Det ska bli nästan kromblankt när du tar upp det ur zinkbadet om du gjort rätt.
Du skulle ju kunna prova att lösa upp zink i saltsyra så mycket det går så du får en lösning med zinkklorid. Och och sedan använda det istället för saltvatten. Jag tror att det är viktigt att vätskan är mättat på zinkklorid för att få ett bra resultat. Jag skulle tro att anoden är mest till för att återföra zink till vätskan och inte gå raka vägen från anod till katod, alltså att det är primärt zinkkloriden i vätskan som plätterar katoden.
Vätskan man köper innehåller bl.a. borsyra och zinkklorid. Och håller ett Ph mellan 4,8-5,5 som kan justeras med saltsyra eller hydroxid.
![]() |
Rekordmånga personliga regskyltar
Under 2024 godkände Transpo... |
![]() |
SMC får 700.000 kronor i bidrag
Roger Berzell, generalsekre... |
![]() |
Brembo vinner Good Design Award
Brembo prisas för innovativ... |
![]() |
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli
Pirelli har presenterat SCO... |
![]() |
Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson
Foto: Joachim Cruus Inf... |
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |