Elfel Fireblade, 95'a

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Problem: Hojen laddar ur batterier, eller kanske rentav förstör dem. Jag vet inte. Laddningsregulatorn? Tror inte det, se nedan.

Scenario: Sätter i ett fulladdat & fullt fungerande batteri i hojen. Den startar utan problem och vi drar iväg o kör.. Lampor o grejer är igång. Fungerar jättebra!
Efter en stunds körning, säg 30 minuter, en timma, så gör vi ett stopp och stänger av hojen.

När vi sedan vrider om tändningen igen lyser alla lampor som dem skall & voltmätaren visar 12.x volt på batteriet. Så fort vi trycker på startknappen dippar den till 3-4v och startmotorn orkar inte dra runt snurran.. Springer vi däremot igång hojen så hålls motorn igång sålänge den hålls på lite högre varvtal än tomgång.

Ok, motorn är igång o vi kör vidare.. Så fort vi stannar vid ett rödljus eller något annat som bidrar till att motorn måste ner i lägre varv resulterar i att motorn dör.

När motorn är igång och vi mäter batteriet så pendlar volten mellan 12.x & 13.x beroende på varvtal, vilket säger mig att den laddar när motorn är igång? = Vilket utesluter regulatorn, såtillvida inte regulatorn kan vara "halvt" paj?

Vi har provat 3st batterier så det är inte fel på dem.. Utan något gör att batterierna går sönder eller inte laddas?

Allting började efter ett motorbyte hos RN motor i Göteborg.. Nu är det lång väntetid dit & Ronald skall hjälpa oss, men vi vill inte vänta! :)

Några ideer? Hjälp oss!
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Du måste ha högre spänning än 14 volt för att få vettig laddning.
Vid t.ex 13,5v har du klen laddning - underhållsladdning typ.
Vid 12,7 med motorn i gång har du i stora drag ingen laddning alls - det går jämt ut.

Med batteriet frikopplat från mcen skall det hålla över 12,7 om det är fulladdat och vid 12,2 nått är det urladdat.
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L 2019 Honda VFR 750F 1995
Jag hade liknande fel förra sommaren på min Blade. Det berodde på en kombination av trasig laddningsregulator och kabelbrand till regulatorn. På tomgång laddade den dåligt men vid lite högre varv laddade den som bara den, runt 18 volt var nog toppnoteringen:) . Stoppade i ett nytt batteri och hann åka en timme innan den började lägga av på tomgång och gå orent, då var strömmen slut. Men lite kopplingar å en ny regulator gjorde susen.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Skulle nog tippa på laddregulatorn ändå.

Jag hade lite olika laddspänningar innan min regulator gav upp helt.
Ibland fungerade den i flera dagar, sen gav den upp utan förvarning. Batteriet visade som ditt, dvs runt 12v +- lite när jag mätte upp det under problemtiden.

Ny regulator hittar du billigast i england. Jag beeställde därifrån ovh fick den hemskickad med flyg på någon dag.
Vilken firma det var kommer jag inte ihåg just nu men mitt inlägg om det finns kvar någonstans här på SH så det är bara att leta...
 

Dr.Bike

Guest
Tror firman heter electrex. Googla på det.
Ja det är sannolikt laddregulatorn i kombination med någon kortslutning/backström genom en felaktig diod i diodbryggan.

Det jag vill tillägga är: Glöm INTE kylpasta på baksidan av laddregulatorn mot ramen!!! Obs obs obs!
Det är detta som knäcker dem. För hög värme bara en enda gång kan räcka och de behöver all kylning de kan få, så egentligen skulle de ha mer fartvind.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Tror firman heter electrex. Googla på det.
Ja det är sannolikt laddregulatorn i kombination med någon kortslutning/backström genom en felaktig diod i diodbryggan.

Det jag vill tillägga är: Glöm INTE kylpasta på baksidan av laddregulatorn mot ramen!!! Obs obs obs!
Det är detta som knäcker dem. För hög värme bara en enda gång kan räcka och de behöver all kylning de kan få, så egentligen skulle de ha mer fartvind.

Diodbryggan? Förklara gärna närmare! :)

Kylpastan har jag covered, artic silver 5 :tummenupp
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Diodbryggan? Förklara gärna närmare! :)

Kylpastan har jag covered, artic silver 5 :tummenupp

Inte så märkvärdigt.
Du har ju trefas växelström ut från generatorn (de tre gula sladdarna) detta måste göras om till växelström för att batteriet skall känna sig happy.
Detta åstadkoms med ett gäng (7 tror jag mig minnas) dioder som är kopplade så att de likriktar växelspänningen.

Förr (gamla hojar) satt dessa luftmonterade i kylflänsar och man kunde köpa en ny på ELFA om man behövde. Nu sitter de ingjutna i regulatorn (därför viktigt med kylningen) så det är bara att byta hela skiten.

By the way: Firman hette Electrex. Vilket minne man har! :)
 
Last edited:

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Inte så märkvärdigt.
Du har ju trefas växelström ut från generatorn (de tre gula sladdarna) detta måste göras om till växelström för att batteriet skall känna sig happy.
Detta åstadkoms med ett gäng (7 tror jag mig minnas) dioder som är kopplade så att de likriktar växelspänningen.

Förr (gamla hojar) satt dessa luftmonterade i kylflänsar och man kunde köpa en ny på ELFA om man behövde. Nu sitter de ingjutna i regulatorn (därför viktigt med kylningen) så det är bara att byta hela skiten.

By the way: Firman hette Electrex. Vilket minne man har! :)

Hehe det visste jag ju vad det var :huvet
Du kan inte på rak arm säga vart diodrarna sitter på 95'an? O hur jag kan felsöka dem?


RR58-web.jpg

RR58 - Regulator Rectifier €85.55
CBR900RR Fireblade (92-01)

offtopic: Jag har hittat elschemat till 929 om du ville ha :tummenupp
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Diodbryggan? Förklara gärna närmare! :)

Kylpastan har jag covered, artic silver 5 :tummenupp



en dum tanke kanske ,kanske har den gått vid motorbyte en tanke bara ...
plus den va ju begagnad den vi köpte fabbe ..
det va ju du som hämta den till mig ..
och kylpastan använde vi aldrig eftersom vi hade bråttom heheh vi skulle köra den dagen .

ja just det .det e ju min hoj vi pratar om gott folk ..
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
en dum tanke kanske ,kanske har den gått vid motorbyte en tanke bara ...
plus den va ju begagnad den vi köpte fabbe ..
det va ju du som hämta den till mig ..
och kylpastan använde vi aldrig eftersom vi hade bråttom heheh vi skulle köra den dagen .

ja just det .det e ju min hoj vi pratar om gott folk ..

Ja, regulatorn vi köpte INNAN motorbytet var begagnad men den funkade, det kollade vi :tummenupp
 

Dr.Bike

Guest
Hehe det visste jag ju vad det var :huvet
Du kan inte på rak arm säga vart diodrarna sitter på 95'an? O hur jag kan felsöka dem?
offtopic: Jag har hittat elschemat till 929 om du ville ha :tummenupp


Som jag sa: de sitter ingjutna INNE i regulatorn, så du kan inte byta dem.
Men visst, du kan mäta dem med en diodprovare.
Det är bara att mäta på respektive gul kabel in och röd ut. Det ska gå åt DET hållet. Mäter du från röd mot gul skall det vara stopp.

Se denna enkla skiss som är generell och egentligen gäller i stort sett alla hojar. (detta exempel en Honda 750 K) Diodbryggan längst uppe till vänster. och där ser vi jur respektive fas kommer in EMELLAN två seriekopplade dioder.
 

Bifogat

  • Laddkrets.jpg
    Laddkrets.jpg
    124.3 KB · Visningar: 166
Last edited:

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Som jag sa: de sitter ingjutna INNE i regulatorn, så du kan inte byta dem.
Men visst, du kan mäta dem med en diodprovare.
Det är bara att mäta på respektive gul kabel in och röd ut. Det ska gå åt DET hållet. Mäter du från röd mot gul skall det vara stopp.

Se denna enkla skiss som är generell och egentligen gäller i stort sett alla hojar. (detta exempel en Honda 750 K)

Förlåt mig för min o-uppmärksamhet, lagar mat samtidigt :)
Tack så mycket, nu vet jag vad vi kollar den saken.

Nästa fråga, batterierna som nu visar 12.xV och lamporna lyser med bra styrka, är dem stekta då dem inte orkar dra runt startmotorn?
Eller hur fungerar det, bra volt när vi mäter men inte tillräckligt för att dra runt motorn?
Ok att startmotorn kräver mer juice, men om batteriet är dåligt laddat så visar det väl inte 12 volt när vi mäter det? :va
 

Dr.Bike

Guest
Förlåt mig för min o-uppmärksamhet, lagar mat samtidigt :)
Tack så mycket, nu vet jag vad vi kollar den saken.

Nästa fråga, batterierna som nu visar 12.xV och lamporna lyser med bra styrka, är dem stekta då dem inte orkar dra runt startmotorn?
Eller hur fungerar det, bra volt när vi mäter men inte tillräckligt för att dra runt motorn?
Ok att startmotorn kräver mer juice, men om batteriet är dåligt laddat så visar det väl inte 12 volt när vi mäter det? :va

Behöver absolut inte vara nåt fel på batterierna, men de är nog tomma, så ladda dem snarast! :)
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Förlåt mig för min o-uppmärksamhet, lagar mat samtidigt :)
Tack så mycket, nu vet jag vad vi kollar den saken.

Nästa fråga, batterierna som nu visar 12.xV och lamporna lyser med bra styrka, är dem stekta då dem inte orkar dra runt startmotorn?
Eller hur fungerar det, bra volt när vi mäter men inte tillräckligt för att dra runt motorn?
Ok att startmotorn kräver mer juice, men om batteriet är dåligt laddat så visar det väl inte 12 volt när vi mäter det? :va

Exakt vad är 12.x V? Det är ganska så stor skillnad på 12.0 och 12.9 v.
Om du ladar batteriet med en extern laddare, fungerar det att starta hojen sen? Som flera säger, mest troligt att det är laddningsregulatorn som gett upp.
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
Exakt vad är 12.x V? Det är ganska så stor skillnad på 12.0 och 12.9 v.
Om du ladar batteriet med en extern laddare, fungerar det att starta hojen sen? Som flera säger, mest troligt att det är laddningsregulatorn som gett upp.


Sant, det har varierat mellan tillfällena vi mätt, därav variabeln :)
Ja, det fungerar bra en stund efter laddning vilket tyder på att den inte laddar = regulatorn.

Det som får mig att fundera är bara om skiten inte ladda så hade nångång batterierna gett upp totalt under körning & det hade inte gått att springa igång hojen o ha igång den o köra nån timma tills nästa stopp.
Men så är inte fallet, utan först när vi stannat & skall starta hojen igen så märker vi att dem är tömda.
Jag får inte ihop det i huvet bara.. :va

Edit, Jag tror jag får ihop det nu. Sätta mätaren mellan minuskabeln från hojen och minuspolen på batteriet?

Skall prova en annan regulator i helgen, återkommer då :tummenupp
 
Last edited:

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Sant, det har varierat mellan tillfällena vi mätt, därav variabeln :)
Ja, det fungerar bra en stund efter laddning vilket tyder på att den inte laddar = regulatorn.

Det som får mig att fundera är bara om skiten inte ladda så hade nångång batterierna gett upp totalt under körning & det hade inte gått att springa igång hojen o ha igång den o köra nån timma tills nästa stopp.
Men så är inte fallet, utan först när vi stannat & skall starta hojen igen så märker vi att dem är tömda.
Jag får inte ihop det i huvet bara.. :va

Skall prova en annan regulator i helgen, återkommer då :tummenupp


Vad ett batteri ger obelastat är inte så viktigt. Vad de ger belastat (när du trycker på startkanppen) är mer intressant.
Det är ganska solklart regulatatorn som är paj.
/Fredde
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S

...Men så är inte fallet, utan först när vi stannat & skall starta hojen igen så märker vi att dem är tömda.
Jag får inte ihop det i huvet bara.. :va
Din generatorn har tre faser som vardera ger ett "laddningbidrag" till batteriet om vardera 1/3 av den ström (eg. effekt) som hojen vid specifikt tillfälle förbrukar.
Antag att en av faserna lägger av. Då kommer de kvarvarande faserna att belastas maximalt (ökning med 50% för vardera fas). Om de inte klarar av att avge den effekten kommer batteriet att laddas ur - långsamt eller snabbt beror på dimensioneringen av generator/likriktare samt hojens förbrukning.
Förmodlgen är det orsaken till ditt problem.

Allmänt:
Tre möjliga orsaker till ditt fenomen.
1. Defekt batteri.
2. Defekt generator och/eller spänningsregulator/likriktare.
3. Läckström.

Vill man hitta orsaken så snabbt som möjligt gäller rationell felsökning.

För följande fel:

1. Ladda batteriet - gör urladdningsprov eller mät toppspänningen obelastad = (oansluten) efter ett antal timmar efter avslutat laddning.
Då är det decimalen som avgör om batteriet är dåligt eller inte. (Skillnad på olika batterityper, GEL etc.)
Alternativt kan man mäta syravikten.

2. Mät spänningen över batteriet. Kolla spänningen vid olika varvtal!
Kolla även att generator/likriktare orkar hålla uppe spänningen vid belastning (=helljus på). Generatorn kan mätas separat om man kopplar bort likriktaren (växelspänning varierar prop. mot varvtalet).

3. Mät strömmen i serie med batteriet, alternativt med tångamperemeter. (Sök på detta forum ).
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=121372
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2435129&postcount=3
 

Fabbe

Joy of a toy
Gick med
21 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
GSX-R 1000 K7
En massa bra kunnande[/url]

Tack så mycket för pedagogiken, förstår till och med jag bättre :wiggle
Defekt batteri kan vi utesluta i detta fall då han fått låna mitt batteri & ett splirrans nytt. På söndag skall vi prova med en ny laddningsregulator, återkommer :tummenupp

Edit, mäta läckströmmen, minuskabel på batterier o sen minuskabel på samma batteri? Eller två skilda batterier? :va Får inte riktigt "bilden" i huvet :)
 
Last edited:

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Tack så mycket för pedagogiken, förstår till och med jag bättre :wiggle
Defekt batteri kan vi utesluta i detta fall då han fått låna mitt batteri & ett splirrans nytt. På söndag skall vi prova med en ny laddningsregulator, återkommer :tummenupp

Edit, mäta läckströmmen, minuskabel på batterier o sen minuskabel på samma batteri? Eller två skilda batterier? :va Får inte riktigt "bilden" i huvet :)

Tångamperemeter runt pluskabeln från batteriet, hojen helt avstängd. Då borde det bara vara några få milliampere som strömmar för att hålla vissa minneskretsar om du har digitala instument eller tex en klocka. Har du larm får du läsa i manualen hur mycket det drar i "viloläge".
 

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Ort
Markitta
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
Allmänt:
Tre möjliga orsaker till ditt fenomen.
1. Defekt batteri.
2. Defekt generator och/eller spänningsregulator/likriktare.
3. Läckström.

4. Oxiderade eller brända kontakter/kablar.

Alltid kolla det enklaste först...

Men spänningsregulatorn är väl standardfel på cbr???
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top