Elfel? KTM Duke -01 Startar inte helt plötsligt

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Hej, kan inte mycket om elfel så jag hoppas på lite bra gissningar och tips o tricks på vad jag kan kolla eller vad som är fel?

Har en -01 Duke som inte vill starta. Hade kört ca 1,5 timme utan problem, aldrig tidigare heller för den delen. Skulle stänga av bara nån minut, lägger i neutral, drar ner stödet och stänger av med nyckeln. Ska starta och nada. inga lysen ingen tuta ingenting funkar.:huvet
Har aldrig tidigare haft problem med att starta

Kollat följande:
Kollat killswitchen :)
Nytt batteri som har ström (mätt och laddat)
Ström via kablar ända fram till sockerbiten som går upp till tändningslåset
Sen tar mina kunskaper slut....vågar mig inte på att ta isär nåt tändningslås om det inte är lätt förstås...

På tändningslåset så har man ju "Lock" en pil med "push" sedan "Off" och "On"
När man ska starta så tänds neutrallampan till mellan "Lock" och "Off" och slocknar på "Off" och tänds på "On" och man kan starta...


Nu blir det: att den lyser till mellan lock och off sen helt dött på on :va

Så frågan är vad sitter felet? Tändningslåset eller nåt relä eller vad kan det vara?

Vore jättetacksam om det är någon som kan hjälpa mig :Bugar
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Du får mäta med en voltmeter om där händer något när du vrider nyckeln.
 

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Jag förstår ingenting...idag går jag ner och ska kolla lite på tändningslåset och tänkte att man kunde testa och se om det funkar bara sådär...
I med nyckeln och till min förvåning så lyser allt och testar att starta...."klick" allt dör igen. Vrider om nyckeln igen allt lyser och "klick" när man försöker starta och allt är dött...lyckas få det så ett par gånger sen är det kört....helt dött.

Hellre ett fel man kan se eller ta på, då kan man göra något åt det men det här skiten kan jag gärna vara utan...:huvet
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Kollat så batteripolerna sitter på som de ska ?
 

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
säkringarna ser hela/nya ut men ska byta dom, batteripolerna sitter som de ska, har tagit loss dom och gjort rent även om det inte behövdes.
Det klickar till från relät (är det startrelät?) vid batteriet precis innan allt dör. Det kanske ska göra det?

Bild på relät
$(KGrHqNHJDcFHG6VodE0BRytV!HHm!~~60_3.jpg

Konstigt att jag fick ström idag ett par ggr och sen ingenting, även om det inte gick att starta.
 

Glenn K

Mr wheelie
Gick med
4 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
BMW K 1300 GS -24, KTM950, Husa450
säkringarna ser hela/nya ut men ska byta dom, batteripolerna sitter som de ska, har tagit loss dom och gjort rent även om det inte behövdes.
Det klickar till från relät (är det startrelät?) vid batteriet precis innan allt dör. Det kanske ska göra det?


Bild på relät
View attachment 388777

Konstigt att jag fick ström idag ett par ggr och sen (singenting, även om det inte gick att starta.

Kolla bakramen! Klassiskt fel på de modellen, var garantifel förr, när ramen går av får motorn ingen jord då flätan sitter i delen som gått av, testa sätt en starkabel mellan minus och på motorn någostans och försök starta...( ramen går av där batteriboxen sitter i ramen).
 

Manglish

Ny medlem
Gick med
13 Dec 2012
Ort
På en ö
Hoj
2007, Suzuki SV1000S (2001, KTM Duke såld)
Kolla bakramen! Klassiskt fel på de modellen, var garantifel förr, när ramen går av får motorn ingen jord då flätan sitter i delen som gått av, testa sätt en starkabel mellan minus och på motorn någostans och försök starta...( ramen går av där batteriboxen sitter i ramen).

Testar det imorgon, tack så mycket Glenn!
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Kolla bakramen! Klassiskt fel på de modellen, var garantifel förr, när ramen går av får motorn ingen jord då flätan sitter i delen som gått av, testa sätt en starkabel mellan minus och på motorn någostans och försök starta...( ramen går av där batteriboxen sitter i ramen).
Briljant förslag...
Som elektroniknörd så vet jag att det alltid finns TVÅ ledare till en förbrukare..
Bara för att den ena är "ramen" betyder det inte att den är felfri!:fakta
Snurrar inte startmotorn mätr man spänningen på startmotorn med båda mätprobarna anslutna till startmotorkåpa resp "plus in"
0 V där, då får man jobba sig bakåt och söka vidare...
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top