Elektrisk MC med toppfart över 400 km/h.

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Den finns och ska ha testkörts. Dock med klenare motorer än vad som är tänkt att användas senare.

Jag tror ingen hade konstruerat denna skapelse enbart för att lura investerare på pengar men den verkar inte vara konstruerad som en landspeedhoj heller så vad är tanken?
Är det en prototyp framtagen enbart för att visa firmans tekniska kompetens, vill man tävla i någon annan gren eller är det någon med mycket pengar som leker?

2wd är vettigt endast om man måste accelerera hårt och fästet inte räcker till eller om man behöver regenerera stora bromskrafter. Formatet på hojen är inte optimerat för drag racing och toppfarten är inte hög nog för att 2wd ska behövas ens på saltöken så då bör det vara regen man vill åt. Kostnaden blir hög ofjädrad vikt i framhjulet.

Aerodynamiken hade blivit bättre med inneslutande kåpor men det kan vara emot klassregler. Det enda jag som lekman kan se att tunneln tillför är att höja tyngdpunkten utan att försämra aerodynamiken nämnvärt. Enda anledningen jag kan se att höja tyngdpunken är att kunna svänga bättre.

Vi har alltså en oerhört snabb hoj där man satsat mycket på aero, att kunna regenerera bromskraft och att åtminstone ha någon form av svängbarhet. Vad är den användbar till?
Jag gissar på någon form av racing där man har begränsningar i hur mycket batterier man kan/får ta med sig. Kanske flera varv på Isle of Man eller något annat "Långlopp" med hög fart och hårda inbromsningar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ärligt talat låter det mer som en film för investerare. Varför bemöda sig med regenerativ bromsning på en rekordhoj. Varför tala om maximalt tryck på framhjulet och 2 wheel drive när trimmade busor klarar av 400. 800v är framför allt viktigt för snabbladdning men inte en förutsättning för hastigheten.

Det är inte mycket av det som sägs som relaterar till rekordet. I övrigt såg det int ut som något jag vill göra mer än köra rakt fram på.
Nja. Visserligen är det så att du kan få samma toppfart med halva spänningen om du dubblerar strömmen.
Men det är ett faktum att för toppfart så är det motoreffekten som är avgörande tillsammans med luftmotstånd. Högre topphastighet kräver högre effekt.
Eftersom elektrisk effekt är ström gånger spänning så innebär det att om du dubblerar spänningen så halveras strömmen. Det betyder att du kan ha halva kabelarean för att överföra samma effekt till motorerna. Så jag skulle säga att om du vill spara vikt genom att använda lite tunnare kablar så är spänningen direkt avgörande för toppeffekten och därmed topphastigheten.

Det finns en anledning till att våra kraftledningar över för ström i spänningar på 400 kV i många fall istället för 230V. Det skulle helt enkelt bli för stora förluster med lägre spänning.
 

ething

Med lem
Gick med
22 Jul 2003
Ort
Stenungsund
Hoj
Husaberg FS650, KTM SXF 450
Nja. Visserligen är det så att du kan få samma toppfart med halva spänningen om du dubblerar strömmen.
Men det är ett faktum att för toppfart så är det motoreffekten som är avgörande tillsammans med luftmotstånd. Högre topphastighet kräver högre effekt.
Eftersom elektrisk effekt är ström gånger spänning så innebär det att om du dubblerar spänningen så halveras strömmen. Det betyder att du kan ha halva kabelarean för att överföra samma effekt till motorerna. Så jag skulle säga att om du vill spara vikt genom att använda lite tunnare kablar så är spänningen direkt avgörande för toppeffekten och därmed topphastigheten.

Det finns en anledning till att våra kraftledningar över för ström i spänningar på 400 kV i många fall istället för 230V. Det skulle helt enkelt bli för stora förluster med lägre spänning.
I teorin har du helt rätt. Så låt oss säga att de sparar 2 kg på detta (avstånd mellan batteri och motor är inte långt). Hur mycket närmare 400 Km/h kommer de? Däremot har Porsche lanserat samma teknik i sina elbilar, och när man läser det finstilta så är det till 90% för snabbare laddning. Porsche använder dock samma "racingargument", bara för att sedan bli slagna runt ringen av en Tesla som bygger på betydligt äldre teknik.

Innan någon tekniskt förklarar syftet med en "unik" venturidesign (som troligen skall generera downforce på samma sätt som Lotus gör på sina bilar), 2-hjulsdrift och regen så står jag fast vid min åsikt. För en icke-ingenjör låter allt jättecoolt, för mig ser det mer ut som när du släpper lös en japan på sitt första smörgåsbord och han blandar sill med vanlijsås (true story!)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
I teorin har du helt rätt. Så låt oss säga att de sparar 2 kg på detta (avstånd mellan batteri och motor är inte långt). Hur mycket närmare 400 Km/h kommer de? Däremot har Porsche lanserat samma teknik i sina elbilar, och när man läser det finstilta så är det till 90% för snabbare laddning. Porsche använder dock samma "racingargument", bara för att sedan bli slagna runt ringen av en Tesla som bygger på betydligt äldre teknik.

Innan någon tekniskt förklarar syftet med en "unik" venturidesign (som troligen skall generera downforce på samma sätt som Lotus gör på sina bilar), 2-hjulsdrift och regen så står jag fast vid min åsikt. För en icke-ingenjör låter allt jättecoolt, för mig ser det mer ut som när du släpper lös en japan på sitt första smörgåsbord och han blandar sill med vanlijsås (true story!)
Jo. Men det är också så att vad gäller elmotorer så brukar dom klara ett ganska stort spann av spänningar och det vanligaste sättet att höja effekten på en motor är att höja spänningen. Dubblerar man spänningen till motorn så ger den plötsligt 4 ggr effekten förutsatt att batterierna klarar av att ge tillräckligt mycket ström såklart.
Det är också så att det är lättare att göra en liten motor mer hög effekt om den har högre spänning.
Visst. Högre spänning möjliggör snabbare laddning men det är också så att högre spänning faktiskt möjliggör högre motoreffekt vilket är direkt nödvändigt för hög toppfart.
Det går att få ur tillräckligt med effekt vid 400 volt för en MC att nå 400 men det är lättare med 800V och motorn kan göras mindre för samma effekt då förlusterna pga höga strömmar minskar avsevärt. Förluster i en elmotor gör ju att den blir varm och då kan den ju brinna upp som bekant.

Så jag skulle säga att det nog inte är bara sill och vaniljsås.

Dom har troligen vald den högre spänningen delvis för att det gör det lättare att få ur hög effekt ur en liten motor.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top