Elfråga, hur mycket klarar en 10A propp?

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
ok misstänkte att det inte gick att säkra upp till 16 ,bra då fick jag det bekräftat,nej jag är inte säker på jordfelsbrytaren,men det är väl inga fel att fråga? hade jag vetat allt så hade jag inte skrivit här...jordfelsbrytare by the way är det ett måste? satt ju inte innan i alla fall,vet att det kan vara bra men är jag tvungen att ha den? jag menar har ju inte ens det till villan jag bor i. sen så antar jag angående färdiga elskåpen på biltema så tror jag det är anvisningar hur det ska kopplas blir det för krångligt så får jag väl ta dit en elektriker inga problem men vetgirig som jag är vill jag veta i alla fall även om jag inte kopplar själv.
sen så angående längden på kabeln mellan hus och garage kanske är 20 m det spelar väl också roll hur mycket man kan belasta,ju längre kabel ju mer motstånd antar jag ,men bra att få lite tips i alla fall. robin

Ska du endå byta central så är det lika bra att sätta i en jordfelsbrytare, det är starkt rekomenderat! För ett par hundralappar så kan det rädda ditt liv vid strömigenomföring! :tummenupp

Är inte helt hundra på om det är ett krav på att sätta in jfb när man bytar central, men man är dum som inte gör det!
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Vid nya installationer måste man använda jordfelsbrytare.

Tror inte det räknas som nyinstallation när man bytar ut befintlig central, och därmed inte krav på jordfelsbrytare. Såvida inte han inte har planer på att sätta ett uttag utomhus eller i badrum.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ska du endå byta central så är det lika bra att sätta i en jordfelsbrytare, det är starkt rekomenderat! För ett par hundralappar så kan det rädda ditt liv vid strömigenomföring! :tummenupp

Är inte helt hundra på om det är ett krav på att sätta in jfb när man bytar central, men man är dum som inte gör det!

Måste man ha jordfelsbrytare i ett garage?

Det känns som om farfars borrmaskin från 53 löser ut såna bara genom att finnas i garaget.
Jag har aldrig bott ihop med en jordfelsbrytare så jag vet inte, men dom första som kom löste ut titt som tätt, av än det ena än det andra?

Det är klart att det är bra att ha, men löser den ut i onödan känns det som att den ändå byglas bort någon kväll då man har lånat en svets eller nåt som den triggar på...
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Måste man ha jordfelsbrytare i ett garage?

Det känns som om farfars borrmaskin från 53 löser ut såna bara genom att finnas i garaget.
Jag har aldrig bott ihop med en jordfelsbrytare så jag vet inte, men dom första som kom löste ut titt som tätt, av än det ena än det andra?

Det är klart att det är bra att ha, men löser den ut i onödan känns det som att den ändå byglas bort någon kväll då man har lånat en svets eller nåt som den triggar på...

Om nu garaget är från 60-talet så är det troligtvis inte skyddsjord till uttagen, och om då kopplar in farfars borrmaskin i en anläggning utan jfb så är det risk att höljet (som troligtvis är utav metall) blir stömförande och då vill inte jag hålla i den borrmaskinen!

Jordfelsbrytaren löser ut utav någon anledning, och det är ju att det inte kommer lika mycket ström tillbaka som den skickar ut, vilket är direkt livsfarligt!
 
Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Om nu garaget är från 60-talet så är det troligtvis inte skyddsjord till uttagen, och om då kopplar in farfars borrmaskin i en anläggning utan jfb så är det risk att höljet (som troligtvis är utav metall) blir stömförande och då vill inte jag hålla i den borrmaskinen!

Jordfelsbrytaren löser ut utav någon anledning, och det är ju att det inte kommer lika mycket ström tillbaka som den skickar ut, vilket är direkt livsfarligt!

Mja, skyddsjord brukar finnas i garage sedan hedenhös tid.

Och farfars borrmaskin från 53 har inte tagit livet av någon än, det är bara lite ofarliga krypströmmar mellan motor och det skyddsjordade höljet... :D

Men du menar att det funkar med jordfelsbrytare i garage?
Det är ju toppen, då ska man ju ha det då. :tummenupp
 

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Ort
-
Hoj
-
Tror inte det räknas som nyinstallation när man bytar ut befintlig central, och därmed inte krav på jordfelsbrytare. Såvida inte han inte har planer på att sätta ett uttag utomhus eller i badrum.

Ok. Jag trodde det räknades som nyinstallation, fast det kanske det inte gör.
 

Starfighter

Oansvarslös
Gick med
22 Dec 2005
Ort
Skåne
Hoj
Honda CBR600, KTM 690 Enduro R
Mja, skyddsjord brukar finnas i garage sedan hedenhös tid.

Och farfars borrmaskin från 53 har inte tagit livet av någon än, det är bara lite ofarliga krypströmmar mellan motor och det skyddsjordade höljet... :D

Men du menar att det funkar med jordfelsbrytare i garage?
Det är ju toppen, då ska man ju ha det då. :tummenupp

Det beror på hur många utav farfars maskiner du har i garaget, risken är ju stor att jfb löser när du använder dessa.

Men man kan ju alltid köra den enkla varianten och köpa jfb som man sätter i vägguttagen och sen i sin tur stickpropen i den!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Gör dig själv en tjänst och be om hjälp, kräv att få va med så kanske du lär dig till nästa gång men ett tips är att säkringen ska brinna av innan kabeln... :hihi

Jobbigt bara när det oftast är nollan som orsakar bränder i äldre kopplingar och då jävlar ska du ha en smart säkring om den brinner... Jag har själv erfarenhet av det, fick byta ut 6m smält nollkabel till tvättmaskin/torktumlaren för ett tag sedan. Enda kabeln jag själv inte har dragit i huset så det kändes bra :D
 

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Ort
meken
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
Ska du endå byta central så är det lika bra att sätta i en jordfelsbrytare, det är starkt rekomenderat! För ett par hundralappar så kan det rädda ditt liv vid strömigenomföring! :tummenupp

Är inte helt hundra på om det är ett krav på att sätta in jfb när man bytar central, men man är dum som inte gör det!
:va ja det kanske är lika bra att sätta in en jordfelsbrytare när jag ändå håller på:rolleyes: såvitt jag vet så är det skyddsjord kopplat i alla fall,och det där med 60 talet är jag inte helt hundra på kan vara byggt på 70 med,vet att huset är byggt 50 sen är det fristående garaget byggt senare för sonen som bodde där då hade polio och behövde plats för permobilar och liknande.
har mc garaget i källaren och tänkte ha det andra som bilgarage,bra med värme om man skyulle behöva meka på vintern. det enda som jag egentligen är osäker på är hur elskåpen ska kopplas men det går väl att ta reda på annars blir det i stort sett kopplat som förut två armaturer mot en lampa då iof sen ett exxtra uttag,sen är det en lampa på utsidan med skymningsrelä som ska kopplas in ,men den fanns ju förut med. tack för alla bra tips:tummenupp blir nog bra bara jag får tid att göra färdigt. robin
 

Pitbuell

+ 2 deciliter
Gick med
31 Jan 2007
Ort
Nyköping
Hoj
XB12S
Jordfelsbrytaren löser ut utav någon anledning, och det är ju att det inte kommer lika mycket ström tillbaka som den skickar ut, vilket är direkt livsfarligt!

Det är ju värdelöst! Jag brukar pytsa ut lite ström i en hink, att ha i reserv om säkringen går. Hade jag då JFB skulle den ju lösa ut dIreKCt! :gnissla
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
så här är det.........
En vanlig glödlampa på 60 watt som ansluts till elnätets 230 volt ger en ström på lite drygt 0.26 ampere (60 delat med 230 är lika med 0.2608696). Men en dammsugare på 1200 watt kommer att medföra en ström på över 5 ampere när den används (1200 delat med 230 är lika med 5.2173913). Och om man funderar på om den nyinköpta värmefläkten på 2000 watt går att ansluta till vägguttaget i sommarstugan så kan man gå och titta i proppskåpet hur mycket säkringen är på: om den är på 6 ampere så går det inte eftersom 230 volt gånger 6 ampere är lika med 1380 watt, vilket då är max man kan koppla in där. Om säkringen däremot är på 10 ampere så blir det 230 gånger 10 är lika med 2300 watt, så då går det bra (om inte en massa andra saker som drar mycket ström också är kopplade på samma säkring).


///Micke
 

Mr_Turbo

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2004
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki sv1000
Hur bra går det att använda jorfelsbrytare till ett vägguttag i ett garage där man med stor sannorlikhet kopplar in en svets?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Hur bra går det att använda jorfelsbrytare till ett vägguttag i ett garage där man med stor sannorlikhet kopplar in en svets?

Man kan lägga maskiner samt utrustning med mycket läckström utanför jordfelsbrytaren eller lägga de grupperna på en separat JFB på 300mA för brand samt maskinskydd , dock ej persomskydd
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
så här är det.........
En vanlig glödlampa på 60 watt som ansluts till elnätets 230 volt ger en ström på lite drygt 0.26 ampere (60 delat med 230 är lika med 0.2608696). Men en dammsugare på 1200 watt kommer att medföra en ström på över 5 ampere när den används (1200 delat med 230 är lika med 5.2173913). Och om man funderar på om den nyinköpta värmefläkten på 2000 watt går att ansluta till vägguttaget i sommarstugan så kan man gå och titta i proppskåpet hur mycket säkringen är på: om den är på 6 ampere så går det inte eftersom 230 volt gånger 6 ampere är lika med 1380 watt, vilket då är max man kan koppla in där. Om säkringen däremot är på 10 ampere så blir det 230 gånger 10 är lika med 2300 watt, så då går det bra (om inte en massa andra saker som drar mycket ström också är kopplade på samma säkring).


///Micke

Sådär kan du bara räkna om det gäller rent resistiv last på växelström. En glödlampa eller en värmefläkt är i stort sett helt resistiva laster men om man pratar motorer (dammsugaren) måste man ta med motorns effektfaktor i beräkningarna om man ska vara noga.

Självklart ska man ha jordfelsbrytare i en nyinstallation, mig veterligt räknas byte av central som nyinstallation.

Som tidigare nämts kan svetsar ställa till det lite om man har jfb. Min erfarenhet är att mindre migsvetsar (likriktare) oftast är värst. Större svetsmaskiner brukar funka bättre och med moderna invertrar är det inga problem alls. Får man det problemet kan man göra en egen liten central på sidan om för ett trefasuttag.

Andra elmaskiner som löser ut jordfelsbrytaren ska man antingen renovera eller slänga. Guws exempel med gammelfarfars gamla pelarborr brukar bero på några olika saker. Om det är en trefasmaskin kan jord och nolla vara lagt ihop i handsken vilket löser jfb:n direkt. Annars är motorn full i koldamm vilket kan ge krypströmmar och avhjälps enkelt med rengöring. Om kablaget i maskinen är så dåligt att krypströmmar uppstår är den fullkomligt livsfarlig, jfb:n gör alldeles rätt i att lösa då! Det är det den är till för!
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
Sådär kan du bara räkna om det gäller rent resistiv last på växelström. En glödlampa eller en värmefläkt är i stort sett helt resistiva laster men om man pratar motorer (dammsugaren) måste man ta med motorns effektfaktor i beräkningarna om man ska vara noga.

Självklart ska man ha jordfelsbrytare i en nyinstallation, mig veterligt räknas byte av central som nyinstallation.

Som tidigare nämts kan svetsar ställa till det lite om man har jfb. Min erfarenhet är att mindre migsvetsar (likriktare) oftast är värst. Större svetsmaskiner brukar funka bättre och med moderna invertrar är det inga problem alls. Får man det problemet kan man göra en egen liten central på sidan om för ett trefasuttag.

Andra elmaskiner som löser ut jordfelsbrytaren ska man antingen renovera eller slänga. Guws exempel med gammelfarfars gamla pelarborr brukar bero på några olika saker. Om det är en trefasmaskin kan jord och nolla vara lagt ihop i handsken vilket löser jfb:n direkt. Annars är motorn full i koldamm vilket kan ge krypströmmar och avhjälps enkelt med rengöring. Om kablaget i maskinen är så dåligt att krypströmmar uppstår är den fullkomligt livsfarlig, jfb:n gör alldeles rätt i att lösa då! Det är det den är till för!


Ja iofs men hur ofta slänger du in en vedkap på 1-fas uttag inne i huset. Då är det ju 3-fas vi snackar om.

Är det bara vanliga tv och damsugare och numera alla spis och ungnar som även de går på 1-fas så kan man räkna såhär. Iofs behöver vi alldrig räkna så här på jobbet då vi har program för detta :)

///Micke
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top