McFlurry
Ny medlem
Har tydligen redan problem med min nyinköpta Fireblade -05. Efter en tur på cirka 200 km var jag tvungen att rulla igång den efter att ha haft den avstängd i tio minuter. Trodde att batteriet var slut eftersom jag hela tiden hade märkt av lite trötthet när jag startade. Har bytt batteriet, men det är tydligen inte problemet. Har inte kört många hundra km med nya batteriet, men det är redan tomt. Bytte det för 2-3 veckor sedan.
Idag har jag då gjort lite mätningar med nyladdat batteri.
Över polerna på batteriet
- 13,2 V när jag började mäta.
- 12,0 V nu efter lite startande och gasande i garaget, och 12,1 V @5000 rpm. Borde vara 15,5 V @5000 rpm, enligt Haynes manual.
Strömläckage
Mätning av ampere från minuspolen på batteriet till minuskabel. Inget läckage alls enligt min mätare.
Generator
- Motstånd mellan de tre kablarna från generatorn = 1 ohm, om jag har lyckats ställa in multimetern rätt.
- Mellan kablarna och jord går multimetern ner till noll. Om jag förstår rätt är det värdet inte okej. Enligt Haynes ska det vara no continuity( infinite resistance).
Regulator
-Både röda och gröna kabeln ger rätt värden enligt Haynes.
Har också testat att mäta volt vid de tre kablarna från generatorn, när motorn är igång. Följande värden ger det:
Kabel 1 - Tomgång 0,8V-0,9V, 5000rpm 0,9V-1,0V
Kabel 2 - Tomgång 2,5V, 5000rpm 3,5V
Kabel 3 - Tomgång 3,2V, 5000rpm 3,9V
Vet inte om det är rätt, eller om det ens är relevant.
Ja, så jag undrar alltså vad felet är. Det är ju en rätt så ny mc så det kanske finns någon känd sjukdom? Annars tycker jag det lutar åt att generatorn har gett upp, med tanke på att spänningen över batteriet inte stiger när jag gasar på. Kan ju tänkas att jag har missat någon lös kabel också.
Hur kan en söndrig regulator bete sig, förutom att den inte håller ner spänningen på rätt nivå och förhindrar att batteriet kokar?
Funderingar och förslag emottages med tacksamhet.
Idag har jag då gjort lite mätningar med nyladdat batteri.
Över polerna på batteriet
- 13,2 V när jag började mäta.
- 12,0 V nu efter lite startande och gasande i garaget, och 12,1 V @5000 rpm. Borde vara 15,5 V @5000 rpm, enligt Haynes manual.
Strömläckage
Mätning av ampere från minuspolen på batteriet till minuskabel. Inget läckage alls enligt min mätare.
Generator
- Motstånd mellan de tre kablarna från generatorn = 1 ohm, om jag har lyckats ställa in multimetern rätt.
- Mellan kablarna och jord går multimetern ner till noll. Om jag förstår rätt är det värdet inte okej. Enligt Haynes ska det vara no continuity( infinite resistance).
Regulator
-Både röda och gröna kabeln ger rätt värden enligt Haynes.
Har också testat att mäta volt vid de tre kablarna från generatorn, när motorn är igång. Följande värden ger det:
Kabel 1 - Tomgång 0,8V-0,9V, 5000rpm 0,9V-1,0V
Kabel 2 - Tomgång 2,5V, 5000rpm 3,5V
Kabel 3 - Tomgång 3,2V, 5000rpm 3,9V
Vet inte om det är rätt, eller om det ens är relevant.
Ja, så jag undrar alltså vad felet är. Det är ju en rätt så ny mc så det kanske finns någon känd sjukdom? Annars tycker jag det lutar åt att generatorn har gett upp, med tanke på att spänningen över batteriet inte stiger när jag gasar på. Kan ju tänkas att jag har missat någon lös kabel också.
Hur kan en söndrig regulator bete sig, förutom att den inte håller ner spänningen på rätt nivå och förhindrar att batteriet kokar?
Funderingar och förslag emottages med tacksamhet.