Elektriker

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
väggen ska bort! jag har en liten överdriven rädsla för el, är det något jag ska tänka på eller bara ta fram gorilla-kofoten och slå allt vad jag har?
jag behöver strömbrytaren på den nya väggen.

Bifogat

• CIMG0040.JPG
    CIMG0040.JPG
    77.8 KB · Visningar: 113
  • CIMG0042.JPG
    CIMG0042.JPG
    108.5 KB · Visningar: 85
  • CIMG0043.JPG
    CIMG0043.JPG
    74.5 KB · Visningar: 111

Dominator-Rocks

Guest
Det kan väll vara läge att ta ur säkringen innan du börjar banka.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
alltså, de måste ju gå uppåt, där murbruket skiljer sig lite. men det jag är rädd för är att hela vägen nu ger med sig i och med att jag började nerifrån, och drar med sig alla kablar...

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
alltså, de måste ju gå uppåt, där murbruket skiljer sig lite. men det jag är rädd för är att hela vägen nu ger med sig i och med att jag började nerifrån, och drar med sig alla kablar...

Börja inte nerifrån ?

Knacka upp väggen där kablen går,dom ligger dessutom med säkerhet i ett rör i väggen.

Skruva ur passande säkring innan.

Ingel

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
stuntster
Bjud över några av dina polare så är jag säker på att det löser sig :D
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3457452&postcount=171

Edit: Kanske inte var nån bra idé om du tänker använda kablarna igen. ;)

hehe, det där va faktiskt lite av startskottet till renoveringen

Börja inte nerifrån ?

Knacka upp väggen där kablen går,dom ligger dessutom med säkerhet i ett rör i väggen.

Skruva ur passande säkring innan.

gjort är gjort... det slutade med att väggen gled ner av sig själv. konstigt.
Jag klippte av de kablar den till slut hängde i.

Nu behöver jag nån som har lust att ta sig till de norra förorterna av stockholm kvällstid för att koppla de kablarna som hänger kvar i taket till en ny strömbrytare för någon femhundring eller nåt.

:)

Last edited:

JoJoman

Hela vägen
Gick med
4 Mar 2005
Hoj
VTR Firestorm
Jag lånar denna tråden lite.

Jag kollade vart propparna i mitt proppskåp i huset gick till och kom fram till att alla lampor på bottenplan inte är kopplade till nån propp i proppskåpet.

Vart fan är dom eluttagen kopplade nånstans? Nån som kan komma med nån kvalificerad gissning?

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll

Jag kollade vart propparna i mitt proppskåp i huset gick till och kom fram till att alla lampor på bottenplan inte är kopplade till nån propp i proppskåpet.

Vart fan är dom eluttagen kopplade nånstans? Nån som kan komma med nån kvalificerad gissning?

Du har en till central nånstans i huset, leta reda på den. Annars har nån varit listig och kopplat in gruppen innan säkringarna vilket brukar leda till en fin brasa om något skulle hända.

Dalakraft

It ain´t your booty, it´s your beauty
Gick med
9 Jan 2007
Hoj
Bandit 1250
Du har en till central nånstans i huset, leta reda på den. Annars har nån varit listig och kopplat in gruppen innan säkringarna vilket brukar leda till en fin brasa om något skulle hända.

Vet du vad jag råkade ut för när jag var i Indien och jobbade, där hade de dragit rundmatning på uttagen, så om en säkring gick hade de fortfarande ström på uttagen..... Riktigt smart..... eller inte

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
hehe, det där va faktiskt lite av startskottet till renoveringen

gjort är gjort... det slutade med att väggen gled ner av sig själv. konstigt.
Jag klippte av de kablar den till slut hängde i.

Nu behöver jag nån som har lust att ta sig till de norra förorterna av stockholm kvällstid för att koppla de kablarna som hänger kvar i taket till en ny strömbrytare för någon femhundring eller nåt.

:)

Jag fixar det för 500. I timmen + mtrl.
PM:a vid intresse.

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Det är rätt bra pris faktiskt.

ETt jevla göra det där, i Sverige har vi rätt bra kvalite på elinstallationer jämfört med övriga länder men jag hittade ändå Jordade uttag som inte va jordade i min lägenhet.
Det är straffbart.
Om det är nån mupp-installation så anlita elektriker och medans du sågar se till så att inte blå-brun eller gröngul-brun kommer i kontakt me varandra ;)

eller.. va det.. hm äh det e nog rätt !

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning

Du har säkerligen missat en kopplingsdosa någonstans där de sitter ihopkopplade med en annan matning som går till proppskåpet. Bara leta vidare, dra i alla tåtar tills du har lokaliserat alla, skriv upp dem vartefter eller märk upp dem med frystejp eller dylikt. Jag har varit med om igentapeserade *märkligt ord, skriver man så?* kopplingsdosor förr, ta en ficklampa och lys högt upp på alla väggar för att se eventuell skugga efter en täckt dosa.

För övrigt så är 500:-/timme + material hutlöst dyrt! Jag har kopplat in ett helt badrum nyss med tillhörande golvvärme för "hutlösa" 150:-/timme + material, det är ett vettigare pris...

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
För övrigt så är 500:-/timme + material hutlöst dyrt! Jag har kopplat in ett helt badrum nyss med tillhörande golvvärme för "hutlösa" 150:-/timme + material, det är ett vettigare pris...

Jobbigt att plocka ut någon vidare lön från företaget med den timdebiteringen om man inte vill jobba 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.

150:- låter som en tattarinstallation utförd av obehörig snickare eller dylikt.

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Jobbigt att plocka ut någon vidare lön från företaget med den timdebiteringen om man inte vill jobba 24 timmar om dygnet, 7 dagar i veckan.

150:- låter som en tattarinstallation utförd av obehörig snickare eller dylikt.

Eller svartjobb, sånt brukar man få betala ca 150-200 spänn i timmen för av hantverkare. Tar man det vitt går det så klart på bra mycket mer.

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojuppehåll
runt 400-500 kr/h + moms kostar valfri hantverkstjänst i Stockholm + material, för 150 spänn hittar man nog inte många hantverkare. Jag tar 250/h + material när jag gör svartjobb.

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
runt 400-500 kr/h + moms kostar valfri hantverkstjänst i Stockholm + material, för 150 spänn hittar man nog inte många hantverkare. Jag tar 250/h + material när jag gör svartjobb.

Du vet att man inte får jobba svart va? ;)

Priserna du nämner är ganska normala, dock skulle jag vilja påstå att det går att hitta hantverkare som tar från strax över 300:-/h + moms vitt. Med tanke på prisskillnaden är det ju dock inte så konstigt att folk vill anlita hantverkare svart. Tack för skattetrycket Sverige! :mad:

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Hoj
Yamaha R1 07

Du har med största säkerhet en UC = Undercentral för undervåningen och förmodligen på samma plan..

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!