Elektronisk hastighetsspärr

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Nja, jag misstänker att Bonneville boxen gör om hastighetssignalen till ECUn så den tror det går långsammare och därför inte aktiverar toppfartsbegränsaren.
View attachment 390726

Kan inget om Kawa men på Yamma R1 07-08 stänger gasspjällen igen ca 20% när man närmar sej toppfart så där finns iaf en begränsning, dock inte i YEC ECUn eller om man låter bränna om original ECUn till någon av de eftermarknadsmodifikationer som finns :)

Edit:
Ser nu att ECUnleached finns till kawasaki också, lite dyrare än bonneville dosan men de kan å andra sidan göra en del andra "trevligheter" med programvaran..
http://www.ecunleashed.co.uk/products/motorbike/kawasaki/

Var har du hört att den stänger spjällen?

Linkan77

Piggelinmissbrukare
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
Såld
Nu skriver JAG det så slipper någon annan.........

Fäll upp passagerar fotpinnarna så går hastighetsbegränsningen bort! :banana

Fast om jag minns det hela rätt så var det väl den första begränsningen med passagerare vid ca 200 km/h som avaktiverades då??? :D eller?? :va kanske den vid 300 km/h går att avaktivera genom att ta bort förarfotpinnarna? :rofl

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Var har du hört att den stänger spjällen?
Hittar tyvärr inte loggarna jag gjort på original ECUn, har kört YEC/gat hybrid ECU senaste åren, alltså saknar jag egna bevis för mitt påstående :tummenupp

Men obs, detta är OT då jag inte kan svara för hur Kawasaki löser detta (bara Yamaha)..

Bifogat

• YCCT(Stock)2.jpg
    YCCT(Stock)2.jpg
    164.1 KB · Visningar: 127
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Hittar tyvärr inte loggarna jag gjort på original ECUn, har kört YEC/gat hybrid ECU senaste åren, alltså saknar jag egna bevis för mitt påstående :tummenupp

Men obs, detta är OT då jag inte kan svara för hur Kawasaki löser detta (bara Yamaha)..

Fast det är inte bara på 6an den börjar att stänga av lite så syftet är nog inte toppfartsbegränsning Jag tror att det används för att man inte skall gå i varvstoppet så hårt. Shoftlighten börjar blinka och vill att du puttar i nästa växel och trotteln softar av lite för att du skall hinna sparka i växeln innan cykeln misständer och du tappar mark till framförvarande.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Fast det är inte bara på 6an den börjar att stänga av lite så syftet är nog inte toppfartsbegränsning Jag tror att det används för att man inte skall gå i varvstoppet så hårt. Shiftlighten börjar blinka och vill att du puttar i nästa växel och trotteln softar av lite för att du skall hinna sparka i växeln innan cykeln misständer och du tappar mark till framförvarande.
Ingen aning, kanske det är så, lär dock inte vara någon fördel att ecun vrider av gasen när man ligger i sexans växel och pressar på långa rakan, eller så spelar det ingen roll alls, vad vet jag :)
Tillbaka till Kawaproblematiken, eller? :tummenupp

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
På tal om fartvind, prova 230+ km/h på en nakenhoj :D

xdanne

Live like you deserved it!
Gick med
9 Sep 2004
Hoj
2003 Yamaha R1
Kul tråd! På Yamaha R1 02-03 modellen som stannar vid 270 km/h sitter det en iso kontakt med 4st kablar i stuckna varav en vit, dra då ur den och plåstra om den lite vackert och vips så går hojen som den ska de vill säga 299 km/h på mätaren och vidare. Spärren sitter där som säkerhets marginal dvs hojen går att åka så fort med men det finns ingen säkerhet att den håller för det. Kör med förstånd gott folk:tummenupp:tummenupp

Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS