ELFEL: blinkers / ljusbild halvlyse

Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Hoppas nån kan ge några ledtrådar om vart man ska grotta på hojen, är inte så förtjust i elkrångel... :gnissla Hojen är en Ktm 660.

Vad som är gjort: Flyttat ut regplåt och reg.belysning inne i från hjulhuset. Satt på (orginal)blinkers bak(tidigare bara fram). Inte rört några andra kablar än förlängt de till bakre blinkersen samt kopplat ur/i reg.belysning när jag flyttade den.

PROBLEM
Blinkers: Blinkar oregelbundet. Hälften av tiden i rätt(långsam) frekvens men så helt plöstligt går dem upp i dubbelhastighet. Och sen tillbaka.

Halvljus: Ljusbilden är fel(kollat på besiktning). Den är "för stor och diffus", dvs inte rätt "kanter" undertill. Beror troligen(?) på att vid halvljus är båda lamporna på liksom vid helljus. Osäker på vilken som ska vara tänd när men att båda ska vara tända hela tiden kan inte vara rätt? Den stora är dock mkt starkare vid heljus.

Tacksam för hjälp! Om jag går bet, finns det nån som har tid att ev. titta på den(betalar så klart)?
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Goldwing_WannaB skrev:
Hoppas nån kan ge några ledtrådar om vart man ska grotta på hojen, är inte så förtjust i elkrångel... :gnissla Hojen är en Ktm 660.

Vad som är gjort: Flyttat ut regplåt och reg.belysning inne i från hjulhuset. Satt på (orginal)blinkers bak(tidigare bara fram). Inte rört några andra kablar än förlängt de till bakre blinkersen samt kopplat ur/i reg.belysning när jag flyttade den.

PROBLEM
Blinkers: Blinkar oregelbundet. Hälften av tiden i rätt(långsam) frekvens men så helt plöstligt går dem upp i dubbelhastighet. Och sen tillbaka.

Halvljus: Ljusbilden är fel(kollat på besiktning). Den är "för stor och diffus", dvs inte rätt "kanter" undertill. Beror troligen(?) på att vid halvljus är båda lamporna på liksom vid helljus. Osäker på vilken som ska vara tänd när men att båda ska vara tända hela tiden kan inte vara rätt? Den stora är dock mkt starkare vid heljus.

Tacksam för hjälp! Om jag går bet, finns det nån som har tid att ev. titta på den(betalar så klart)?
Blinkar BÅDA blinkers dvs både fram/bak??
Om ja, kolla att de lyser med fullstyrka, kolla jordförbindelserna.
Frambelysning. Nej båda skall inte vara tända. Anslutningen av kablarna till lampan är felaktig. Du har tre trådar. Se till att jorden är rätt ansluten av de återstående är sedan ena hel och andra halvljus. Ohmmät för att kolla vilken som är rätt jord. En av anslutn skall vara förbunden med sockeln 0 ohm =jord.
 

aprilia-racing

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Dalarö
Hoj
Kraschad Aprilia rs 250
Elfel

Det stämmer säkert att båda lamporna ska lysa när halvljuset är på men du måste antagligen bytta lampa för den är antagligen sliten.

Dit blinkers problem kan bero på att det är glapp i en skarv som du gjorde på kabeln.
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Kahobe skrev:
Blinkar BÅDA blinkers dvs både fram/bak??
Om ja, kolla att de lyser med fullstyrka, kolla jordförbindelserna.
Frambelysning. Nej båda skall inte vara tända. Anslutningen av kablarna till lampan är felaktig. Du har tre trådar. Se till att jorden är rätt ansluten av de återstående är sedan ena hel och andra halvljus. Ohmmät för att kolla vilken som är rätt jord. En av anslutn skall vara förbunden med sockeln 0 ohm =jord.

Båda lyser fram/bak och ljusstyrkan är bra.
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
aprilia-racing skrev:
Det stämmer säkert att båda lamporna ska lysa när halvljuset är på men du måste antagligen bytta lampa för den är antagligen sliten.

Dit blinkers problem kan bero på att det är lapp i en skarv som du gjorde på kabeln.

Nån aning om vilken av dem som isf ska bytas? Eller syns det på?

Får går igenom de där kablarna igen...

Tack för tips! :tummenupp
 

aprilia-racing

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Dalarö
Hoj
Kraschad Aprilia rs 250
Det är antagligen den som blir starkare när du slår över till helljus.
Det är säkert en H4 lampa och de har lite svart färg högst upp på glaset och om det flagnar bort en liten färg bit så ändras halvljuset ljusbild.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
aprilia-racing skrev:
Det är antagligen den som blir starkare när du slår över till helljus.
Det är säkert en H4 lampa och de har lite svart färg högst upp på glaset och om det flagnar bort en liten färg bit så ändras halvljuset ljusbild.
Du har en framstrålkastare med EN lampa? Right? Då skall så f-n heller båda trådarna lysa på halvljus! Det är en halv- och en helljustråd. De är ju dessutom placerade olika i lampan just för att optiken i strålkastaren skall fungera korrekt. KOLLA!
Du har nog kopplat fel i ansl till lampan. Tag ut den och kolla med lampan lös så att du kan se trådarna. KOLLA!
Någon "färg" lossnar inte från lampan i första taget. Det sitter rejält. Det är en specialgucka som tål mkt hög temperatur och som inte avger några gaser som sedan kan sätta sig på reflektorn och förstöra den.
Skulle det otroliga inträffa att ngn liten bit lossnar så påverkar det inte ljusbilden ett dugg. Nästan allt ljus strålar vinkelrätt från lampan mot reflektorn.
Betr blinkersen.
Du har sannolikt en dålig pressning i ngn kable du monterat där resistansen varierar lite godtyckligt. KOLLA! (ryck och slit-metoden..)
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
Kahobe skrev:
Du har en framstrålkastare med EN lampa? Right? Då skall så f-n heller båda trådarna lysa på halvljus! Det är en halv- och en helljustråd. De är ju dessutom placerade olika i lampan just för att optiken i strålkastaren skall fungera korrekt. KOLLA!
Du har nog kopplat fel i ansl till lampan. Tag ut den och kolla med lampan lös så att du kan se trådarna. KOLLA!
Någon "färg" lossnar inte från lampan i första taget. Det sitter rejält. Det är en specialgucka som tål mkt hög temperatur och som inte avger några gaser som sedan kan sätta sig på reflektorn och förstöra den.
Skulle det otroliga inträffa att ngn liten bit lossnar så påverkar det inte ljusbilden ett dugg. Nästan allt ljus strålar vinkelrätt från lampan mot reflektorn.
Betr blinkersen.
Du har sannolikt en dålig pressning i ngn kable du monterat där resistansen varierar lite godtyckligt. KOLLA! (ryck och slit-metoden..)

Var lite oklar där kanske...
Jag har 2 lampor. En stor i mitten med 2 glödtrådar "HS1 12 V35/35W". Tycker mig bara se en glödtråd tänd vid halvljus. På helljus blir det så starkt så det går inte att se.
Men, nere till höger(framifrån sett) i reflektorn sitter det en lampa till, en liten på 5W, den är tänd hela tiden oavsett halv/heljus.

Det underliga är ju att jag inte har rört den alls. Måste vara fel sen den förra ägaren då. Ska ringa Lelles om det.

Kommentar från Lelles: Även om den ena eller andra lampan/glödtråden var paj borde ju fortfarande ljusbilden vara densamma... Så, kolla att lampan inte sitter snett/fel, kondens, reflektorn.

Angående blinkers så kan de ju variera en del beroende på varvtal/spänning men vid tomgång borde de inte börja gå fortare. Förhoppningsvis/troligtvis är det en dålig kabel/koppling.
 
Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Goldwing_WannaB skrev:
Var lite oklar där kanske...
Jag har 2 lampor. En stor i mitten med 2 glödtrådar "HS1 12 V35/35W". Tycker mig bara se en glödtråd tänd vid halvljus. På helljus blir det så starkt så det går inte att se.
Men, nere till höger(framifrån sett) i reflektorn sitter det en lampa till, en liten på 5W, den är tänd hela tiden oavsett halv/heljus.
Det underliga är ju att jag inte har rört den alls. Måste vara fel sen den förra ägaren då. Ska ringa Lelles om det.
Kommentar från Lelles: Även om den ena eller andra lampan/glödtråden var paj borde ju fortfarande ljusbilden vara densamma... Så, kolla att lampan inte sitter snett/fel, kondens, reflektorn.
Angående blinkers så kan de ju variera en del beroende på varvtal/spänning men vid tomgång borde de inte börja gå fortare. Förhoppningsvis/troligtvis är det en dålig kabel/koppling.
Ok. Så här ÄR det.. Den lilla lampan skall alltid lysa, det är ju parkeringsljus och en säkerhetsgrej. Slocknar stora lampan skall det alltid finnas ett lyse framåt, precis som på bilar (innan lille hemelektrikern börjar koppla :D ). Där skall om någon huvudstrålkastarlampa slocknar, fortfarande finnas ljus på båda sidor fram. Antar att det är liknande på din hoj. Kan f ö inte tänka mig att den lilla 5W-lampan skulle förstöra ljusbilden?
Kolla att 35/35 lampan sitter bra och rätt monterad i hållaren på reflektorn. När du har halvljus tänt ska man, om allt är ok, när man skådar in i strålkastaren framifrån, på halvljus se en tydlig ljus-mörker gräns på reflektorn. Om inte är något tokigt.
I värsta fall kan reflektorn vara för matt, det skapar också en otydlig ljus/mörkergräns, eller du kan ha fått en dålig glödlampa med glödtråden illa centrerad, då funkar inte heller optiken i strålkast..
 
Last edited:

aprilia-racing

Ny medlem
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Dalarö
Hoj
Kraschad Aprilia rs 250
Kahobe skrev:
Du har en framstrålkastare med EN lampa? Right? Då skall så f-n heller båda trådarna lysa på halvljus! Det är en halv- och en helljustråd. De är ju dessutom placerade olika i lampan just för att optiken i strålkastaren skall fungera korrekt. KOLLA!
Du har nog kopplat fel i ansl till lampan. Tag ut den och kolla med lampan lös så att du kan se trådarna. KOLLA!
Någon "färg" lossnar inte från lampan i första taget. Det sitter rejält. Det är en specialgucka som tål mkt hög temperatur och som inte avger några gaser som sedan kan sätta sig på reflektorn och förstöra den.
Skulle det otroliga inträffa att ngn liten bit lossnar så påverkar det inte ljusbilden ett dugg. Nästan allt ljus strålar vinkelrätt från lampan mot reflektorn.
Betr blinkersen.
Du har sannolikt en dålig pressning i ngn kable du monterat där resistansen varierar lite godtyckligt. KOLLA! (ryck och slit-metoden..)
Det märkas att du inte är nån bil mek har bytt ett antal lampor som legeringen har låsnat på när bilar har vart på servic och hjusbilden har vart felaktig. Men det har oftast då handlat om H7 lampor.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
aprilia-racing skrev:
Det märkas att du inte är nån bil mek har bytt ett antal lampor som legeringen har låsnat på när bilar har vart på servic och hjusbilden har vart felaktig. Men det har oftast då handlat om H7 lampor.
..och det H7 vi diskuterade??
Nej jag kan inget om bilar. Bara varit lärare på fordonstekniska..
(även om det var ju ett tag sedan, tröttnade på strulputtar..)
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Goldwing_WannaB skrev:
Har engagerat båda lärare och mekar... :Bugar :Bugar
Vill inte påstå att elkunnandet står särskilt högt här på SH. Du har ett fel som inte bör ta mer än 10 min att hitta, om man är på plats..
Skulle gärna hjälpa till "in person" men helgen är bokad bl a för hojtransporter.
"Med en schysst multimeter kan man slå SH-re med häpnad"
(Fritt hämtat från Socker-Conny)
Lycka till!
 
Gick med
3 Oct 2003
Ort
Sthlm
Hoj
ZX9R -> R1 -> KTM 660 -> 900 SS + 701 SM
*uppdatering*

Framlyse: Var på väg att byta det(kunde inte se nåt fel men utifall att...) men gubben(en gammal meck i en moppeaffär) i affären tyckte det var onödigt då den inte var trasig. Jag kunde ju inte se något fel heller så va fan... Satte i lampan igen. Hela glödtrådar och "maskeringen" fram ser fin ut. Passade på att spraya "elektronikrengöring"(glömt va det heter) på de andra kontakterna och reläet. Gjorde rent lamphuset, lite sliten reflektor men inte så det borde gör något tycker jag. Testade visserligen bara ljusbilden mot garageväggen men tyvärr verkar det inte ha blivit bättre. Diffust både uppåt och nedåt.

Blinkers: Nya "riktiga" skarvar på kablarna. Drog igång den och då stående med choken i blinkade det hur fint som helst. Växlade ett par gånger emellan höger och vänster. Inga problem. Drog ut en sväng och körde och testade igen, ställde den och den här gången gick den på låg tomgång utan choke. Fan. CP-frekvenserna är tillbaka. Verkar dock funka när man kör(vågar inte glo på blinkersen föööör mkt/länge när det rullar...). Tyvärr lär det inte hjälpa mig då besiktningen vill att det ska blinka fint stillastående på tomgång.

Nån som har fler idéer...? :rolleyes:
 

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Ort
MAERSTA
Hoj
Honda CB450 '86
Goldwing_WannaB skrev:
PROBLEM
Blinkers: Blinkar oregelbundet. Hälften av tiden i rätt(långsam) frekvens men så helt plöstligt går dem upp i dubbelhastighet. Och sen tillbaka.

Jag är inte hundra men jag tror mig ha sett att mina blinkers ibland blinkar betydligt snabbare än de borde (höger sida). Jag har oxå en 660 som är ofifflad med elen.
 
Nyheter
Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Top