Elfel eller??

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Hoj
VFR750-94
Goddagens!

Behover nu desperat eran hjalp med min trilskandes vfr 750-93.
Jag kopte den for tre manader sedan. Jag korde en stracka pa 10 mil for att fa hem den. Da borjade problemen... Jag kunde inte starta fanskapet... sa jag fick springa igang den... x-tra kul :mad: Da verkade det som batteriet var stendott. Jag lat den sta ett dygn o kunde sedan starta den igen konstigt nog. Jag tog sedan tre lektioner me min egen cykel. Forsta lektionen gick helt klanderfritt men andra lektionen sa borja skiten krangla igen. Den har gangen sa stannade dog motorn hela tiden om man inte konstant holl uppe varven=livsfarligt sa min korlarare fick kora hem den. Han misstankte branslepumpen hade pajjat + likriktaren (vet inte va det e for natt, jag oversatte rectifier) Da lamnade jag in hojjen pa lagning. Mekarkillen sa att batteriet va stendott sa han laddade upp det igen Att byta branslepump o likriktaren skulle bli skitdyrt sa vi borjade med bara att ladda batteriet. Efter det sa har hojen funkat fint i nan vecka anda till for tre dar sedan da samma problem uppstod. Nu e batteriet helt dott o motorcykeln bara dor nar jag e ute o kor om jag inte haller uppe varven. Misstanker att jag blev blast pa hojjen o att forra agaren kande till problemet. Det e sa javla jobbigt att man inte kan meka sjalv. Har ni hort om liknande problem pa denna modell. Kopte cykeln p.g.a dess ododliga kvalitetsrykte men har hittils haft en hel del problem med den. Batteriet behovs val i princip bara for att starta hojen val??? Sa att hojen dor nar man e ute o trycker maste val bero pa nat annat.

Extremt tacksam for svar
Eder Jonas

phastasphuk

blubb blubb
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
990 SMR, Speed Triple 855, Husaberg FE600E, Husaberg FE390
Verkar som den vægrar att ladda upp batteriet øverhuvudtaget, den tar all strøm från batteriet inklusive dom till tændstiften.
Kommer problemen tidigare om du andvænder den ofta på "el-tunga" saker, som lyset, bromsen, starta ofta?

Ær det så så tror jag genratorn ær dålig.

Kolla om generatorn ger strøm. Ta en multimeter och kolla batteriet, borde vara nånstans runt 12 v( nær det ær fulladdat). Slå igång hojen, då borde det vara nånstans runt 13.5-14 v på batteriet...ær det fortfarande samma værde (som minskar) så har du en kass generator som inte ger någon strøm.

Sen kan ju batteriet vara dåligt oxå, många skumma saker som kan hænda med ett batteri som har passerat gå før længe sen.

Jonas24

Ny medlem
Gick med
21 May 2003
Hoj
VFR750-94
Har skummat runt lite pa forumet pa vfrworld.com o dar verkar det vara ett regulator/rectifier problem som tydligen ska va vanligt o kosta skjortan o fixa. Faaaaan!! Misstanker att forra agarn kande till problemet o bara ladda upp batteriet innan jag kopte den. Da gar ju hojen ett tag.... Nan som har fler forslag eller liknande erfarenheter sa dela garna me er!

eder Jonas

Belle

********285********
Gick med
7 May 2003
Hoj
lc4 & xt som bud hoj
phastasphuk skrev:
Verkar som den vægrar att ladda upp batteriet øverhuvudtaget, den tar all strøm från batteriet inklusive dom till tændstiften.
Kommer problemen tidigare om du andvænder den ofta på "el-tunga" saker, som lyset, bromsen, starta ofta?

Ær det så så tror jag genratorn ær dålig.

Kolla om generatorn ger strøm. Ta en multimeter och kolla batteriet, borde vara nånstans runt 12 v( nær det ær fulladdat). Slå igång hojen, då borde det vara nånstans runt 13.5-14 v på batteriet...ær det fortfarande samma værde (som minskar) så har du en kass generator som inte ger någon strøm.

Sen kan ju batteriet vara dåligt oxå, många skumma saker som kan hænda med ett batteri som har passerat gå før længe sen.

Jag håller med ovanstående testa det där med en multimeter (voltmätare) om batteriet är full laddat så kan du ha 13,8 v med motorn avslagen men när du startar den så ska volten stiga!

Lycka till
/Belle

klas.karlsson

Ny medlem
Gick med
12 May 2003
Hoj
DR 650 -97
likriktarproblem

Verkar vara vanligt med likriktar- o spänningsregulatorproblem på hojar från o till. Oftast i samband med att batteriet laddat ur och blivit kasst = spääningsregulatorn( som burkar vara ihopbyggd med lik.rikt.) får ta upp överskottsenergin helt och blir kass...

På Min förra hoj (en Ktm) så körde förr förra ägaren utan batteri = kass regulator. Så den fick jag byta. En original kostade skjortan (1700 kr tror jag det var) men jag köpte en på en mc skrot (i huddinge) för 800 och bytte - ersatte det icke-existerande batteriet med en kondensator (eftersom jag inte hade startmotor så behövdes inget batteri, men nått behövs för att avlasta likriktaren/spänningsregulatorn) sedan funkade det fin-fint :)

/K

Nyheter
Brembo vinner Good Design Award

Brembo prisas för innovativ...

Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...