Elektrisk turbo?

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Någon som vet hur mycket luft som behövs vid 10000 rpm på en motorcykel? Ska man överladda till 1 bar , så behövs det 2 gånger så mycket, samt att det också går åt energi att komprimera luften.

Sedan är det bara att räkna hur mycket effekt elmotorn måste ligga på om den är 100% effektiv :tummenupp

Det är lätt att räkna ut.

Om man utgår ifrån att man har en 1000cc hoj och det är en fyrtaktare. Sen antar vi för enkelhetens skull att vi har en fyllnadsgrad på 1.
Då kommer hojen att suga i sig 1 liter vartannat varv. Vid 10000 rpm kommer det att bli 5000 liter i minuten. Dvs 5 kubikmeter i minuten.
Ska den ge det vid dom varven så måste den alltså suga in 10 kubikmeter i minuten och komprimera dom till 5 kubikmeter för att få upp trycket till 2 bar (dvs 1 bar överladdning.)

Nu orkar jag inte räkna på energimängden som åtgår men med tanke på att värmeutvecklingen är ganska avsevärd så är nog energiåtgången rejält mycket större än den där lilla grejen.

Som fotnot. 10 000 Pa är inte en atmosfär. En bar är 100 kPa.
10 000 Pa är bara 0,1 Bar.
 

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
Det var en raggare för 10 år sen typ som köpte en elmotor i en hobbyaffär.
Han körde den i sin lilla pimpade Matiz-bil men det blev problem med strömmen från batteriet. Vet ej hur det gick sen men det var ett roligt projekt i tidningen Bilsport
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
En literhoj suger (idealt) ca 80 liter i sekunden. (Slagvolym*varv/2)
Fast jag gillar idén.

/E

Allmänt vedertaget sätt att räkna. Och felaktigt enligt mig. iaf utan att ta med verkningsgraden.

Jag tycker man borde räkna baklänges istället. utgå från hur mycket luft som krävs för att utveckla motorns faktiska effekt vid ett visst lambdavärde.

Om uppfattningen att alla motorer drar i sig sin slagvolym i luft vid varje förbränningscykel vore riktig, skulle alla motorers effekt vara en funktion av deras slagvolym x varvtalet, så är inte fallet.

Turbos jobbar inte med slagvolymer utan med flöde. för att få 1bars övertryck måste turbon pumpa dubbelt så mycke luft som motorn sväljer för egen kraft. Dvs man kan aldrig generalisera och säga denna turbon ger 1bars tryck.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Jo jag kom också fram till någonstans runt 6 kW ideelt för att komprimera luften adiabatiskt, sedan kan man i bästa fall gissa på en effektivitet i turbon på 70% och elmotorn som driver den har också en stor förlustfaktor.

Slutsumma; det är inte möjligt att göra en el-driven turbo!

Fast en vanlig turbo lär stjäla lika mycket effekt som en elturbo så det lär inte vara där begränsningen sitter.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Fast en vanlig turbo lär stjäla lika mycket effekt som en elturbo så det lär inte vara där begränsningen sitter.

Nej men det är väldigt opraktiskt att ha en 10kW elmotor för att pumpa luft. Då behöver du en 10kW generator för att ge strömmen som krävs samt kanske större och tyngre batterier och i alla dessa steg uppstår det förluster.

En vanlig turbo blir därför betydligt effektivare då den utnyttjar tryckökningen som bildas avgaserna på grund av turbotrycket som skickas in till motorn, för att driva kompressorn i turbon.

Dock skulle en elektrisk turbo kunna ge väldigt många andra fördelar! T.ex. kan en smart processor styra när och hur mycket tryck som ska genereras. Man kan ha fullt tryck även vid låga varv, ingen spoolup-tid etc. :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det var en raggare för 10 år sen typ som köpte en elmotor i en hobbyaffär.
Han körde den i sin lilla pimpade Matiz-bil men det blev problem med strömmen från batteriet. Vet ej hur det gick sen men det var ett roligt projekt i tidningen Bilsport

jag har för mig att jag läste det där, var det inte en Smart han satte "blower" på?

Visst kanske det kan hjälpa vid låga varv, vackdelen är att så småningom kommer motorn själv att suga i sig mer än vad fläkten ger och då bromsar fläkten flödet.
Det kan man IOFS motverka med att ha någon slags "reed" ventil i insuget mellan fläkten och motorn som öppnar när det börjar gå tungt att suga genom fläkten.
 

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Nej men det är väldigt opraktiskt att ha en 10kW elmotor för att pumpa luft. Då behöver du en 10kW generator för att ge strömmen som krävs samt kanske större och tyngre batterier och i alla dessa steg uppstår det förluster.

En vanlig turbo blir därför betydligt effektivare då den utnyttjar tryckökningen som bildas avgaserna på grund av turbotrycket som skickas in till motorn, för att driva kompressorn i turbon.

Dock skulle en elektrisk turbo kunna ge väldigt många andra fördelar! T.ex. kan en smart processor styra när och hur mycket tryck som ska genereras. Man kan ha fullt tryck även vid låga varv, ingen spoolup-tid etc. :tummenupp

Jo, men vad jag menar är att den effekt med vilken turbon matar in luft och höjer trycket måste komma någonstans ifrån. Det blir trögare för motorn att mata ut avgaser när det sitter en turbin ivägen som avgaserna måste passera. Där har man en effektförlust som du inte har i en elvariant. I elvarianten sitter det uttaget i en generator istället. Man bör alltså jämföra effektiviteten i turboturbinen med den hos en generator + elmotor och det är inte helt självklart att en turbin är effektivare.
 

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Jo, men vad jag menar är att den effekt med vilken turbon matar in luft och höjer trycket måste komma någonstans ifrån. Det blir trögare för motorn att mata ut avgaser när det sitter en turbin ivägen som avgaserna måste passera. Där har man en effektförlust som du inte har i en elvariant. I elvarianten sitter det uttaget i en generator istället. Man bör alltså jämföra effektiviteten i turboturbinen med den hos en generator + elmotor och det är inte helt självklart att en turbin är effektivare.

Jo visst, men med en eldriven turbin kommer avgaserna få ett väldigt högt tryck ut, eftersom man trycker in luft via insuget. Men det är inget som tar upp överskottet av tryck i avgaserna i det fallet.

Genom att sätta en turbin på avgassidan så kan man utnyttja att även avgaserna får ett högre tryck eftersom att man matar insuget.

En turbon satt på avgassidan är till och med effektivare än utan en turbo från första början (bättre bränsleförbrukning med turbo än utan om den är optimerad för det), för den kan utnyttja det tryck som alltid bildas ut från motorn istället för att bara låta det gå ut i luften. :tummenupp
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Finns ju elmotorer som driver hela bilar!
Dom motorerna är inte idiotstora, så helt omöjligt är det inte. kanske behövs lite speciladesigne, för rätt varvtal.

En rätt avväg Turbo ger inte speciellt stora försluster. Betydligt mindre än vad en generator ger/tar. Lämpligtvis behöver ju inte generatorn vara lika stor som Elmotorn är heller, Den behöver ju inte gå hela tiden.
I kombination med en STOR turbo skulle man kunna få igång laddtrycket lättare, men ändå få hög verkningsgrad.

Mats
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Men ut på bakhjulet är det skillnad på om man tagit energin från överskottsvärme i avgaserna eller från vevaxeln.

Det är inte fri energi.
Det försämrade avgasflödet som uppstår när avgaserna ska knuffa runt impellern sänker grundmotorn sugeffekt kontra en välavstämd pipa.

Det kompenserar turbon mer än väl för men det gör även remkompressorer med fastän inte i riktigt lika hög grad.
Men energin är inte fri som ofta påstås.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är inte fri energi.
Det försämrade avgasflödet som uppstår när avgaserna ska knuffa runt impellern sänker grundmotorn sugeffekt kontra en välavstämd pipa.

Det kompenserar turbon mer än väl för men det gör även remkompressorer med fastän inte i riktigt lika hög grad.
Men energin är inte fri som ofta påstås.

Det är inte gratis energi men det är djäkligt billig energi. Du får lite mer avgasmottryck men den mesta energin till en turbo kommer från värmen inte från trycket.
 

ICEMANnen

Koi-karpar är fina fisken
Gick med
21 Feb 2004
Ort
mest hemma
Hoj
None whatsoever
Ähhh funkar säkert, ger ju en 20-30 häst när man använder en lövblås rätt i insuget.
 
Nyheter
Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Top