Jag vet inte om man kan hålla gamla elektrolyter vid liv. Det som händer med dem över tid är att vätskan i dem försvinner och då tappar de kapacitet och dör. Tätningen av dem är en av de svåraste sakerna att lösa när man ska tillverka dem.
Ladda ur dem med ett motstånd så håller du ner strömmen. Bara en tråd funkar också, men kan spraka.
Jorå, man kan "motionera" dom genom att koppla in apparaterna med jämna mellanrum och låta dom ladda upp, så håller dom längre.
Urtorkade kondingar är oftast i utrustning som står på 24/7 och egentligen har för hög temperatur, gamla bildskärmar var typiskt sån utrustning.
När jag startar upp gamla rör-radios som har stått länge (50 år är inte ovanligt) brukar jag göra det med en vridtrafo, koppla in dom på en låg spänning och höja till ungefärligen hälften, sedan stänger jag av dom i en dag eller så, startar upp dom på halva spänningen och vrider upp dom till strax under nätspänning och stänger av igen.
Kopplar man in en gammal radio till uttaget direkt skjuter man ofta någon gammal konding.