Delar med mej av ett nästan färdigt elhojsprojekt =)
Inköpt skuren Cagiva Mito 125
Riggat upp grejerna på bänken o provkör, aldrig gjort nåt sånt här projekt innan.
Ville väldigt gärna montera motorn i svingen på nåt sätt men de va döfött.. för dåligt me plats.
Fått dit motorn.. kanske hittar på nåt mindre fäste senare.
Äntligen fick jag hem mina efterlängtade paket! Kan tala om att jag va lagom nervös när jag fick ett mejl från hamnen i rotterdam ang. a package of lighters....
som visade sig vara ett missförstånd av speditionskillen, oh sorry.. a package of lithium battery =) nästa gång blir de nog flygfrakt för det hela tog nog 2-3 månader.
Svetsar batterilådor
Bränner fast fint i den gamla cagivaramen med den nya jasicen(kinasvets)
Ursäktar att en del bilder e urkassa mobilbilder
Undre batterifästet, o här sitter laddaren oxå lätt o montera väck om man inte vill köra runt med den.. t.ex. vid race
Batteriet faller på plats
Äntligen fick man börja dra lite kablar. Snart så...
Körklar! BMS, controller, kontaktor, 12Vconverter o all el monterat å de då va.
2 provkörningar blev gjorda förrförra helgen på 2 mil vardera. Hojen har hyffsat acc och toppar ca 100. Men den känns ganska orkeslös och så har jag insett att den är på tok för högt drevad, blir ingen riktig snurr på motorn o så går den varm tack vare det med..
Men jävlar vilken fräck känsla det är att köra! Tyst e bara förnamnet o man får en helt annan närvaro typ.
Men det känns lite småkusligt o swischa förbi hus intill vägen. Tror ju inte nån hör när man kommer, men de blir nog en vanesak o ta de lite lugnare.
Om nån frågar om räckvidden så vet jag inte riktigt 100 än så då vill jag inte spekulera heller
Lite komponentinfo
Batterier GBSsystem Lithium-ion 48V60AH med BMS+laddare
Mars ME-0708 motor
Controller Alltrax AXE-4834
GG 48vdc contactor
Magura twist throttle
GG dc/dc converter (36-72to 12V)
Kvar o göra
Lacka kåpor, dreva om, montera volt o amp mätare, luftkanal till motorn, massa småfix.., lacka o svetsa lite på sina ställen. O så regga om till eldrift.
Men nu kom ju snön mkt lägligt så man inte stressar o gör nåt halvdant =)
Hoppas man inspirerar lite fler till o bygga elhoj!! De e fräckt!
Bättre bilder kommer när jag är färdig, inte mobilbilder, får ta o låna polarns gopro tror ja me.
Inköpt skuren Cagiva Mito 125
Riggat upp grejerna på bänken o provkör, aldrig gjort nåt sånt här projekt innan.
Ville väldigt gärna montera motorn i svingen på nåt sätt men de va döfött.. för dåligt me plats.
Fått dit motorn.. kanske hittar på nåt mindre fäste senare.
Äntligen fick jag hem mina efterlängtade paket! Kan tala om att jag va lagom nervös när jag fick ett mejl från hamnen i rotterdam ang. a package of lighters....
som visade sig vara ett missförstånd av speditionskillen, oh sorry.. a package of lithium battery =) nästa gång blir de nog flygfrakt för det hela tog nog 2-3 månader.
Svetsar batterilådor
Bränner fast fint i den gamla cagivaramen med den nya jasicen(kinasvets)
Ursäktar att en del bilder e urkassa mobilbilder
Undre batterifästet, o här sitter laddaren oxå lätt o montera väck om man inte vill köra runt med den.. t.ex. vid race
Batteriet faller på plats
Äntligen fick man börja dra lite kablar. Snart så...
Körklar! BMS, controller, kontaktor, 12Vconverter o all el monterat å de då va.
2 provkörningar blev gjorda förrförra helgen på 2 mil vardera. Hojen har hyffsat acc och toppar ca 100. Men den känns ganska orkeslös och så har jag insett att den är på tok för högt drevad, blir ingen riktig snurr på motorn o så går den varm tack vare det med..
Men jävlar vilken fräck känsla det är att köra! Tyst e bara förnamnet o man får en helt annan närvaro typ.
Men det känns lite småkusligt o swischa förbi hus intill vägen. Tror ju inte nån hör när man kommer, men de blir nog en vanesak o ta de lite lugnare.
Om nån frågar om räckvidden så vet jag inte riktigt 100 än så då vill jag inte spekulera heller
Lite komponentinfo
Batterier GBSsystem Lithium-ion 48V60AH med BMS+laddare
Mars ME-0708 motor
Controller Alltrax AXE-4834
GG 48vdc contactor
Magura twist throttle
GG dc/dc converter (36-72to 12V)
Kvar o göra
Lacka kåpor, dreva om, montera volt o amp mätare, luftkanal till motorn, massa småfix.., lacka o svetsa lite på sina ställen. O så regga om till eldrift.
Men nu kom ju snön mkt lägligt så man inte stressar o gör nåt halvdant =)
Hoppas man inspirerar lite fler till o bygga elhoj!! De e fräckt!
Bättre bilder kommer när jag är färdig, inte mobilbilder, får ta o låna polarns gopro tror ja me.