Problem: Hojen laddar ur batterier, eller kanske rentav förstör dem. Jag vet inte. Laddningsregulatorn? Tror inte det, se nedan.
Scenario: Sätter i ett fulladdat & fullt fungerande batteri i hojen. Den startar utan problem och vi drar iväg o kör.. Lampor o grejer är igång. Fungerar jättebra!
Efter en stunds körning, säg 30 minuter, en timma, så gör vi ett stopp och stänger av hojen.
När vi sedan vrider om tändningen igen lyser alla lampor som dem skall & voltmätaren visar 12.x volt på batteriet. Så fort vi trycker på startknappen dippar den till 3-4v och startmotorn orkar inte dra runt snurran.. Springer vi däremot igång hojen så hålls motorn igång sålänge den hålls på lite högre varvtal än tomgång.
Ok, motorn är igång o vi kör vidare.. Så fort vi stannar vid ett rödljus eller något annat som bidrar till att motorn måste ner i lägre varv resulterar i att motorn dör.
När motorn är igång och vi mäter batteriet så pendlar volten mellan 12.x & 13.x beroende på varvtal, vilket säger mig att den laddar när motorn är igång? = Vilket utesluter regulatorn, såtillvida inte regulatorn kan vara "halvt" paj?
Vi har provat 3st batterier så det är inte fel på dem.. Utan något gör att batterierna går sönder eller inte laddas?
Allting började efter ett motorbyte hos RN motor i Göteborg.. Nu är det lång väntetid dit & Ronald skall hjälpa oss, men vi vill inte vänta!
Några ideer? Hjälp oss!
Scenario: Sätter i ett fulladdat & fullt fungerande batteri i hojen. Den startar utan problem och vi drar iväg o kör.. Lampor o grejer är igång. Fungerar jättebra!
Efter en stunds körning, säg 30 minuter, en timma, så gör vi ett stopp och stänger av hojen.
När vi sedan vrider om tändningen igen lyser alla lampor som dem skall & voltmätaren visar 12.x volt på batteriet. Så fort vi trycker på startknappen dippar den till 3-4v och startmotorn orkar inte dra runt snurran.. Springer vi däremot igång hojen så hålls motorn igång sålänge den hålls på lite högre varvtal än tomgång.
Ok, motorn är igång o vi kör vidare.. Så fort vi stannar vid ett rödljus eller något annat som bidrar till att motorn måste ner i lägre varv resulterar i att motorn dör.
När motorn är igång och vi mäter batteriet så pendlar volten mellan 12.x & 13.x beroende på varvtal, vilket säger mig att den laddar när motorn är igång? = Vilket utesluter regulatorn, såtillvida inte regulatorn kan vara "halvt" paj?
Vi har provat 3st batterier så det är inte fel på dem.. Utan något gör att batterierna går sönder eller inte laddas?
Allting började efter ett motorbyte hos RN motor i Göteborg.. Nu är det lång väntetid dit & Ronald skall hjälpa oss, men vi vill inte vänta!
Några ideer? Hjälp oss!
Last edited: