Har BMW bekräftat att dom skall öppna ett eget MC center?
Det är lustigt hur cirkeln kan nå ett fullt varv på mindre än 10 år.
Hur hamnade Bike i Göteborg?
Jo, BMW ville slippa ha ansvaret för att sälja dom där jobbiga tvåhjulingarna som man nästan skämdes för.
Dom fick husera på nåder uppe på en smal entresol i den posha bilförsäljningslokalen på Mölndalsvägen - men det var ju ytterst
pinsamt varje gång en sådan där
lädermänniska dök upp och blötte ner entrén.
Kan ingen annan sälja våra motorcyklar, snälla...?
Bike tyckte att det inte skulle vara några problem. Hemma i Trollhättan.
BMW tyckte att jo, just det ändå var ett problem. Man ville finnas på plats i Sverige bästa stad. Man ville bara inte göra smutsjobbet med att ha direktkontakt med motorcyklisterna...
Sagt och gjort. Med ett löfte att få även Yamaha direkt, och troligen även ett underbordet-löfte att få KTM när Johans tid var ute branchade Bike ut till Göteborg.
(Minns att detta var en tid när Zätamotor/YamahaCenter Göteborg var jäääävligt illa ute och höll på att sänkas av båtarna(!) och sin stora lokal. Alla pengar från de goda åren var borta och banken vägrade låna ut mer. "Flytta någonstans ni har råd att vara" var det hårda beskedet. Det var alltså på en och samma gång taskigt av Yamaha att släppa in Bike i Göteborg, men samtidigt nödvändigt att ha en reträttväg när Zätamotor väntades kursa.)
Så, med ett BMW som BMW inte ville ha och ett Yamaha vars framtid såg lysande ut i Göteborg som kommande ensamförsäljare drog Bike igång i Göteborg för mindre än 10 år sedan.
...och med ett hemligt löfte att få KTM, säger jag utan annan grund än ett fuktat finger i luften.
Mindre än 10 år sedan.
Zätamotor lyfte sig själva i håret, sparkade ut glasfibern, bytte lokal och behöll Yamaha.
KTM hamnade hos Bike Göteborg, när Ducati kom till minns jag inte - men Trollhättan fick slita hårt för att hålla Göteborg ens flytande. Personalen fick pendla ner för att hålla igång butiken på schema och dessutom släcka bränder mest varje vecka under vissa perioder.
Man sålde av och lät de nya jobba in sig under Bike-namnet via en övergångsperiod, men om det är ekonomisk död att förlora pengar med en filial som inte fungerar så är det ännu farligare att låta någon annan låna ditt firmanamn utan att ha styr på vad som händer under namnet.
Enter Elit MC.
...å nu vill BMW sälja hojarna själva, i en designerbutik, kan tänka?
Fancy address, stora skyltfönster, livsstil, "adventure by plastic card" och den inte fullt så fotogenique serviceavdelningen lokaliserad någon annanstans på betryggande avstånd, kan tänka...?
Kanske ute på Hisingen?
Allt detta på mindre än 10 år.
Märklig värld vi lever i.