Elfel Fireblade -92

RedHot

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
-92 Fireblade -92 XTZ750 -01 KLR650
Ska försöka förklara så gott det går, åkte 3 mil motorväg så började hojen bluddra, försökte gasa ur den men det blev bara värre o efter ett tag dog den helt. konstarade att det inte kom nåt ur soppapumpen.
Tänkte då att hojen kanske går utan pump o kopplade förbi slangarna direkt till förgasarna, batteriet var då dött så jag fick ta starthjälp o när jag rummlar igång det med starthjälp så går hojen o svarar på gas fint men jag hittade en pöl under hojen. Soppapumpen hade hoppat igång.
Bytte batteri o har kört 25-30 mil o den går kanon.
Nu till min fråga, kan pumpen lägga av om batteriet är dåligt? jag har mätt laddningen o det är ok. Vet att det gamla batteriet inte var nått vidare för det var ingen jättesnurr när man startar den men tycker ändå det låter långsökt att pumpen ska ge sig när man kör pga att batteriet inte är så bra. Kan det vara så enkelt?

tommi

Guest
ja det kan ju vara så att generatorn inte ville ladda nåt för att batteriet var slut,finns det ingen buffert för generatorn att ladda till lägger den nästan av att ladda,det är väl av säkerhets skäl så att inte skiten laddar sönder sig..spänningen kanske ser ok ut men inga ampere

Last edited:

RedHot

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Jo det är säkert så. Får beta av fler mil o se om det händer nått mer. Tack.

RedHot

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2009
Hoj
Tydligen var det inte så lätt. Fick efter ca 60-70mil samma problem. Gjorde samma procedur så jag tog mig hem, dvs koppla förbi soppapumpen.
Men, hojen går ju fint utan pump, svarar fint på gasen osv, vad kan ske om man kör på bara självtryck och helt struntar i pumpen?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Tydligen var det inte så lätt. Fick efter ca 60-70mil samma problem. Gjorde samma procedur så jag tog mig hem, dvs koppla förbi soppapumpen.
Men, hojen går ju fint utan pump, svarar fint på gasen osv, vad kan ske om man kör på bara självtryck och helt struntar i pumpen?

När nivån i tanken sjunker under flottörhuset i förgasarna, får förgasarna ingen soppa. Ring till skrotarna o hör efter pump, räckvidden på bladarna är rätt liten ändå, fastän man har fungerande pump.

gaylord

Ny medlem
Gick med
20 May 2008
Hoj
Honda cbr1000rr 06
när pumpen e på väg att sluta fungera kan den ha sitt egna liv funkarr när den vill =):tummenupp

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning