Elektronisk strypning på DT 125?

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Tjenna!
Jag har en Yamaha DT 125r -88 som går jävligt konstigt på topp. Vid 8500-9000 varv låter det som att den inte får sopp, men det får den. Har ett 240 munstycke på och den går precis likadant om man trycker in choken. Det låter inte som elektronisk strypning brukar göra, då det fyrtaktar, utan mer som att den inte får bränsle.

YVPS:en verkar röra sig som den ska. Jag har inga problem med tjuvluft.

Kan det vara en elektronisk strypning på eller kanske fel på CDI boxen?

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Jag har provat att låsa YVPS:en nu och den går precis likadant på topp (lyckades bryta bort en limmad bit på wirehjulet så nu har jag inget bottendrag längre :3freak ).

Förgasaren kan det inte vara, och tjuvluft drar den inte, alla detaljer sitter fast och är i toppskick. Avgassystemet är i princip så rent det kan vara.

Måste vara tändspolen eller CDI boxen?

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Provade iofs att låsa YVPS:en i i lägen där den var vriden så långt som det gick. Det kanske inte blir rätt då? Ska plocka av kröken och göra om det...

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Jag hade tydligen låst porten i ett halvstängt läge :gnissla
Justerade den till det läget där den ska vara och nu går den mycket bättre, men fortfarande inte bra. Toppar runt 105 och låter som den inte får sopp när man varvar. Det är ett par ganska små repor i kolven, men den uppvisar inga av det kararaktäristiska problemen som man kan få när kolven ser ut så, t.ex att den blir svårtstartad när den är varm.
Måste vara tändspole eller CDI boxen som spökar?

ThorskeN

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2006
Hoj
Skramlaha DT125R
Min dtr hackar också på toppen... fungerar ypvs en som en strypning eller?
Därför den hackar?

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
kawasaki
Sådär! Vred tydligen ventilen lite för långt. Låste den med en skruv i justeringshålet den går jävligt mycket bättre nu, men inte bra. Det är ett tips för er som vill låsa er YVPS, lås den enligt justeringshålet som finns, när hjulet står för det hålet är ventilen max öppen. Tycker förövrigt inte att bottendraget blev så värst mycket sämre, och effektbulan man får är ju så jääävla goo :tungan ).

Får upp den i 105, då varvar väl den 7500-7700, och i vissa fall till 110, då varvar den 8000. När man växlar och varvar max på växlarna får man sällan den över 8500. Den är alltså ganska kraftlös över 8000 varv, och den varvar inte över 9500 när man står still. Låter som att den baktänder lite på topp när man varvar upp den stillastående.

Tog av svänghjulet och kollade, allt såg fint ut utom några kabelskarvar som jag lödde och drog krympslang på. Fästet till pickupspolen hade någon tidigare ägare svetsat om, men det såg ut att vara bra gjort och som att det satt rätt.

Undrar vad fan som är felet :huvet

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...