Bara att mäta.
Generatorn på Sprint RS och GSX1300R ger oavsett varvtal och med tänd belysning på hojen 14,3 Volt över batteriet när motorn är igång.
Nåja ovan är en engelsk och en japansk hoj så första steget är att mäta vad din indiska hoj ger över batteriet. Idag med motorn igång och tänd belysning. Utan extraljus.
Multimeter
Kompakt allround-multimeter med infällbart stöd, LCD-display och skydd mot höga spänningar och strömmar. Instrumentet mäter lik- och växelspänning, ström vid likspänning och resistansen inom fem olika mätområden samt diodtest, förbindelsetest och test av 1,5- och 9 V-batterier...
www.biltema.se
Testkablar underlättar. Så man slipper stå och trycka sladdarna mot batteriet
Testkabel med krokodilklämmor, 2 st.
www.biltema.se
Kolla vid lite olika varvtal, tex tomgång, 2000, 4000, 6000 RPM och skriv upp.
Ta sedan och dessutom koppla in en 12 Volt 55/60W strålkastar lampa med två sladdar till batteriet.
Och gör samma sak, kontrollera vilken spänning du du har över batteriet med
Halv ljuset inkopplat, 55W, vid tomgång, 2000, 4000, 6000 RPM och skriv upp.
Med både hel och halvljustrådarna inkopplade 115W vid tomgång, 2000, 4000, 6000 RPM, skriv upp.
Har du samma spänningar vid alla tre mätningarna och i varje fall alltid över 14 Volt. Räcker generatorn till för 115W extraljus. En kort stund.
Frågan är vad laddningsregulatorn klarar.
Att en hoj har en generator som ger 450W (vid 6000(?) RPM) betyder ju inte att laddningsregulatorn klarar av ytterligare ca 10 A ström (ca 115W)
Ja jag vet jag är d-t misstänksam men har man upptäckt att om ett moderkort klarar X MHz snabba minnen och sammanlagt Q GB Minne så betyder det inte samtidigt X och Q.
Så jag misstänksam mot alla uppgivna data.
Generatordata 450W gäller givetvis vid ett visst varvtal. (Absolut inte vid 0 RPM)
Och det är inte säkert laddningregulatorn klarar 450 W. Dvs ge ut ca 30A DC.
30A x 14,3 Volt = 429 W
Mina 25 öre.
Vill du vara lite extra noggrann, mät temperaturen på laddningsregulatorns kylfläns med tex en IR termometer. Den bör inte stiga alltför mycket med 115W inkopplat.
Bör väl alltid ligga under 100C ? Men det kan ju elektronikexperterna bättre....