Elektrisk mutterdragare

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Hej
Jag står i begrepp att köpa en 230Volts 900W elektrisk mutterdragare, typ Jula/Clas i sjön. Har någon här ngn erfarenhet av dem? Duger de till att lossa tex utgående drevmuttern, kopplingskorgsmuttrar å andra saker i en mc-motor som ofta plägar snurra runt? Eller är de för klena? Andra nackdelar erfarenheter?

Jag har bara kört med tryckluftsdragare men tänkte köpa en egen elektrisk dragare eftersom jag då kan använda den även utanför garagets kompressor.

Mvh
Jörgen

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jag har just den och har aldrig gått bet hittills. Tvärtom så är de elektriska bättre än motsvarande billiga luftverktyg, det måste till lite size för att slagen ska ta. Bigger is better. :)

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Dom är starka och lossar det mesta. Primärdrev, kopplingskorg osv neda problem

Dock är dom tunga, låter som en sticksåg och svåra att spänna med "på känn"

Köp

Billigast är harald nyborg för 280kr just nu (alla säljer samma picka med olika klistermärken på)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
d1ce skrev:
2550317 Ditt gamla möögel, sök :D

-@
Det har jag redan gjort ditt talanglösa glin! :D
Både på SH och diverse mek-sighter.

Neutral skrev:
2550309 Jag har just den och har aldrig gått bet hittills. Tvärtom så är de elektriska bättre än motsvarande billiga luftverktyg, det måste till lite size för att slagen ska ta. Bigger is better. :)

Ok, det var ju upplyftande att läsa. Anders Brink verkar ju även positiv över dem efter inlägg här på SH och andra sighter.
Tack!

HanneZ skrev:
2550312 Dom suger enligt uppgift. Jag lyckades inte lossa hjulbultar med en sån där iaf.
Var det en 900Watts 230 maskin? Ingen batteridriven alltså?

Ljunghusen skrev:
2550333 Dom är starka och lossar det mesta. Primärdrev, kopplingskorg osv neda problem

Dock är dom tunga, låter som en sticksåg och svåra att spänna med "på känn"

Köp

Billigast är harald nyborg för 280kr just nu (alla säljer samma picka med olika klistermärken på)

Ok, ja det är just det jag är förvånad över: att de inte är försedda med vanlig steglös hastighetsreglering. Det sitter ju på verenda billigt 230V borrmaskin nuförtiden :va Eller också står det bara torftigt i katalogerna. Jag får gå till Claes och klämma på en.
Tack!

Mvh
Jörgen

Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Hoj
5x
Jörgen Karlsson skrev:
2550336 Jag får gå till Claes och klämma på en.
Det är en Cotech från Clas Ohlson jag har, såg först nu att du skrev Jula också, i och för sig tror jag som fler här att det är samma.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
J.Andersson skrev:
2550367 Du kursar väll inte direkt ekonomin om du köper en å testar...
Nädå. Jag ville bara höra om någon använt den till de saker den mest kommer användas till att lossa: just de tre roterande axlarnas resp muttrar i en mc-motor. Jag ska nämligen just inte använda den till ngt annat.

campar

Kraschpucks-svarvare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Enduro
swedol har en på kampanj nu, kommer dock inte exakt ihåg priset, men jag vet att jag tyckte det verkade som ett bra pris! =)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Neutral skrev:
2550371 Det är en Cotech från Clas Ohlson jag har, såg först nu att du skrev Jula också, i och för sig tror jag som fler här att det är samma.

Ja de ser ut att komma från samma by i Kina, ser mycket lika ut.

Tack

/J

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
Att dra loss funkar säkert bra men dra inte åt med den då du lär riskera gängpaj. Kan dessutom inte dra åt enligt moment med en såndär mackapär.
Talar av egen erfarenhet. :(

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
Har en från Jula, tror de e en 900watts.
Har inte haft nå problem me hjulmuttrarna på bilen de senaste 2-3 åren iaf.
Kan får nöta lite en stund ibland, men den duger. Har dock inte prövat den till nå annat än.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
philsson skrev:
2550408 Att dra loss funkar säkert bra men dra inte åt med den då du lär riskera gängpaj. Kan dessutom inte dra åt enligt moment med en såndär mackapär.
Talar av egen erfarenhet. :(

Jo det håller jag med om.
På just HD:n brukar jag dock dra dit utgående drevmuttern med muttermaskin och lite känsla. Men den har å andra sidan nyckelvidd på 56mm eller ngt liknande så den grisen är det svårt att köra sönder om man har lite känsla. Men de andra drar jag som regel med momentnyckel!

Mvh
J

icko skrev:
2550416 Har en från Jula, tror de e en 900watts.
Har inte haft nå problem me hjulmuttrarna på bilen de senaste 2-3 åren iaf.
Kan får nöta lite en stund ibland, men den duger. Har dock inte prövat den till nå annat än.

Det låter ju bra, då ska jag kvista från jobbet via Claes nu.

Mvh
J

Last edited:

Mini SV ?

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2006
Hoj
KTM 690 SMR
Har använd en sådan 399kr mutterdragare funkar jätte bra till hjul bulltar till bilen. Och de sitter oftast rätt bra.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Mini SV ? skrev:
2550487 Har använd en sådan 399kr mutterdragare funkar jätte bra till hjul bulltar till bilen. Och de sitter oftast rätt bra.
Finemang! Nu går jag och handlar. Tack (alla)!
/J

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...