EL-Mito

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
yz 250, gammelgixxer, crf490hm, EL-miton
Fan vad häftigt! El är framtiden. Tänk om man själv hade kunskap, då hade jag lätt byggt pendlarhoj. Säger det igen, detta är framtiden. Elfordon kräver ju ingen service o är mindre komplexa (menar inte detta bygge) så reparationer blir lättare.

Undrar för vilken peng man kan bygga om en r6a (krashad) till elpendlarhoj?
Toknice bygge!!! :tummenupp

Tackar!

Detta är verkligen framtiden, även om tekniken härstammar från 1800-talet :p Tänk bara o kunna flytta in motorsport i städerna med vettiga träningstider..

Budgeten på min hoj e typ 35-40000 o då får man nåt som motsvarar en mito 125, upp till 100kmh iaf.

Så det blir ju ett komplement i hojgaraget, elhojen går ju inte direkt upp mot min nyss införskaffade hoj, en crf490hm med hotcam :yoparty men elhojen är coolare =)

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Precis, bana efter bana får ju problem med buller o miljökrav. Finns ju en serie gpttx tror jag den heter som körs under isle of man racen. Jävligt häftiga el- hojar, fort går dom också!

Tackar!

Detta är verkligen framtiden, även om tekniken härstammar från 1800-talet :p Tänk bara o kunna flytta in motorsport i städerna med vettiga träningstider..

Budgeten på min hoj e typ 35-40000 o då får man nåt som motsvarar en mito 125, upp till 100kmh iaf.

Så det blir ju ett komplement i hojgaraget, elhojen går ju inte direkt upp mot min nyss införskaffade hoj, en crf490hm med hotcam :yoparty men elhojen är coolare =)

Last edited:

Phas

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2011
Hoj
just nu utan
Först när jag såg hojen utanför motortema som jag reagerade på att du var från Kalmar :huvet

Men grymt häftigt bygge. Hoppas man får se det på vägarna till sommarn :banana

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Först när jag såg hojen utanför motortema som jag reagerade på att du var från Kalmar :huvet

Tackar, jag tänkte ställa ut hojen när vi har Hondadagar 30-31 Mars.
Nu ska jag ta en kvällstur, obesiktat men måste ju ut o testköra =)

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard

Du är inte ensam, missade också den delen. Hade planer på att bygga om fiddyn till eldrift men får nöja mig med mina tuffa 10hk's :)
Men nu finns det ju lokal kompetens så jag kanske får omvärdera min beslut så småningom

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Film!!

Så nu har jag hunnit köra ett par mil, verkligen skitkul maskin =)

5,5 mil kom jag när jag körde småväg och bara massa accelerationer.
6,5 mil när jag låg o sträckkörde i 70 kmh.

Toppfart 85, 90 i medvind o laddat batteri. kanske drevar den till 100 kmh men inte mer.

Man märker att batteriet tar slut när bms stänger av hojen under belastning, (någon av cellerna är under 2 volt.) Sen kan man smygköra nån kilometer, antagligen mer men jag har inte lust o plåga batterierna i onödan.

Så den dör ganska ganska tvärt men man har hyfsad koll på voltmätarn.

Skickar med en film från i söndags.

Det som inte fick hända hände dock typ 5 minuter efter filmen.
Jag står o fotar min elskade nylackade elhoj när jag märker att den verkar börja rulla lite, jag stirrar fram och tar tag i gashandtaget, (glömt tändningen på?!?)
och vrider till gasen o hojen flyger iväg åt helvete! som resulterar i spräckt vindkåpa, brutet styre, o en jävla massa repor. :(

Men det e snart ihoplappat o så får jag väl lacka om det senare.

Allt annat har funkat såpass bra så jag orkar inte va bitter nu =)

1332875680_resized.jpg

1332877264_resized.jpg

1332877550_resized.jpg

Stäng ALLTID av tändningen på din elhoj!

1332877613_resized.jpg

1332877684_resized.jpg

1332876841_resized.jpg

över n out

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Jag står o fotar min elskade nylackade elhoj när jag märker att den verkar börja rulla lite, jag stirrar fram och tar tag i gashandtaget, (glömt tändningen på?!?)
och vrider till gasen o hojen flyger iväg åt helvete! som resulterar i spräckt vindkåpa, brutet styre, o en jävla massa repor. :(

Det händer dom bästa. Samma grej hände oss i Nyhetsmorgon-studion, spann hål i mattan och attackerade skrivbordet. :tummenupp

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Det händer dom bästa. Samma grej hände oss i Nyhetsmorgon-studion, spann hål i mattan och attackerade skrivbordet. :tummenupp

haha de känns bra o höra :lol
sen att jag prata med peter linden på mc-mässan och att han nämnde just att stäng för fan av tändningen när du inte kör..

Man får ha en brytare i sadeln som på åkgräsklipparn ;)

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
haha de känns bra o höra :lol
sen att jag prata med peter linden på mc-mässan och att han nämnde just att stäng för fan av tändningen när du inte kör..

Man får ha en brytare i sadeln som på åkgräsklipparn ;)

Sätt ett dödmansgrepp med lina till handleden så kan du inte glömma tändningen på och OM du skulle välta/vurpa så slipper du skada någon som vill hjälpa till att resa upp hojen.

Du kommer missa detta igen om du inte fixar brytare med lina.

Aquaman

Det ska rulla på två hjul
Gick med
21 Jul 2011
Hoj
Yamaha r6 - 03
Vad går/gick du för linje på gymnasiet? El-linjen? Eller är du bara allmänt kunnig i el-lära? :tungan

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Vad går/gick du för linje på gymnasiet? El-linjen? Eller är du bara allmänt kunnig i el-lära? :tungan
Fordon o sen en sväng på mcutb. i motala, men själva elen/elschemat är ganska simpelt, det e mest planeringen o få allt o passa bra.

SuperSport

Socio# 2126
Gick med
6 Oct 2004
Hoj
Några Duccar 944SS, 916, 999S, Hypermotard 1100, Pantah 600 SL
Helrätt bygge!

Vet hur det känns. Första gången jag lackade en hoj så tappade jag den när jag skulle rulla ut den i solen för att fota :gnissla:huvet
Har aldrig tappat en hoj varken före eller efter det. Ingen mening att deppa över sånt, det är bara att le åt dumheten och gå vidare.

spekarn

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Bokade regbesiktning idag, fick en tid imorgon. e man nervös eller ?!? :p

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...