Elfråga baklampa

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Hoj
Dragstar bobber
Mäter jag istället på metallhållaren till glödlampans sockel får jag inget utslag alls på brun o röd men ca 1,5 på svart.
Alltså måste ju svart va jord (är ju även jordad i en skruv). Rätt??

Sedan är ju frågan vilken av röd o brun som är broms resp bak/skyltbel.

När jag tog multimeterspetsarna mot varandra visade multmetern ca 1,2 ohm

Last edited:

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Rätt, svart är jord, utan lampa i så är det bara den svarta som har kontakt med "lamphållaren".

Om du vet vilken glödlampa du har i lyktan så kan du säker googla fram vilket av de två bläcken i lyktan som är till är bak respektive bromsljus, har du tex en 5W/21W lampa är 5 Watt bakljus och 21W bromsljus. Det enklast nu är att bara koppla in de två kablarna på chans (du har ju nu klurat ut vilken kabel som är jord på både hoj och lampa och det är det viktiga nu) och skifta plats på kablarna om det blir fel. Det enda som kan hända om det blir fel är att bakljuset lyser starkt som ett bromsljus ska göra och bromsljuset knappt syns. Som sagt blir det fel bytet du plats på röd och brun från lampan på hojen gula och blå kabel.

Var som jag misstänkte att multimetern spökade, gör dock inget för din mätning i detta fall.

Last edited:

"R1"

Ny medlem
Gick med
31 Jul 2006
Hoj
Dragstar bobber
Så jävla bra förlklarat hela vägen. Kopplade rätt direkt! MISSION COMPLETED:yoparty
Tack så görmycket för hjälpen!!!!

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Kul att det gick bra :) förhoppningsvis har du också lärt dig en del om det elektriska.

Det är väldigt bra att kunna mäta spänning och resistens vid tex felsökning eller som i ditt fall då man inte vet hur det är kopplat, vid spänningsmätning så ser man att man har "matning fram" och med resistansmätning kan man kolla att man inte har avbrott i tex kablage, glödlampor mm.

Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...