Elfel Fireblade, 95'a

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Edit, mäta läckströmmen, minuskabel på batterier o sen minuskabel på samma batteri? Eller två skilda batterier? :va Får inte riktigt "bilden" i huvet :)

Minuskabeln är lossad från minuspolen på batteriet.
Där ansluter du ena mätsladden från mätinstrumentet.
Den andra mätsladden från instrumentet ansluter du till batteriets minuspol.
Pluskabeln är ansluten till batteriets pluspol under mätningen.

Läckströmmen kan variera en del beroende på om man har klocka, larm etc. på hojen. Har man inte det så bör den ligga under 0,1mA.
(Alternativet är att mäte med en tångamperemeter som klarar likström, men det är något de flesta inte normalt har hemma i garaget. Då lossar man inga kablar till batteriet.)
 

Bifogat

  • Läckström2.jpg
    Läckström2.jpg
    48.1 KB · Visningar: 71

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Minuskabeln är lossad från minuspolen på batteriet.
Där ansluter du ena mätsladden från mätinstrumentet.
Den andra mätsladden från instrumentet ansluter du till batteriets minuspol.
Pluskabeln är ansluten till batteriets pluspol under mätningen.

Läckströmmen kan variera en del beroende på om man har klocka, larm etc. på hojen. Har man inte det så bör den ligga under 0,1mA.

Problemet med den beskrivningen är följande. Om du har ett generalknas så kan det strömma måååånga ampere, många fler än vad instumentet pallar och du sitter med ett trasigt instument.
 

Eldstorm

Dr Jekyll & Mr Highside
Gick med
24 Sep 2003
Ort
I Sverige
Hoj
VTR1000SP-1 + DR-Z400S
Problemet med den beskrivningen är följande. Om du har ett generalknas så kan det strömma måååånga ampere, många fler än vad instumentet pallar och du sitter med ett trasigt instument.
Instrumenten är normalt avsäkrade på strömingångarna och givetvis bör man alltid börja mäta på det högsta skalområdet, ex. 10A-ingången i exemplet för att konstatera att det läckströmmen inte överskrider nästa mätområde på instrumentet man tänkt använda, så det har jag aldrig upplevt som något problem. (Mäta spänning på strömingången däremot kan knäcka instrumentet - dock tar säkringen oftast smällen. Lite trist bara om man har ett gammalt oavsäkrat järnkärneinstrument och gör det misstaget...)
Drar hojen ett antal ampere som läckström så märker man det garanterat innan man börjar mäta (ordentlig gnista när man ansluter batterikablarna till batteriet ). Har man ett oavsäkrat instrument och vill gardera sig så kan man mäta spänningen över batteriet efter att man anslutit batterikablarna. Sjunker spänningen onormalt snabbt så drar hojen en onormalt stor läckström.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Man kan få gnistbildning vid polanslutning då elektronik moduler har kondingar som snabbt laddas upp vid anslutning - en snabb strömrusning på nån tiondels sekund kan uppstå.

Vill man elda upp intrumnetet så trycker man på startmotorknappen.

Edit laddningsregulatorer.

Dom är oftast likadana allihopa - vissa bågar eldar upp dom fortare än andra.
Det beror på placeringen - dom får sämre kylning än på en annan.
 
Last edited:

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Skulle nog tippa på laddregulatorn ändå.

Jag hade lite olika laddspänningar innan min regulator gav upp helt.
Ibland fungerade den i flera dagar, sen gav den upp utan förvarning. Batteriet visade som ditt, dvs runt 12v +- lite när jag mätte upp det under problemtiden.

Ny regulator hittar du billigast i england. Jag beeställde därifrån ovh fick den hemskickad med flyg på någon dag.
Vilken firma det var kommer jag inte ihåg just nu men mitt inlägg om det finns kvar någonstans här på SH så det är bara att leta...

tjenna idag beställde jag laddningsregulatorn från electrex.
va det därifråndu beställde din grej ..
för den firman låg oxå i england.
och jag prata med en polare till mig å han sa att det kunde ta upp till 2 månader :va
 

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Ort
Göteborg
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Jag fick min med flyg på några dagar. Betalade inget extra för fygfrakt heller.

Har bara beställt en gång därifrån.
Det kanske beror på till vilken modell man beställer.

jo men min fråga va .
va det samma firma ?
du beställde väll ifrån electrix .
du beställde väll laddningsregualator...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top