighet att mäta så kolla i "proppskåpet". Den gulgröna är mycket riktigt jord som ansluts till en skena i skåpet. Där ansluter man också nollan, dvs från skåpet och bakåt så är det gemensam ledning. Alltså i riktning FRÅN spisen. Jag kollar noggrannare och återkommer.

Man kopplar ALDRIG ihop Nolla / Jord i fastigheter!!!

Sen att det kan vara så om det är gammalt 4ledar system till fastigheten så det görs vid elmätaren men allt nytt är 5ledarsystem. Då är det elbolaget som gör denna koppling, fastighetsägaren skall aldrig göra det i sitt fastighetsnät.

Last edited:

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Tackar för snabba svar, blå är nolla troligtvis alltså.

Det skall kopplas en inbyggnadsugn som går på två faser. Sedan har jag har en induktionshäll som jag kan koppla 2- eller 3-fas. Nu när jag har möjligheten, bör jag koppla den på 3 faser eller spelar det ingen större roll?

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Tackar för snabba svar, blå är nolla troligtvis alltså.

Det skall kopplas en inbyggnadsugn som går på två faser. Sedan har jag har en induktionshäll som jag kan koppla 2- eller 3-fas. Nu när jag har möjligheten, bör jag koppla den på 3 faser eller spelar det ingen större roll?

Koppla på 3 faser så har du troligen bättre lastfördelning i fastigheten.

Cuba

Slut med töntandet!
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Harley-Davidson panna
Man kopplar ALDRIG ihop Nolla / Jord i fastigheter!!!

Sen att det kan vara så om det är gammalt 4ledar system till fastigheten så det görs vid elmätaren men allt nytt är 5ledarsystem. Då är det elbolaget som gör denna koppling, fastighetsägaren skall aldrig göra det i sitt fastighetsnät.
Där ser man vikten av att hålla sig uppdaterad. Det är några år sen jag gick i skolan... I kåken där jag jobbar är jord/nolla hopkopplade i de centraler jag tittade på.
Sen rent juridiskt är det väl inte så mycket fastighetsägaren får göra själv? Med reservation för minnet så får han väl inte ge sig in bakom fasta uttag etc utan får hålla sig till kablar med stickpropp? Att röja bland faser/nollor etc inne i centralerna är väl överhuvudtaget inte aktuellt.

Skalman

Köpenhamn > Stockholm
Gick med
12 Aug 2003
Hoj
929, svart/silver
Har flyttat in i ett helt nybyggt hus och undrar lite över vilka färger som gäller nu mera. Såhär ser kopplingsdosan ut för ugn och häll, är detta rätt tänkt med faser och nolla?

Gulgrön=jord. Blå=nolla (som föera andra redan sagt). Min gamla gymnasielärare i ellär/elektronik, som var en riktig arbetarbetongsosse då på 80-talet, hade en minnesregel: "moderaterna är blåa. Alltså är den blåa nollan (moderaterna är nollor enligt honom)".

Med tanke på vilken osäkerhet du uppvisar tycker jag du bör anlita en riktig elektriker för dylika installationer. El är farliga grejer om man gör fel.

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Där ser man vikten av att hålla sig uppdaterad. Det är några år sen jag gick i skolan... I kåken där jag jobbar är jord/nolla hopkopplade i de centraler jag tittade på.
Sen rent juridiskt är det väl inte så mycket fastighetsägaren får göra själv? Med reservation för minnet så får han väl inte ge sig in bakom fasta uttag etc utan får hålla sig till kablar med stickpropp? Att röja bland faser/nollor etc inne i centralerna är väl överhuvudtaget inte aktuellt.

Nä det är sant, refererade mer till "fastighetsnätet". Fastighetsägaren får ju inte göra något bakom kontakterna. Arbetet måste göras (godkännas) av någon med behörighet då det ligger under hans ansvar, kan bli väldigt problematiskt vid olycka / brand annars.

Värt att veta är att man får aldrig växla mellan 4 / 5 ledare mer än i centralen dvs man kan inte köra 4/5/4 eller 5/4/5.

Edit:
Som jag postade innan så har L1/L2/L3 bestämda färger i det nya systemet.

Varför det byttes igen (2002) var för att det skall vara samma i hela Europa.

Med tanke på vilken osäkerhet du uppvisar tycker jag du bör anlita en riktig elektriker för dylika installationer. El är farliga grejer om man gör fel.

Ja det är väldigt rekomenderat.

Edit2:

Här är en liten bild som bringar lite klarhet i djungeln.

http://www.draka.se/pm/pm1_2001.html

Xkabel = utan jord (kan dras inomhus i torra miljöer)
4G installationskabel under 2,5 används till 2fas utrustning
4G installationskabel över 2,5 räknas som 4g kraftkabel vilken är utan nolla

Så för att krångla till det för trådstartaren så kan det vara 5G i den gamla standarden som är draget i fastigheten då det var vit istället för grå. Vilket skulle vara väldigt lustigt då det var en ny fastighet. Annars så har de vit som grå då det är en gammal kabel (fanns på lager / billigare etc) som de har kopplat till den nya standarden.....

Det var dagens kabelundervisning ;)

Last edited:

IO

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Det skall nog inte vara några problem, har dragit el förut men det var så länge sedan att färgerna inte var samma då =)

Det är inte en vit kabel, det är en grå. Var lite otydligt igår kväll då jag hade en ficklampa.

jonasi

Full rulle!
Gick med
25 Apr 2003
Hoj
Highland 950 -05
L3:an ska vara svart enligt det nya systemet. L2 ska vara grå annars var det rätt! :tungan
Nej nu har du väl fel?

"Nya färger på lågspänningskablars parter
Hela Europa får nu en gemensam färgmärkning för 1 kV kablar, installationskablar och
anslutningskablar. Det innebär grön/gul, blå och brun part för en 3-ledarkabel. För en
5-ledarkabel används färgerna grön/gul, blå, brun, svart och grå. I en trefasmatning
rekommenderas brun part till L1, svart part till L2 och grå part till L3."

http://www.peallkonsult.se/utbildning/books/andringar.pdf

R1kard

#90 R6 Cup
Gick med
25 Feb 2007
Hoj
R6 2014
Nej nu har du väl fel?

"Nya färger på lågspänningskablars parter
Hela Europa får nu en gemensam färgmärkning för 1 kV kablar, installationskablar och
anslutningskablar. Det innebär grön/gul, blå och brun part för en 3-ledarkabel. För en
5-ledarkabel används färgerna grön/gul, blå, brun, svart och grå. I en trefasmatning
rekommenderas brun part till L1, svart part till L2 och grå part till L3."

Jag läser elprogrammet just nu och mina lärare lär ut att L2 är grå och L3 är svart, även på min praktik så har jag fått lära mig detsamma. Men det är klart, det spelar egentligen inte så stor roll, bara det är rätt hela vägen.

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Jag läser elprogrammet just nu och mina lärare lär ut att L2 är grå och L3 är svart, även på min praktik så har jag fått lära mig detsamma. Men det är klart, det spelar egentligen inte så stor roll, bara det är rätt hela vägen.

Er lärare lär ut fel. Slå upp det så får du se. Standarden gäller i hela Europa förutom i Malmö då kanske ;)

Du ser ju även drakas färgschema.
http://www.draka.se/pm/pm1_2001.html
vilket överenstämmer med

Last edited:

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
*såld*

I ditt fall är det förmodligen så att:

Gul/grön = Jord

Blå = Nolla

Brun = L1

Svart = L2

Vit = L3

Det viktiga är och veta var du har nolla och jord.

Att tänka på är att ofta så är ugnen 3 fas och hällen är 1-fas.

Gör du fel vid inkopplingen kan det bli dyrt.

Är du tveksam hur du ska göra?

Ge fan i skiten!

:tummenupp

spenk

I skick som ny!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blackbird
Mät alltid! Gå inte efter färger, mät så får man fram vad som är vad. Det må vara nybyggt, men mät i alla fall!!!! Är man det minsta osäker ska man hålla fingrarna borta, det kanske går bra att kopppla in produkten, den funkar MEN vad händer när det blir fel på produkten?! Isolationsmät efter färdig montering!

Mina salta kommentarer kanske är helt obefogade, ville bara höja ett varningen finger. Allt för många ger sig på elen nu för tiden.

Om du nu är skolad och kan din el så kan du helt bortse från mitt inlägg!!

//spenk

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Enligt det nya systemet från 2002 skall det vara:

Ja fast då heter Gul/Grön PEN-Ledare och ska märkas med blått i ändarna enl. Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 sida 100 kapitel 514.3.1...

Dock bara om det är isolerade ledare....

Och är man osäker på vad lagen säger så kan man alltid läsa i dessa otroligt roliga böcker. hahaha :)

Last edited:

MagnusK

Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Ja fast då heter Gul/Grön PEN-Ledare och ska märkas med blått i ändarna enl. Elinstallationsreglerna SS 436 40 00 sida 100 kapitel 514.3.1...

Dock bara om det är isolerade ledare....

Nu är vi ganska långt ifrån spisen va? ;)

PEN-Ledare är 0'a och jord gemensamt ju därav den blå markeringen, vilket inte får kopplas ihop om det kommer som 5ledare ifrån centralen.

Edit: I detta fallet är det ju 5ledare så då är de "gamla" benämningarna rätt. De har krånglat till detta ganska bra...

Last edited:

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Hoj
Harleys...
Nu är vi ganska långt ifrån spisen va? ;)

PEN-Ledare är 0'a och jord gemensamt ju därav den blå markeringen, vilket inte får kopplas ihop om det kommer som 5ledare ifrån centralen.

Edit: I detta fallet är det ju 5ledare så då är de "gamla" benämningarna rätt. De har krånglat till detta ganska bra...

Tror de med de kallar det även skyddsledare... Tror man kan tolka det hur man vill då...:rolleyes:

///Micke

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...