Elkapacitet

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Godkväll. Jag tänkte installera ett extraljus på hojen. Hur mycket "extra" laster kan man ta ur hojen innan det blir för mycket? Jag har usbport och gps på nu. Det är väl inte så värst mycket men jag vill inte ladda ur batteriet med extraljuset.

Mvh

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Finns inget generellt svar på den frågan. Vissa hojar har flera hundra Watts marginal, andra har knappt nog till det som sitter på som standard.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
På "advrider" skriver man, citat: "When I ran heated grips, driving lights and the fan kicks in, voltage is diving around 11,9 and 12,2V. Symtec set draws 36W when operating in full. Driving lights are 55W, the fan and the fuel pump, injection module; so there is not too much to spare.". Symtec är handtagsvärmare.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
1. Vad är det för hoj?
2. Vad är det för extraljus? 5W led eller dubbla Hella med 100W halogen var?
3. Vad är det för USB-port, 5W, eller 25W?
4. Hur mycket drar din GPS? Är det en 10"-skärm eller en liten pryl som bara säger var du ska svänga?

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Jag tänker att man borde väl kunna mäta på något sätt hur mycket cykeln laddar och sen räkna på belastningen osv. Har för mig att det står i handboken hur mycket el den genererar men det är ju när den kommer från fabrik o är helt fräsch, så dagsformen känns viktig att veta^^.
Det är en 990 Adventure från 06.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Jag tänker att man borde väl kunna mäta på något sätt hur mycket cykeln laddar och sen räkna på belastningen osv.
Det behöver inte vara så avancerat. Mät batteriets polspänning under drift och mäter du upp mindre än 13.7 volt och det sjunker sakta vet du att batteriet laddas ur. Mäter du 13.7 och det ökar sakta vet du att batteriet ladda upp. Just "13.7" behöver inte vara exakt 13.7 utan det är den relativa minskningen eller ökningen som berättar verkligheten.

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Det behöver inte vara så avancerat. Mät batteriets polspänning under drift och mäter du upp mindre än 13.7 volt och det sjunker sakta vet du att batteriet laddas ur. Mäter du 13.7 och det ökar sakta vet du att batteriet ladda upp. Just "13.7" behöver inte vara exakt 13.7 utan det är den relativa minskningen eller ökningen som berättar verklighe

mm, det förutsätt ju att jag redan har mitt extralyse. Jag har inga problem som det är nu men tänker ifall man dunkar på en ljusramp fram så kanske den drar mer än vad hojen pallar ladda. Jag får kika lite på laddningseffekten helt enkelt o se om det står nått i handboken

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
mm, det förutsätt ju att jag redan har mitt extralyse. Jag har inga problem som det är nu men tänker ifall man dunkar på en ljusramp fram så kanske den drar mer än vad hojen pallar ladda. Jag får kika lite på laddningseffekten helt enkelt o se om det står nått i handboken
Är det LED så får du ha en jäkla ramp för att det inte ska räcka, givet att laddningen funkar bra nu. Kör på bara.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Om du kan klura ut hur många Ampere generatorn kan ge så är det en bra fingervisning. För bilar brukar den siffran inte vara svår att fiska fram och det bör gå för din hoj med. En så pass stor och ny hoj borde annars ha lite marginal kan man tycka så tex 50 W mer last borde inte vara nån fara

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Din generator levererar 450W, och kör du med helljus så drar all belysning 125W, bromsljus och blinkers kan du strunta i. Men sen drar instrumentpanel, motorstyrning/tändning, soppapump mm en del, plus ditt USB-uttag och GPS. Men allt det där går ju att få fram, så det är bara att räkna ihop alla laster.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Bara att mäta.
Generatorn på Sprint RS och GSX1300R ger oavsett varvtal och med tänd belysning på hojen 14,3 Volt över batteriet när motorn är igång.
Nåja ovan är en engelsk och en japansk hoj så första steget är att mäta vad din indiska hoj ger över batteriet. Idag med motorn igång och tänd belysning. Utan extraljus.
Multimeter
Testkablar underlättar. Så man slipper stå och trycka sladdarna mot batteriet
Kolla vid lite olika varvtal, tex tomgång, 2000, 4000, 6000 RPM och skriv upp.
Ta sedan och dessutom koppla in en 12 Volt 55/60W strålkastar lampa med två sladdar till batteriet.
Och gör samma sak, kontrollera vilken spänning du du har över batteriet med
Halv ljuset inkopplat, 55W, vid tomgång, 2000, 4000, 6000 RPM och skriv upp.
Med både hel och halvljustrådarna inkopplade 115W vid tomgång, 2000, 4000, 6000 RPM, skriv upp.

Har du samma spänningar vid alla tre mätningarna och i varje fall alltid över 14 Volt. Räcker generatorn till för 115W extraljus. En kort stund.
Frågan är vad laddningsregulatorn klarar.
Att en hoj har en generator som ger 450W (vid 6000(?) RPM) betyder ju inte att laddningsregulatorn klarar av ytterligare ca 10 A ström (ca 115W)
Ja jag vet jag är d-t misstänksam men har man upptäckt att om ett moderkort klarar X MHz snabba minnen och sammanlagt Q GB Minne så betyder det inte samtidigt X och Q.
Så jag misstänksam mot alla uppgivna data.
Generatordata 450W gäller givetvis vid ett visst varvtal. (Absolut inte vid 0 RPM)
Och det är inte säkert laddningregulatorn klarar 450 W. Dvs ge ut ca 30A DC.
30A x 14,3 Volt = 429 W

Mina 25 öre.
Vill du vara lite extra noggrann, mät temperaturen på laddningsregulatorns kylfläns med tex en IR termometer. Den bör inte stiga alltför mycket med 115W inkopplat.
Bör väl alltid ligga under 100C ? Men det kan ju elektronikexperterna bättre....

Last edited:

TheOak

Sporthojsnörd
Gick med
19 Aug 2012
Hoj
KTM 990 Adventure
Bara att mäta.
Generatorn på Sprint RS och GSX1300R ger oavsett varvtal och med tänd belysning på hojen 14,3 Volt över batteriet när motorn är igång.
Nåja ovan är en engelsk och en japansk hoj så första steget är att mäta vad din indiska hoj ger över batteriet. Idag med motorn igång och tänd belysning. Utan extraljus.
Multimeter
Testkablar underlättar. Så man slipper stå och trycka sladdarna mot batteriet
Kolla vid lite olika varvtal, tex tomgång, 2000, 4000, 6000 RPM och skriv upp.
Ta sedan och dessutom koppla in en 12 Volt 55/60W strålkastar lampa med två sladdar till batteriet.
Och gör samma sak, kontrollera vilken spänning du du har över batteriet med
Halv ljuset inkopplat, 55W, vid tomgång, 2000, 4000, 6000 RPM och skriv upp.
Med både hel och halvljustrådarna inkopplade 115W vid tomgång, 2000, 4000, 6000 RPM, skriv upp.

Har du samma spänningar vid alla tre mätningarna och i varje fall alltid över 14 Volt. Räcker generatorn till för 115W extraljus. En kort stund.
Frågan är vad laddningsregulatorn klarar.
Att en hoj har en generator som ger 450W (vid 6000(?) RPM) betyder ju inte att laddningsregulatorn klarar av ytterligare ca 10 A ström (ca 115W)
Ja jag vet jag är d-t misstänksam men har man upptäckt att om ett moderkort klarar X MHz snabba minnen och sammanlagt Q GB Minne så betyder det inte samtidigt X och Q.
Så jag misstänksam mot alla uppgivna data.
Generatordata 450W gäller givetvis vid ett visst varvtal. (Absolut inte vid 0 RPM)
Och det är inte säkert laddningregulatorn klarar 450 W. Dvs ge ut ca 30A DC.
30A x 14,3 Volt = 429 W

Mina 25 öre.
Vill du vara lite extra noggrann, mät temperaturen på laddningsregulatorns kylfläns med tex en IR termometer. Den bör inte stiga alltför mycket med 115W inkopplat.
Bör väl alltid ligga under 100C ? Men det kan ju elektronikexperterna bättre....
Tack!

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Montera en ampere mätare på hojen, pekar nålen på plus så är allt bra, pekar den på minus när du kör med allt på är det dåligt. (edit: jag vet att mätare i dag är digitala och inte har nål)

Jag hade en bil som laddade ur med allt lyse på, men det funkade ändå för att var 10e minut måste man blända av för möte, efter ett tag stänger stolsvärmen av, elbakrutan behöver inte gå hela tiden, fläkten kan gå på halvfart när imman lättar osv, osv...

Men en grundregel är att det inte ska gå minus på amperemätaren med allt på, även om det är ovanligt, för det är ju inte bra om generatorn måste ladda fullt hela tiden heller

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Montera en ampere mätare på hojen, pekar nålen på plus så är allt bra, pekar den på minus när du kör med allt på är det dåligt. (edit: jag vet att mätare i dag är digitala och inte har nål)

Jag hade en bil som laddade ur med allt lyse på, men det funkade ändå för att var 10e minut måste man blända av för möte, efter ett tag stänger stolsvärmen av, elbakrutan behöver inte gå hela tiden, fläkten kan gå på halvfart när imman lättar osv, osv...

Men en grundregel är att det inte ska gå minus på amperemätaren med allt på, även om det är ovanligt, för det är ju inte bra om generatorn måste ladda fullt hela tiden heller
Amperemetern kommer om jag fattat rätt ta hela startströmmen
så Amperemetern ska ju tåla en "lite".
Du har väl möjligen en länk till en lämplig Ampermeter ?
Vilken kabelarea föreslår du ?

Själv valde jag efter
att i början köra med en Voltmeter som sitter i Cigguttaget på Sprint RS. För få koll.
Cigguttaget kopplat via säkring direkt till batteriet.
För att se att batterispänningen höll sig på 14,3 Volt. Som batterispänningen skulle.
Då dög 2,5mm2 både för underhållsladdning i garaget, Voltmeter vid körning och vid behov köra en liten kompressor på batteriet (med motorn igång såklart....)

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Tänk även på att kablaget kan dra W i sig om det är gammalt och ärgat, samt kan skarvar/kontakter utgöra spänningsfall och dra extra. Se över kablaget först och fixa eventuella onödiga skarvar med fresha nya kontaktterminaler.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC