Elektronikföretagens undergång(Dvd-köp)

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Josafan skrev:
En polare säger att han har lite svårt att hantera sin Sony DVD... och han är högteknologiskt intresserad och kunnig, påstår han i alla fall... men man vet ju aldrig med dessa elektriker, dom säger att dom är så mkt så... :näsblod :gnissla :hihi

Är lite tveksam därav... :3freak

Svårt att hantera Sonys apparater? :näsblod Isåfall ska han nog inte ha nån dvd... :hihi

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Thundercat skrev:
Svårt att hantera Sonys apparater? :näsblod Isåfall ska han nog inte ha nån dvd... :hihi
Eller inte jämföra med ngn annan apparat i samma hem?
Jo Sonyn är krångligare i menyerna än vad min hitachi är.
Men för den delen är den inte dålig på ngt vis.
Jag menade att den är betydligt krånligare för en medelålders "oteknisk" dam som Josafans mor faktiskt är.
Jag överlever mina menyer och kan manöverera mig fram relativt lätt.
Men som sagt så gäller detta en annan typ av användare än vad jag är.
Jag har ett genuint intresse i både hifi och film så jag kan allt hantera den :hihi
//Tobbe

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
tobbeviking skrev:
Eller inte jämföra med ngn annan apparat i samma hem?
Jo Sonyn är krångligare i menyerna än vad min hitachi är.
Men för den delen är den inte dålig på ngt vis.
Jag menade att den är betydligt krånligare för en medelålders "oteknisk" dam som Josafans mor faktiskt är.
Jag överlever mina menyer och kan manöverera mig fram relativt lätt.
Men som sagt så gäller detta en annan typ av användare än vad jag är.
Jag har ett genuint intresse i både hifi och film så jag kan allt hantera den :hihi
//Tobbe

Trampat på en öm tå? :näsblod :hihi

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Thundercat skrev:
Trampat på en öm tå? :näsblod :hihi
Ha ha nä inte alls, jag förklarade bara läget tyckte jag :)
Men eftersom jag upplevde sonyns menyer som ngt bökigare än min hitachi så antar jag att det finns spelare som är ännu lättare att hantera då han söker spelare till sin mor.
//Tobbe

Josafan

Vill ha sex(cylindrar) på två hjul!
Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
tobbeviking skrev:
Ha ha nä inte alls, jag förklarade bara läget tyckte jag :)
Men eftersom jag upplevde sonyns menyer som ngt bökigare än min hitachi så antar jag att det finns spelare som är ännu lättare att hantera då han söker spelare till sin mor.
//Tobbe

Han kände sig tvungen att förklara då jag i smyg gjorde en fulattack på honom... Mohahaha :rofl :hihi

tok_jocke

nybörjare
Gick med
27 Aug 2004
Hoj
KTM 640 LC4 SM -04, zx6r -98
Jag skummade igenom tråden, det va lite prat om pioneer, men ingen speciell modell vad jag kunde se.
Jag köpte ivf. en Pioneer 470 för ett tag sen och jag är väldigt nöjd med den.

Den verkar kunna spela alla skivor som man stoppar in, det verkar inte ens ha någon betydelse om man brännt ut en film i "data-format" istället som vcd eller svcd, enda skillnaden som jag upptäckte var att det inte gick snabbspola då.
Förutom det så klarar den DivX, jag har iof. inte testat såå många divx-skivor, men det är då ingen som strulat hittils.

Sist men inte minst så klarar den - tro det eller ej - DVD-film, vilka spelas upp i en kvalitet som min gamla tv tyvärr nte kan utnyttja till fullo.

helt enkelt ett bra köp om du vågar tro på mig.
länk

Josafan

Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Lyften tråden litegrann.

Tyvärr :huvet har Pioneer blivit bortsållade pga av att dom inte har svenska som språk i OSD-menyerna, kan ses som en bagatell men viktigt om tanten skall manövrera skiten(hon kan engelska ja, men kanske inte så lätt som en annan).

Nu återstår philips....som tyvärr inte kan spola via fjärrkontrollen.

Har kikat lite på LG DVX-8751C, men vet inte hur fjärr och språk är?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Josafan skrev:
Lyften tråden litegrann.

Tyvärr :huvet har Pioneer blivit bortsållade pga av att dom inte har svenska som språk i OSD-menyerna, kan ses som en bagatell men viktigt om tanten skall manövrera skiten(hon kan engelska ja, men kanske inte så lätt som en annan).

Nu återstår philips....som tyvärr inte kan spola via fjärrkontrollen.

Har kikat lite på LG DVX-8751C, men vet inte hur fjärr och språk är?

Kompisen hade en svindyr philips som hade svenka felstavade menyer... Han bytte den för att den var helt kass i hanterbarheten. (fin meningsuppbyggnad jag fick till där)

Jag har en sony som har ganska obegripliga menyer, trots svenska.. Ologiskt på nåt vis.

Josafan

Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
juha01 skrev:
Kompisen hade en svindyr philips som hade svenka felstavade menyer... Han bytte den för att den var helt kass i hanterbarheten. (fin meningsuppbyggnad jag fick till där)

Jag har en sony som har ganska obegripliga menyer, trots svenska.. Ologiskt på nåt vis.

TACK! Det är precis denna typen av information jag vill ha! Då har man lite mer hum, ju mer hon fattar själv, ju mindre jobbiga samtal kommer jag att få. Annars måste jag köpa två så att jag kan köra support. :hihi

tycon1

nkka
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
Ingen...
Josafan skrev:
TACK! Det är precis denna typen av information jag vill ha! Då har man lite mer hum, ju mer hon fattar själv, ju mindre jobbiga samtal kommer jag att få. Annars måste jag köpa två så att jag kan köra support. :hihi

men förhoppningsvis ska hon inte behöva leta sig igenom en massa menyer för att titta på en film! Det man möjligtvis ändrar på en dvd är väll subtitles, ljudet och....ja...det är väll det?

Det är ju bara vara snäll och koppla in det, och ställa in allt som du kan komma tänkas komma på ... så det är gjort, när hon ska titta sen!

Sen om hon ringer för att hon inte får ljud på divx filmen du brännt...då är det väll en annan sak!

Josafan

Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
Jo, naturligtvis, men samtidigt så kan jag tänka mig om hon får för sig att spela musikskivor eller om hon får reda på att det går att spela mp3-skivor så kommer hon garanterat vilja ha shuffle/random osv... Tycker ändå att det skall finnas svenska.

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Varför inte en Xbox...

Spelar alla tänkbara typer av filer.

Josafan

Gick med
24 Feb 2004
Hoj
85 - FZ 750
fireblade skrev:
Varför inte en Xbox...

Spelar alla tänkbara typer av filer.

Ja tjena.... Morsan, du önskade dig en DVD...här får du en Tv-spelkonsol.... :D

Tråkigt för henne, kul för mig... jag är inte hemma hos henne så ofta... :3freak

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Okej teknikamatörer :tungan

Visst kan dom spola!!! knappen ser inte ut som en spolknapp utan man använder piltangenterna - tyvärr endast 8ggr MEN man kan skriva in en TID punkt istället för att spola (otroligt bra finess gäller 630)

Menyn är felstavad på ett ställe - när jag uppdaterade firmwaren (philips hemsida) så blev även menyerna perfekta

630 har divx/xvid funkar kanon med endelskivor och mindre bra med andra där bilden inte blir lika bra som på pc:n

Klarar av repade skivor bra - mycket bättre än min gamla samsung som bortsett från spårning av dåliga skivor var kanonbra.

sedan har 630 viktiga saker såsom RGB via scart och progressive scan (för anslutning till typ proj)

busenkel att få regionsfri

kommer inte på mer just nu.

Last edited:

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
juha01 skrev:
Är du med elektriker? :D
Precis så upplever jag det med på sonyn, funkar bra men systemet känns "avigt" på ngt vis...
//Tobbe

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
Jag skulle göra så hära! Gå in på www.pricerunner.com sen klickar du dig vidare till dvdspelare , väljer 1000klassen , sen letar du efter nån med det stödet du vill ha. Sen kollar du vem som säljer den. Sen köper du! Hett tips är att hela tiden sortera efter pris så får du alltid den billiagste produkten överst. Själv tycker jag denna sidan e suuuper. Lycka till med köper. Centrum tror jag nån elelktroniktillverkare heter å jag tror om jag inte missminner mig att dom har div x (x vid) stöd på deras samtliga modeller! .. :tummenupp

mvh Mar

Josafan skrev:
Suck! Så här ligger läget, mossan har önskat sig dvd i födelsedagspresent(inte vet jag varför) och jag skulle kolla upp det där lite

Nog gnällande, problemet kvarstår. Jag behöver hjälp, det skall inhandlas dvd-spelare. Jag hoppas att ni kan hjälpa mig här, jag förväntar mig att få mer info här än i butikerna.

Mål: Dvd-spelare runt 1000 kr. (Jag vet att det är en struntsumma och att jag inte får ngt monstruöst bra för denna summan)

Krav: Lättbegriplig fjärr och OSD-meny. Enkel att förstå överlag. Hållbar och tålig(om det överhuvudtaget är möjligt).

Sekundära krav: Alla de vanliga formaten: vcd,svcd, mp3, jpeg osv. HELST Divx, för då kan jag bränna filmer billigt åt tanten och då blir hon glad.

Vad har ni för erfarenheter med olika märken, Jvc, Pioneer, Sony, Philips.. osv.
HJÄLP!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
tobbeviking skrev:
Är du med elektriker? :D
Precis så upplever jag det med på sonyn, funkar bra men systemet känns "avigt" på ngt vis...
//Tobbe

Nej men blivande sjuksköterska... :hihi

När vi har föreläsningar på skolan så ringer tanterna som ska föreläsa 8 gånger av 10 till vaktmästaren för att micken (till högtalarna) inte fungerar.. "Batteriet måste vara slut" säger dom. Sen kommer vaktmästaren, trycker på "on", suckar, och går iväg. :rofl

Det för tillbaka tankarna till den tiden i lågstadiet när fröken skulle sätta på en VHS!! Hon fepplade och alla skrek i kör: "Neeeejjj!! Kanal 0 ska det vara.. Neejj!! den där trekantiga knappen som det står play på..." osv.

Ang. philips.. Förtroendet tappade jag med deras videoapparater i slutet på nittiotalet som inte hade sekunder på displayen utan bara tim och min.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln