Magnif Bastard
nästan perfekt
Det pinsammaste med hela grejen är att man som Djurgårdare hamnar i ett läge där man får sitta och försvara Nisse Ekman för det där yxhugget, något som dom flesta av oss tycker är åt helvete...
Vart kan inspirationen komma från, måntro...
"-Jag tror att hatkärleken mot Skellefteå kom tidigare än 1980. Jag skulle nog vilja påstå att hatets upphovsman var Hardy Nilsson, även kallad ”Hårde Hardy” och ibland ”Bacardi”. Om Hardy hade varit aktiv idag med den hårda fysiska träning en hockeyspelare utrustas med, hade han garanterat varit helt livsfarlig. Jag tror aldrig jag sett en mer elak spelare än honom. Den numera fruktade Per Ledin kan kasta sig i väggen, en riktig boyscout i jämförelse med Hardy. Titta på gamla foton från 70-talet och ni kommer se att ”hatet formligen lyser i ögonen” på honom. Han var också en av de första Svenska spelare som vågade stå och ta smällar/och ge framför målet. Hans spelstil retade många Lövensupportrar som ansåg att den förstörde den vackra anfallsglada hockeyn. Som Djurgårdentränare och Tre Kronor coach blev Hardy berömd för sin anfallsglada torpedhockey. Så det kan bli.
Förutom Hardy gick resten av sig själv. Skellefteås lillebrorskomplex och Umeås ilska över att inte ha ett lag som var bättre än ”förortens” när man ändå var störst, bäst och vackrast ordnade resten. När lagen låg i samma serie var det klassat som ”Sveriges hetaste derby”. Jag gissar att både Löven och Skellefteå supportrarna längtar tillbaks till de heta mötena. Bättre terapi mot inneboende aggressioner finns inte."
Citerat från Torbjörn Öberg 2007-09-09, "En okritisk hyllning till Björklöven"