Josef
Blicken framför allt!
- Gick med
- 20 Dec 2003
- Ort
- Stockholm
- Hoj
- Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Den finns och ska ha testkörts. Dock med klenare motorer än vad som är tänkt att användas senare.
Jag tror ingen hade konstruerat denna skapelse enbart för att lura investerare på pengar men den verkar inte vara konstruerad som en landspeedhoj heller så vad är tanken?
Är det en prototyp framtagen enbart för att visa firmans tekniska kompetens, vill man tävla i någon annan gren eller är det någon med mycket pengar som leker?
2wd är vettigt endast om man måste accelerera hårt och fästet inte räcker till eller om man behöver regenerera stora bromskrafter. Formatet på hojen är inte optimerat för drag racing och toppfarten är inte hög nog för att 2wd ska behövas ens på saltöken så då bör det vara regen man vill åt. Kostnaden blir hög ofjädrad vikt i framhjulet.
Aerodynamiken hade blivit bättre med inneslutande kåpor men det kan vara emot klassregler. Det enda jag som lekman kan se att tunneln tillför är att höja tyngdpunkten utan att försämra aerodynamiken nämnvärt. Enda anledningen jag kan se att höja tyngdpunken är att kunna svänga bättre.
Vi har alltså en oerhört snabb hoj där man satsat mycket på aero, att kunna regenerera bromskraft och att åtminstone ha någon form av svängbarhet. Vad är den användbar till?
Jag gissar på någon form av racing där man har begränsningar i hur mycket batterier man kan/får ta med sig. Kanske flera varv på Isle of Man eller något annat "Långlopp" med hög fart och hårda inbromsningar.
Jag tror ingen hade konstruerat denna skapelse enbart för att lura investerare på pengar men den verkar inte vara konstruerad som en landspeedhoj heller så vad är tanken?
Är det en prototyp framtagen enbart för att visa firmans tekniska kompetens, vill man tävla i någon annan gren eller är det någon med mycket pengar som leker?
2wd är vettigt endast om man måste accelerera hårt och fästet inte räcker till eller om man behöver regenerera stora bromskrafter. Formatet på hojen är inte optimerat för drag racing och toppfarten är inte hög nog för att 2wd ska behövas ens på saltöken så då bör det vara regen man vill åt. Kostnaden blir hög ofjädrad vikt i framhjulet.
Aerodynamiken hade blivit bättre med inneslutande kåpor men det kan vara emot klassregler. Det enda jag som lekman kan se att tunneln tillför är att höja tyngdpunkten utan att försämra aerodynamiken nämnvärt. Enda anledningen jag kan se att höja tyngdpunken är att kunna svänga bättre.
Vi har alltså en oerhört snabb hoj där man satsat mycket på aero, att kunna regenerera bromskraft och att åtminstone ha någon form av svängbarhet. Vad är den användbar till?
Jag gissar på någon form av racing där man har begränsningar i hur mycket batterier man kan/får ta med sig. Kanske flera varv på Isle of Man eller något annat "Långlopp" med hög fart och hårda inbromsningar.