Bjorntunhult
Medlem
Det är korrekt, men du behöver kil också, samt ev tätningsplugg (om du tex inte behöver använda alla poler i en kontakt.) Kolla på "relaterade produkter" till resp kontakthus.
Yes, kör med ATM överallt. 7.5A är max på dom, och det är ju mer än tillräckligt även för helljus på tex en H4. ATM är fysiskt mindre än AT, och det kommer du garanterat att bli hjälpt av på en hoj. Det gäller ju bland annat att förlägga kontakterna där de fysiskt få plats på hojen, det är bl.a därför man ska lägga ut alla kablar på hojen först. Annars kan man hamna i en återvändsgränd.
Minimera även antalet jordpunkter på hojen, och förlägg dessa jordpunkter till ett torrt, skyddat och lättåtkomligt ställe, tex under sadeln. Många TV-hojbyggare jordar lokalt överallt, det ger ofta dålig driftsäkerhet, jobbig felsökning, samt kan också ge strömmar genom tex styrlager (om man tex jordar framlampa lokalt i gaffeln). Titta på moderna hojoriginalelsystem om du kör fast, då kan du se hur proffsen har gjort.
Många TV- och YT-hojbyggare flabbar ofta över hur mycket kablar det är i ett originalelsystem. Men det finns faktiskt ofta ingenjörsmässiga anledningar till det. Bla just centraliserade jordpunkter.
Okej, och då är det en kil per kontakthus eller? vad är kilens funktion?
Kommer definitivt att lägga ut kablarna innan jag börjar koppla!
ang jordning så ska jag försöka jorda så mycket som möjligt i m-unit fäste.
(cred till alBundy på sohc4.com)
Det här är kopplingsshcemat jag använder, allt förutom startmotorn för sån har jag ingen! allt utom regulator/likriktare och tändspolar jordas i m-unit fästet är tanken!