Elfel på Fireblade -05

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
Honda CBR1000RR Fireblade
Har tydligen redan problem med min nyinköpta Fireblade -05. Efter en tur på cirka 200 km var jag tvungen att rulla igång den efter att ha haft den avstängd i tio minuter. Trodde att batteriet var slut eftersom jag hela tiden hade märkt av lite trötthet när jag startade. Har bytt batteriet, men det är tydligen inte problemet. Har inte kört många hundra km med nya batteriet, men det är redan tomt. Bytte det för 2-3 veckor sedan.

Idag har jag då gjort lite mätningar med nyladdat batteri.

Över polerna på batteriet
- 13,2 V när jag började mäta.
- 12,0 V nu efter lite startande och gasande i garaget, och 12,1 V @5000 rpm. Borde vara 15,5 V @5000 rpm, enligt Haynes manual.

Strömläckage
Mätning av ampere från minuspolen på batteriet till minuskabel. Inget läckage alls enligt min mätare.

Generator
- Motstånd mellan de tre kablarna från generatorn = 1 ohm, om jag har lyckats ställa in multimetern rätt.
- Mellan kablarna och jord går multimetern ner till noll. Om jag förstår rätt är det värdet inte okej. Enligt Haynes ska det vara no continuity( infinite resistance).

Regulator
-Både röda och gröna kabeln ger rätt värden enligt Haynes.

Har också testat att mäta volt vid de tre kablarna från generatorn, när motorn är igång. Följande värden ger det:
Kabel 1 - Tomgång 0,8V-0,9V, 5000rpm 0,9V-1,0V
Kabel 2 - Tomgång 2,5V, 5000rpm 3,5V
Kabel 3 - Tomgång 3,2V, 5000rpm 3,9V
Vet inte om det är rätt, eller om det ens är relevant.

Ja, så jag undrar alltså vad felet är. Det är ju en rätt så ny mc så det kanske finns någon känd sjukdom? Annars tycker jag det lutar åt att generatorn har gett upp, med tanke på att spänningen över batteriet inte stiger när jag gasar på. Kan ju tänkas att jag har missat någon lös kabel också.
Hur kan en söndrig regulator bete sig, förutom att den inte håller ner spänningen på rätt nivå och förhindrar att batteriet kokar?
Funderingar och förslag emottages med tacksamhet. :)

LoppanRR

Adrenaline MC
Gick med
6 Nov 2007
Hoj
Honda Fireblade 2006 Yoshi helsystem PC 3 Honda CRF 450 X 2005
Jag hade en 04 som hade exakt samma fel som du beskriver, det var lindningen i genaratorn som hade brunnit upp ...verkar vara standard på 04-05 efter 2400 mil typ

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
Okej, den här har gått 1900 mil. Finns ju en möjlighet att det är det då. Minns du vad den kostade?

RRRRR

Medlem
Gick med
14 Aug 2005
Hoj
Honda CBR1000RR
Du har nog gjort fel när du mätte generatorn.
Gör så här, fast värdena är hämtade från manualen till en anna hoj, till din hoj är de säkert ungefär samma:
Koppla ifrån generatorn (3 kablar). Med avstängd motor mät resistans mellan varje (av de 3) kabel och jord: Ska vara oändligt. Mät resistans mellan 2 av de 3 kablarna (3 olika kombinationer). Ska vara mindre än 1 ohm (dvs noll, men ohm-mätaren kanske kommer att visa några ohm iallafall, eftersom testkablarna har lite motstånd också).
Starta motorn och mät växelspänning OBS växelspänning ej likspänning, (AC!) över varje par av dessa tre kablar, ska vara 45 volt vid 4000 rpm (dvs inte i närheten av 12 volt iallafall).
Om du får liknande värden så är nog laddningsregulatorn paj, eller så är det bara dålig kontakt/ jordfel någonstans.
Lycka till.
Edit: Du gjorde nog rätt när du mätte resistans mellan generatorkablarna, och mellan jord och generatorkablarna. Dina värden tyder nog på att den är paj. Men kolla spänningen också...

Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
här med honda, KAN ju finnas förlängd garanti på en sådan sak !!

LoppanRR

Adrenaline MC
Gick med
6 Nov 2007
Hoj
Honda Fireblade 2006 Yoshi helsystem PC 3 Honda CRF 450 X 2005
Det kan ju vara regulatorn med..jag böt den nere i Dresseden förra sommaren på hoj semestern kostade 370 Euro...men kolla med Honda Sverige ,dom har lagat ladd felet på garanti förut....det är ett typ fel ..

Är den svensksåld

Okej, den här har gått 1900 mil. Finns ju en möjlighet att det är det då. Minns du vad den kostade?

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000

Det är din generator eller ladningsregulator .
du ska ha en spänning på 13,8-14,8 om inte så är nåt fel.
Jag skulle börja med å kolla en stick kontakt som går från Generatorn till Ladningsregulatorn den har tre gula kablar mät den om den låter så är det din Generator hade samma problem för några veckor sen å det gjorde mig gallen.Som tur var så fick jag det utbyt på garantin ,Honda har 2 års förlängd garanti på sånt.Hör med dom.om inte så kan du köpa lätt från ebay annars så kostar en Generator här hemma 4500 å så ska du ha lagret till den, så här såg min ut ,du beskriver samma problem som jag hade med min innan jag bytte ut den

Bifogat

• IMG_0048.jpg
    IMG_0048.jpg
    186.2 KB · Visningar: 72

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
Ska testa det där med spänningen då ännu. Det lönar ju sig att kolla om det åtgärdas på förlängd garanti förstås.
Den är såld som ny i Tyskland och finns i Finland nu.

zajtar

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
En cbr 1000rr 08 med 09ans motor i .Hojar som man har haft 1000rr, 900rr ,2 st 929rr, kawasaki z1000
Ska testa det där med spänningen då ännu. Det lönar ju sig att kolla om det åtgärdas på förlängd garanti förstås.
Den är såld som ny i Tyskland och finns i Finland nu.

Oj då vet jag inte hur det funkar med garantin.
Men om det skulle vara nåra problem så är det bara att kolla på ebay,Jätte enkelt å byta ut sj du behöver bara ett specialverktyg bara för att vevaxeln ska fastna när du lossar på lagret

McFlurry

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2006
Hoj
Antingen är det finska importören då, eller den tyska som står för fiolerna, skulle man tycka.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...