Elfel Honda xl 125 1976

Poon72

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2021
Hoj
Honda 125xl
Hej!
Har köpt en Honda xl 125 -76! Har fått igång all el förutom framlyset som slocknar så fort jag slår på det. Lampan går i sönder direkt. Har även provat en 12v lampa och den klarade tomgång men slocknade vid lite gaspådrag. Behöver få lite hjälp med vad som kan vara fel. Har hittat ett elevhems för årsmodell -77, det mesta verkar stämma. Tacksam för lite idéer.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
...inte då. Nu kan vi avhandla anledningen till att likriktarens inbyggda spänningsregulator har torskat och det bör inkludera en "de-lidding" av den trasiga och undersökning i svepelektronmikroskop! Är det någon som har kontakter på KTH eller Chalmers? :hihi
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Vet ej, har funderat på att byta till ny. Vilken sort passar bäst? Kan du ”moddlaren” utveckla dina tankar om varför oljan skulle påverka strömförsörjningen.
Det är någon form av internskämt för oss gamla gubbar som hängt här sedan internet bara fanns på skrivmaskiner, så det är inget du behöver ta på allvar i det här fallet.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Vet ej, har funderat på att byta till ny. Vilken sort passar bäst? Kan du ”moddlaren” utveckla dina tankar om varför oljan skulle påverka strömförsörjningen.
Som sagt ett internt skämt för att förlänga trådar, man kan även prova att borra, är ett internt skämt som dyker upp.

Och olja kan visst påverka elförsörjning på en så gammal motor med okänt antal ägare/unga brukare genom åren.

Du vet ungdomar tankar det som brinner o häller i det som liknar olja i motorerna utan att fundera på om det är ok.

Transformator olja med PCB leder ju inte ström då den används i transformator stationer som kylväska o iomed att jag inbillar mig att din stator är i oljebad så skulle detta kunna påverka.

Men till 99,99% är det inte så utan som sagt ett sätt o få fart på en tråd som tystnat och halkar ned i glömskan, ett Trådlyft kan man också kalla detta??
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Hej!
Har köpt en Honda xl 125 -76! Har fått igång all el förutom framlyset som slocknar så fort jag slår på det. Lampan går i sönder direkt. Har även provat en 12v lampa och den klarade tomgång men slocknade vid lite gaspådrag. Behöver få lite hjälp med vad som kan vara fel. Har hittat ett elevhems för årsmodell -77, det mesta verkar stämma. Tacksam för lite idéer.
Vi kan förutsätta att resistansen är konstant.
Vi vet att u=r x i.
Hög spänning har aldrig bränt sönder en glöd lampa. Det ger oss U/R=I
Så 2 alternativ U ökar av någon anledning.
Med R som konstant ökar I tills lampan brinner.
Eller i kretsen finns en strömbegränsare som lägger av när du ska kör. I ökar och bränner sönder lampan.

Detta kan observeras i ett oscilloskop med sampling. Sen är det bara kolla vilka komponenter som kan skapa detta problem
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Själv tror jag det är P som är orsaken till bränd lampa, kan observeras med valfritt finger. :näsblod
Bränns det jättemycket är det fel på #9, bränns det lagom är allt i sin ordning.
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Själv tror jag det är P som är orsaken till bränd lampa, kan observeras med valfritt finger. :näsblod
Bränns det jättemycket är det fel på #9, bränns det lagom är allt i sin ordning.
nu vart det ju filosofi mer än ellära.
Då U måste vara U>0, för I>0. Ger att alla beräkningar där U=0 är det ingen ide att räkna på I.
i det läget finner man U vara ointressant för och således P.

skulle man räkna med P blir det mycket at konvertera fram och tillbaka för att få ut I då resistiviteten ändras.
Men spännande tanke, världens mind fuck faktiskt.
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Vilka övertoner är det som skjuter lampan?

Tror knappast TS kommer att låna t.ex. en 89441A för att mäta spektrat. Nu är det iofs 26 år sedan jag implade Anritsu/HP-Agilent i en D-AMPS/TDMA test, det kanske finns modernare du kan ge förslag på?
img6409.jpg


Felsökning gone urspårat! :glömdet
 

xlr8

Medlem
Gick med
3 Jan 2013
Ort
någonstans
Hoj
Bmw
Vilka övertoner är det som skjuter lampan?

Tror knappast TS kommer att låna t.ex. en 89441A för att mäta spektrat. Nu är det iofs 26 år sedan jag implade Anritsu/HP-Agilent i en D-AMPS/TDMA test, det kanske finns modernare du kan ge förslag på?
img6409.jpg


Felsökning gone urspårat! :glömdet
Finns gott om dom, billigaste runt 1500 har jag för mig (Nej ts kommer med största sannolikhet inte kolla på det.
Blir väl att räknas som en överton om likriktning delvis går sönder å sänder ac. Eller?
Har aldrig sagt att ts ska använda oscilloskop heller.
Spårat ur för att han får en fysisk förklaring, så han kan minska sin felsökning då jag ej har ritningar eller någon större kunskaper om mc komponenter?
 
Nyheter
Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top