eldrivna Mission One

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
http://bil.feber.se/art/150244/eldrivna-mission-one/

Vacker? njaa, kan man väl inte direkt säga, men det är ju ganska troligt en glimt av vad (den tråkiga?) framtiden har att komma med för oss knuttar (utan fransar).


94279_980.jpg
 
Last edited by a moderator:

ulflj

same same but same
Gick med
27 Apr 2007
Ort
oxelösund
Hoj
cbr1000rr -06, ktm exc 525 -03
Altså, specsen var ju helt ok på den, speciellt med tanke på det linjära vridet.
Rätt brutal design även om det är lite skumma färger, helt stealth-svart så är den ju cool.
Jag skulle kunna tänka mig köra en definitivt om den kosta vettigt.
Fatta o susa fram helt ljudlöst i 240 knutar =)
Jag förstår inte vad du gnäller över.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
tror nog att de måste skapa något slags fejkat ljud, för ljudlöst kryssande på E4:an låter som självmord tycker jag.

Det som är helt fel med eldrivna fordon är att du kör dessa 20+mil och sen måste den ladda en hel dag... det kommer aldrig ersätta att köra >50mil och sen in på en besinstation i 4min och sen >50mil till and so on and so on.
 

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
tror nog att de måste skapa något slags fejkat ljud, för ljudlöst kryssande på E4:an låter som självmord tycker jag.

Det som är helt fel med eldrivna fordon är att du kör dessa 20+mil och sen måste den ladda en hel dag... det kommer aldrig ersätta att köra >50mil och sen in på en besinstation i 4min och sen >50mil till and so on and so on.

Bränsleceller kanske? Och att man skulle dö om man körde den bara för att den är el-driven vettefan :va
 

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Ort
Uppsala
Hoj
DT
Altså, specsen var ju helt ok på den, speciellt med tanke på det linjära vridet.
Rätt brutal design även om det är lite skumma färger, helt stealth-svart så är den ju cool.
Jag skulle kunna tänka mig köra en definitivt om den kosta vettigt.
Fatta o susa fram helt ljudlöst i 240 knutar =)
Jag förstår inte vad du gnäller över.
Det dumma är ju att man ändå inte hör motorn på en vanlig hoj pga vindsuset i den farten.
 

aidem

Älskar allt på 2 hjul med motor.....
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Häljarp
Hoj
Ktm 525 Exc-05/SMR-07, ZX6R -07 Banhoj Miljöhoj? Den e ju grön
Det som är helt fel med eldrivna fordon är att du kör dessa 20+mil och sen måste den ladda en hel dag... det kommer aldrig ersätta att köra >50mil och sen in på en besinstation i 4min och sen >50mil till and so on and so on.

Hade tusan varit kanon att pendla till jobb med. Laddat möget på jobb så har du noll kostnad på ta dig fram och tillbaka.
Laddtid 2tim på 240volt. Kan tycka det e helt ok även om jag oxå tycker att det hade varit skumt utan ljud men man hade nog vant sig.
Sen har jag iof inte varit med om någon hoj som går 50 mil på en tank:va men jag förstår vad du menar. ;)
:tummenupp för detta projekt men priset är väl lite väl häftigt tycker jag.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Nej, inte för att den är eldriven... för att den är tyst. Folk skulle göra ännu mer dumma filbyten för de hör dig inte ens... känns som att det bara förvärrar situationen för oss redan utsatta motorcyklister.

Denna modell har ju inte bränsleceller och det känns som att det blir lite väl tungt för MC med det... men ingen vore gladare än jag att ha fel.

Jo, som pendlarhoj i all ära, men det förutsätter att man ALDRIG vill kunna köra den på en längre sträcka än 24mil utan långt stopp...

Det med tystnaden av framfarten, visst, jag håller med om att det vore sjukt nice för den som kör hojen... men inte när Agda byter fil utan att titta och inte hör hojen bakom sig som annars brukar låta så pass att peruken hamnar i passagerarsätet.
 
Last edited:

cpkossa

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2007
Ort
Örebro
Hoj
M696, GSXR750, 660smc
Nej, inte för att den är eldriven... för att den är tyst. Folk skulle göra ännu mer dumma filbyten för de hör dig inte ens... känns som att det bara förvärrar situationen för oss redan utsatta motorcyklister.

Denna modell har ju inte bränsleceller och det känns som att det blir lite väl tungt för MC med det... men ingen vore gladare än jag att ha fel.

Jo, som pendlarhoj i all ära, men det förutsätter att man ALDRIG vill kunna köra den på en längre sträcka än 24mil utan långt stopp...

Det med tystnaden av framfarten, visst, jag håller med om att det vore sjukt nice för den som kör hojen... men inte när Agda byter fil utan att titta och inte hör hojen bakom sig som annars brukar låta så pass att peruken hamnar i passagerarsätet.

Med lite vindbrus i hjälmen eller påslagen radio i en modern bil så hör man inte när en hoj närmar sig bakifrån endå. Der emot så tror jag att många fotgängare kommer stryka med :näsblod
 

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Flyinge
Hoj
CBR929CBR600R6
Den var tamefan fulare än ett kvart i tre ragg.


blir du ofta uppraggad kvart i 3:D

tror nog att de måste skapa något slags fejkat ljud, för ljudlöst kryssande på E4:an låter som självmord tycker jag.

Det som är helt fel med eldrivna fordon är att du kör dessa 20+mil och sen måste den ladda en hel dag... det kommer aldrig ersätta att köra >50mil och sen in på en besinstation i 4min och sen >50mil till and so on and so on.

Låter som självmord.. ohh hoo hoo så kul:D

Du vet om att just vindbruset och däcken låter de med...
Och på motorvägen så "hör" inte folk en motorcykel.
för det finns väl inte någon som kör bil med stereon på.. :glömdet

Snacka om kort synfält.. hur ofta kör du 50mil?
Behöver inte kroppen "laddas" en lunch på 30 min så kan du åka några mil till.
Även om jag nog inte skulle rekomendera dig att köra 20mil.. pga att batterierna inte skulle må så bra av att djupurladdas men vill man inte köra eldriva saker så hittar man saker att klaga på.. :brinnerup

Nej, inte för att den är eldriven... för att den är tyst. Folk skulle göra ännu mer dumma filbyten för de hör dig inte ens... känns som att det bara förvärrar situationen för oss redan utsatta motorcyklister.

Denna modell har ju inte bränsleceller och det känns som att det blir lite väl tungt för MC med det... men ingen vore gladare än jag att ha fel.

Jo, som pendlarhoj i all ära, men det förutsätter att man ALDRIG vill kunna köra den på en längre sträcka än 24mil utan långt stopp...

Det med tystnaden av framfarten, visst, jag håller med om att det vore sjukt nice för den som kör hojen... men inte när Agda byter fil utan att titta och inte hör hojen bakom sig som annars brukar låta så pass att peruken hamnar i passagerarsätet.

Ja som sagt har du provat att åka på vanlig asfalt o buller dämpande asfalt... Det är inte motorljudet den dämpar:glömdet
 
Last edited:

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Det som är helt fel med eldrivna fordon är att du kör dessa 20+mil och sen måste den ladda en hel dag... det kommer aldrig ersätta att köra >50mil och sen in på en besinstation i 4min och sen >50mil till and so on and so on.
Tyvärr har du rätt. Jag läste i DN för några dagar sedan att nästa generations batterier för elbilar kommer finnas om fem år, men de är marginellt mindre och effektivare än dagens, som är enormt skrymmande. Så renodlade elbilar som ersätter dagens benindrivna ser inte ut att bli verklighet.
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Ptjaa med tanke på att jag kan sitta på uteplatsen där hemma och höra hojarna på E4:an dåna förbi men jag hör inte något annat från E4:an så jo, MC hörs klart mer än bara däcksus... sen brukar jag inte ha samma volym på stereon i bilen som Metallica på deras konserter så nog fan hör man en MC som kommer dånandes med sitt urblåsta kolfiberslutrör.

Men lite intressant att så många som ändå monterar eftermarknadsdämpare för att få så "mulligt ljud" som möjligt ändå vill åka tyst...

Visst att jag kanske behöver en matbit efter 20mil eller dylikt... men inte fan stannar jag och käkar i 2h (som det tydligen tar att ladda cykeln).
Bara en normal bandag med SMC kör man 25mil... och det med förmodligen max belastning och då lär den inte räcka några 24mil heller.

Nej, jag står för att jag tror inte att renodlade elbilar/elbågar blir en realitet när det tar flera timmar att ladda dem. En hybridvariant (som Hondas bil som säljs i Cali, FCX?) är nog rätta vägen däremot för att det skall bli en kommersiell framgång.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
HellForLeather hade en ganska vettig analys om Mission One som jag håller me om.

http://hellforleathermagazine.com/2009/02/mission-one-electric-superbike.html

"By now, you've probably seen the Mission One electric superbike. It's a rare motorcycle that can garner the kind of instantaneous, Internet-wide coverage this bike has. How has it done so? With a mix of green credentials, good design and high performance; the Mission One will hit 150mph and has a range of up to 150 miles on a full charge. But while we feel all the positive press is deserved, we want to take a closer look at the reality behind its creator's claims.

Earlier today the Mission One was announced to the world with an email that began, "Hello, I hope this finds you well. We follow your blog daily and look to it often for inspiration within our studio." This identical email was received by many publications, including Jalopnik, Gizmodo, Boing Boing, TreeHugger and, yes, Hell for Leather.

That email was almost too good to be true. It contained details of a never before seen product that looked good, went really fast and, most importantly, was powered by electricity, meaning it was eco-friendly. Recognizing that there's a very mainstream desire for just such a product the editors of these publications jumped at the opportunity to outdo each other with positive press. The more they could talk the Mission One up, the more page views they'd get.
With 100lb/ft of torque available from zero rpm, the Mission one promises performance to rival gasoline-powered superbikes. In comparison, a Ducati 1098 R makes 99.1lb/ft at 7,750rpm and 180bhp at 9,750rpm. No power figures for the Mission One have yet been released, but, if this chart is accurate, it looks like 140bhp could be a rough figure. That incredibly flat torque curve sounds wonderfully usable, only beginning to tail off at 7,000rpm, which presumably leads to the top speed not quite matching that of most liter bikes.

Recharging is claimed to take just two hours using a 240v outlet. That might sound odd, but most electric car companies install such a device in owner's homes to facilitate rapid charging, we can't see why, especially for $68,995, Mission should be any different. Using an 110v outlet requires eight hours to complete a full charge.

Perhaps more impressive than the machine's looks and performance claims are the people behind it. The list of employees reads like a list of recent wunderkind from companies like Google, Tesla, Ducati and Ford. Which brings us to our concerns.

The Tesla Roadster first captured minds in a similar way to the Mission One in July 2006. Since then it's received near universal acclaim, but has only just gone on sale in very limited numbers, for a price that keeps getting adjusted upwards even while performance and specs keep getting less impressive. The current price tag is $128,500, but indications are that a $140,000 figure could arrive as early as this week. In all that time the company has managed to blow through over $105 million in venture capital while seeing numerous scandals and turnover among its staff and has still only managed to deliver a small handful of vehicles to high-profile customers.

Looking at the Mission One's specs, early indications are that they're very similar to those of the Tesla Roadster. Like that vehicle, the Mission uses lithium-ion cell batteries with intensive cooling and management to counteract the natural tendency for those batteries to heat up under heavy load and catch fire.

Amid the impressive list of components on the Mission -- Öhlins, Brembo, Marchesini -- there's one notable exception: any mention of what kind of frame is used, any picture of it or even an indication as to what material it's made of. Could the Mission One, like the Tesla Roadster, be based on the frame of a gasoline-powered competitor?

Neither is there a mention of weight, electric vehicles are notoriously heavy with the Tesla Roadster weighing 804lbs more than the Lotus Elise it's based on.

When it comes to the design, we're both incredibly impressed and a little disappointed. While designer Yves Béhar has achieved a wholly new take on the conventional superbike shape using flat surfaces and right angles to subvert the typically more acute sportsbike archetype the opportunity to pursue new solutions free from the packaging constraints of internal combustion was not taken. The decision to do this was likely taken due to price, proven performance and customer acceptance, not to mention the possible need to use an existing frame. We're also not sure how production-ready these concept renderings are, the tail in particular looks incredibly impractical.

The one the thing that the Tesla Roadster has achieved, that no vehicle before it could, is generating proof of mass market acceptance of an electric car. Because of it, manufactures like GM, BMW, Chrysler and Mitsubishi are all bringing electric cars to market. Well, in Chrysler's case it's lying, but the other three have genuine electric products either on the road or in their near future.

Could the Mission One do the same thing? If it can, the planned initial 2010 production run of 50 bikes could have an impact far greater than its limited numbers.

We don't want to say that the Mission one is all hype as we're genuinely excited about the prospect of an electric superbike, it's just that we're reluctant to commit the weight of our hopes and dreams to it, at least until we see an actual physical, working example. Fingers crossed.

Specifications

Powertrain
Battery Pack: High Energy Lithium-Ion w/ Integrated Thermal Management System
Motor: Liquid-cooled, 3-phase AC Induction
Torque: 100 lb-ft @ 0 to 6,500 rpm
Transmission: Single speed

Chassis
Suspension/Front: Ohlins 43mm inverted fork; fully adjustable, 4.5-in travel
Suspension/Rear: Ohlins Single shock w/piggyback reservoir; fully adjustable, 4.5-in travel
Brakes/Front: Dual Brembo 310mm disc; Brembo radial-mount forged 4-piston calipers
Brakes/Rear: Brembo 220mm disc; single-piston caliper
Wheels/Tires/Front: Marchesini forged aluminum 3.5" x 17", 120/70ZR17 - race Compound
Wheels/Tires/Rear: Marchesini forged aluminum 6.0"x17", 190/55ZR17 - race Compound

Target Performance
Top Speed: 150mph
Range: 150 miles per charge (est. EPA drive cycle)
Recharge Time: Under 2 Hours @ 240V (8 Hours @ 120V)
Interactive Feature: Adjustable regenerative rear wheel braking
Interactive Feature: Intuitive / adjustable data acquisition system
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Bränsleceller kanske? Och att man skulle dö om man körde den bara för att den är el-driven vettefan :va

bränsleceller ftw! Finns redan på den amerikanska marknaden iom Honda Clarity.

Tankar komprimerad vätgas som vanligt, kör som vanligt men går på el och släpper ut vatten. dessutom är vätgas det ämne som finns mest i universum = ingen risk att det tar slut. Varför är det så få som håller på med sånt? vad jag vet är det bara Honda och BMW och det är bara Honda som man kan köpa, visserligen bara i Kalifornien för tillfället.

Förövrigt är hojen för mycket "I, Robot".
 

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Kan ändå tänka mig att köra elhoj i framtiden, fast med mer tyngd på A-B körning.

Men bara om jag vet att jag kan rulla fram trepipen på natten och lägga en tjock blå dimma över staden.
 

_Challe_

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Xt660x
Gilla inte designen men skulle inte ha något emot att åka på en sådan tror ja :D
Såg en ombyggd r1:a på nätet för ett tag sen, det vore inte fel alls
 
Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

Top