Elförzinkning hemma

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Då var detta med test av elförzinkning igång, håller på att förbereda zinkbadet nu så nu ska det få stå och bubbla i alla fall till i kväll om det inte får stå över natten.

20240513_174921.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nåt har då hänt under eftermiddagen, det bubblar på. Ska köpa saltsyra imorgon för att ha att syra av innan jag testar att förzinka nåt. Nånting har i alla fall hänt och det verkar blivit en zinkyta på koppartråd och även på ena offeranoden som nu egentligen väl är katoden i detta sammanhang.

Undra om jag kört lite hög ström men jag tänkte att det kan ju knappast spela nån roll för här gäller det väl bara att få zink i ättikan för att få till en elektrolyt eller vad det nu heter, kemi var inte min starka sida i skolan.

20240513_212302.jpg20240513_212645.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nu är det test på riktigt, den första locket till kåpan med oljereturen till turbobygget som jag kom på en smartare lösning till får agera testobjekt.

Tvättade den först med aceton och sen doppade jag delen i saltsyra och sköljde av den innan den åkte ner i badet, set puttrar på och den har I alla fall nu börjat ändra färg nu, vad jag noterat är att gängorna verkar ha svårare att få på sig zink jämfört mot de stora ytorna.

20240515_195105.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har kört ca 2,5 tim på 0.3 A men inser att jag räknade fel och att det bör vara 30 mA om man ska jöras son GDD med 100mA till 100 cm2.

Blev en yta så hela grejen var matt men då jag borstade av den med mässingborste så försvann allt så då gasade jag på till 0.5 A och fick vara över natten till morgonen men det blev inte bra. Då jag kom ut på morgon på väg till jobbet så gick det ingen ström och jag tog upp biten som var väldigt svårt, borstade sen med mässingborste och nån lite yta hade jag dock så var det rost i ytan.

Då jag kom hem från jobbet så verkar det som att koppartråden till zinkanoden gått av så det kan nog förklara det hela om biten blivit liggandes i ättikan utan ström. Sen verkar det som att zinken inte tagit I anslutning till koppartråden, frågan är varför eller om det blivit nåt knas om strömmen försvann. Nu har jag svarta flagor i badet vilket jag misstänker är från koppartråden, inte mycket men vill sila bort dom innan jag testar igen mem en kompis är på väg med kaffefilter.

Här ser man hur zinken inte tagit I anslutning till koppartråden, han dock gå på lite med mässingborste innan fotot
20240516_165252.jpg

Så här såg det ut då jag tog upp den ur badet, inte snygg med antydningar till rost i ytan
20240516_165300.jpg
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har svetsat avgassystemet i kompisens Audi så hann inte fortsätta men hamm i alka fall sila vätskan med kaffefilter så det blir nya försök och jag tror att det är klokare att använda järntråd istället för koppartråd. Hoppas jag hinner testa lite i helgen men det beror på vädret och dom lovar bra så det blir kanske inte så mycket garage tid.

Blir i Luleå nästa vecka men tänkte då försöka hinna på en djuraffär och köpa minsta akvariepumpen och kanske en akvarievärmare då det tydligen ska vara bra och ha till detta även om man köper ett kit från GDS.

Funderar på om det blivit nån omvänd grej att zinken vandrat iväg från biten till koppartråden då strömmen upphörde och där av gett fenomenet att det saknas zink på ytorna närmast tråden?
 
Last edited:

Henrik Y

Officiellt Invalid
Gick med
7 Oct 2004
Ort
Falun
Hoj
Virago 535, Honda CB750F, Suzuki K50, Suzuki GP125, GasGas ES 280.
Det ska bli nästan kromblankt när du tar upp det ur zinkbadet om du gjort rätt.

Du skulle ju kunna prova att lösa upp zink i saltsyra så mycket det går så du får en lösning med zinkklorid. Och och sedan använda det istället för saltvatten. Jag tror att det är viktigt att vätskan är mättat på zinkklorid för att få ett bra resultat. Jag skulle tro att anoden är mest till för att återföra zink till vätskan och inte gå raka vägen från anod till katod, alltså att det är primärt zinkkloriden i vätskan som plätterar katoden.

Vätskan man köper innehåller bl.a. borsyra och zinkklorid. Och håller ett Ph mellan 4,8-5,5 som kan justeras med saltsyra eller hydroxid.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Det ska bli nästan kromblankt när du tar upp det ur zinkbadet om du gjort rätt.

Du skulle ju kunna prova att lösa upp zink i saltsyra så mycket det går så du får en lösning med zinkklorid. Och och sedan använda det istället för saltvatten. Jag tror att det är viktigt att vätskan är mättat på zinkklorid för att få ett bra resultat. Jag skulle tro att anoden är mest till för att återföra zink till vätskan och inte gå raka vägen från anod till katod, alltså att det är primärt zinkkloriden i vätskan som plätterar katoden.

Vätskan man köper innehåller bl.a. borsyra och zinkklorid. Och håller ett Ph mellan 4,8-5,5 som kan justeras med saltsyra eller hydroxid.

Vad jag hittat på nätet och på Youtube så verkar det bli matt grått ungefär som då man köper skruv som är varmgalvade då man förzinkat med ättika och och en zinkanod sen kan detta borstas upp till en hyfsat blank yta med mässingborste. Då det gäller blankheten så ska man tydligen ha i majssirap för stärkelsen från den ska agera som blankmedel.

Om man nu vill ha ättika är det klokt att mätta den genom att göra som jag gjort att ha två zinkanoder, en kopplade till anoden och en till katoden?

Tänker att jag testar lite mer med ättikan men funkar inte det så är det nog enklast att köpa ett kit från GDS.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Nytt försök idag, tog och syrade av delen som jag testade förzinka tidigare och stoppade en till bit i badet.

Nåt har då gått helt fel för först så började zinkytan byggas upp men nu övergår den till koppar i alla gall på de ytor som inre blivit förzinkade. Har rostfri tigtråd att hänga grejerna i och den börjar också bli förkopprad.

Måste hänt nåt så koppartråden jag hade grejerna hängandes i, den måste ha löst sig i badet så den nu förkoppar grejerna.

Bilder på eländet. Är nu bara att slå bort denna vätska eller fylla på med koppar och istället förkoppa.
20240518_114454.jpg20240518_112435.jpg
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top