Elfel - Batteriet kokar

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade
Känns inte så bra att sitta på ett kokande batteri så det vore bra att hitta felet.

Har gjort en hel del mätningar nu enligt både Haynes manual och Electrosports felsökningsschema.
Enligt dessa mätningar så är statorn sönder och måste bytas. Själv hade jag väntat att felet skulle ligga i laddningsregulatorn, eftersom jag har 18V över batteriet på 3000 RPM.

Kan en defekt stator göra att systemet laddar för mycket?

mikee

living on the red line
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
honda cbr 954rr-02 och audi a4 96 chippad 1,8t me lull lull
McFlurry skrev:
2244611 Känns inte så bra att sitta på ett kokande batteri så det vore bra att hitta felet.

Har gjort en hel del mätningar nu enligt både Haynes manual och Electrosports felsökningsschema.
Enligt dessa mätningar så är statorn sönder och måste bytas. Själv hade jag väntat att felet skulle ligga i laddningsregulatorn, eftersom jag har 18V över batteriet på 3000 RPM.

håller nog me dig att det kan vara ladd regulatorn.för det e väl den uppgiften den har att reglera strömen så att det inte laddar för hårt.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Det är med 99% sannolikhet inte statorn då den uppenbarligen laddar utan det är laddningsregulatorn som har gett upp, dessa är mer eller mindre förbrukningsvara på de flesta cyklar och fel karrakteriseras av att man blir av med all laddning eller drabbas av överladdning vilket du gjort.

KaliZ

One of a kind...
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Tillfälligt utan!
McFlurry skrev:
2244611 Känns inte så bra att sitta på ett kokande batteri så det vore bra att hitta felet.

Hmm har du mätt o kollat så du inte har kontakt till jord på de tre äckliga små kablarna som går ifrån statorn? Lätt att mäta på fel ställe nämnligen. Statorn e väl enkelt att plocka ur annars om du är osäker.

//KaliZ

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
McFlurry skrev:

Knappast...
Laddregulatorn är felaktig. Byt.
De simpla generatorprinciper som finns på de flesta hojar gör det svårt att konstruera välfungerande regulatorer. Ett fåtal hojar har riktiga generatorer, dvs samma som på bil där regulatorn verkligen styr generatorns laddning genom att variera strömmen i statorlindningen.
Har jag fattat rätt så är de flesta reg av typen "vi-spiller-bort all-energi-som-inte behövs-och-överför-den till-värme"... Ett billigt sätt att lösa laddningsproblemet (i dubbel bemärkelse) eftersom värme är elektronikens värsta fiende..
Om sedan reg har t ex av/påmonterats och sedan inte blir i god termisk kontakt med t ex ramen så att den kyls bra, förkortas livslängden drastiskt..

Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!