Elkompressor till minicross!?

Sweet_Yaa

Bannad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Har inte tid att "bo"...
Hoj
Minicross // trimmad<=)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Sweet_Yaa skrev:
precis! jag ser inte detta som något dåligt... då funkar det alltså :hihi
sen har jag ingen fläkt fortfarande... jag har en turbin... men hur som hellst så har jag bestämt mig för att försöka på detta nu... vill dock inte betala massa på bänkning så ja får uppskatta :tummenupp

Borde inte bänkningen vara den billigaste utgiften? :va
Lycka till iaf! :tummenupp
 

Sweet_Yaa

Bannad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Har inte tid att "bo"...
Hoj
Minicross // trimmad<=)
Hoztic skrev:
Borde inte bänkningen vara den billigaste utgiften? :va
Lycka till iaf! :tummenupp

:hihi jo kanske... men jag har redan delar från modellflyg samt min andra mini så att ja ska nog komma undan utan större nya utgifter...

om allt går som de ska så kommer de en film med den sen innan/efter :tummenupp

kanske vore en lövblås nått o satsa på :yoparty
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Det känns som att regeln "ju större motor->ju mer luft" gäller i detta fall?!
Om man skulle sätta den där flekten som Mr.Blue använt på sin Ninja (900 cc) på en liten radiobilsmotor (typ 1,23876 cc :hihi ) skulle resultatet vara HELT andra (procentuellt). Så på en 110cc motor borde ju effekten öka med typ 900% gämfört med mrblues?! eller :3freak

3x9= 27... hmmmm (knappast när jag börjar räkna på det)

Prova för fan!

Gällande bilmotorer och eldrivna turbos borde man kunna använda en transformator för att driva en vanlig Jula-elmotor med en sjuhelvettes utväxling till en turbo!

Diskuterade även andra sätt att driva turbos;
VÄRME, är ju den enda energi man inte provat att ta hand om, elerhur?
Om man skulle lyckas bygga en solid klump runt grenrören med en massa 1mm hål i kan man pumpa vatten genom dessa hål. Vattnet förångas och lyckas man förånga 2 DL i sekunden motsvarar det ungeffär lika mycket vattenånga som avgaser som kommer ur motorn.
Med denna vattenånga driver man turbon som sedan kyls av till vatten igen efter turbon. kan man sen hålla vattentempraturen runt 90 grader borde man i teorin kunna förånga 6 dl vatten per sekund och då blir det ett jävla drag. Man bör ju då göra ett kompressorhus i aluminium istället för gjutjärn PGA rosten.

Bra: Man slipper smörjning av turon (borde räcka med fett typ)
Dåligt: Man måste ha en extra "kylare" samt en vattentank på typ 5 liter.

Vi talade i det fallet om dragracingbilar skall tilläggas.
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
t.otte skrev:
Diskuterade även andra sätt att driva turbos;
VÄRME, är ju den enda energi man inte provat att ta hand om, elerhur?
Om man skulle lyckas bygga en solid klump runt grenrören med en massa 1mm hål i kan man pumpa vatten genom dessa hål. Vattnet förångas och lyckas man förånga 2 DL i sekunden motsvarar det ungeffär lika mycket vattenånga som avgaser som kommer ur motorn.
Med denna vattenånga driver man turbon som sedan kyls av till vatten igen efter turbon. kan man sen hålla vattentempraturen runt 90 grader borde man i teorin kunna förånga 6 dl vatten per sekund och då blir det ett jävla drag. Man bör ju då göra ett kompressorhus i aluminium istället för gjutjärn PGA rosten.

Bra: Man slipper smörjning av turon (borde räcka med fett typ)
Dåligt: Man måste ha en extra "kylare" samt en vattentank på typ 5 liter.

Vi talade i det fallet om dragracingbilar skall tilläggas.

Hahaaaa. Fundera på hur stor laggen skulle bli på ett sånt aggregat. Det skulle ju ta minuter innan du fick nån fart på kompressorn.
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Oj.

Totte skrev:
Det känns som att regeln "ju större motor->ju mer luft" gäller i detta fall?!
Om man skulle sätta den där flekten som Mr.Blue använt på sin Ninja (900 cc) på en liten radiobilsmotor (typ 1,23876 cc :hihi ) skulle resultatet vara HELT andra (procentuellt). Så på en 110cc motor borde ju effekten öka med typ 900% gämfört med mrblues?! eller :3freak

En fläkt accellererar luft. Inget annat. Ska du få en tryckuppbyggnad så måste du ha en diffusor.

3x9= 27... hmmmm (knappast när jag börjar räkna på det)

Prova för fan!

Gällande bilmotorer och eldrivna turbos borde man kunna använda en transformator för att driva en vanlig Jula-elmotor med en sjuhelvettes utväxling till en turbo!

Effektbehovet är lika oavsett utväxling (det är därför man inte kan dreva sin moppe till att gå i 400 km/t), så din elmotor ska klara ett antal kW. En liten kompressor som kan passa i det här fallet kan ju vara betydligt mindre än till t.ex. en bil, men säg 5-10 kW då. Då har du en elmotor till din elkompressor som är ungefär lika kraftfull som motorn självt...

Diskuterade även andra sätt att driva turbos;
VÄRME, är ju den enda energi man inte provat att ta hand om, elerhur?

Fel. Effektuttaget man tar ut över avgasturbinen på en förbränningsmotor är skillnaden i entalpi över densamma. Du får ett markant temperaturfall över turbinen, dvs värmen övergår till mekaniskt arbete = turbinaxeleffekt.

Om man skulle lyckas bygga en solid klump runt grenrören med en massa 1mm hål i kan man pumpa vatten genom dessa hål. Vattnet förångas och lyckas man förånga 2 DL i sekunden motsvarar det ungeffär lika mycket vattenånga som avgaser som kommer ur motorn.
Med denna vattenånga driver man turbon som sedan kyls av till vatten igen efter turbon. kan man sen hålla vattentempraturen runt 90 grader borde man i teorin kunna förånga 6 dl vatten per sekund och då blir det ett jävla drag.

Varför skulle det vara en vinst att använda vattenånga istället för avgaser?

Man bör ju då göra ett kompressorhus i aluminium istället för gjutjärn PGA rosten.

Kompressorhusen är uteslutande i aluminium. Och du kommer väl inte i ditt exempel ovan att ha någon vattenånga på motorns luftsida?

Bra: Man slipper smörjning av turon (borde räcka med fett typ)

Varför skulle du slippa smörjning av turbon? Radial och axiallagrena utsätts väl för samma krafter oavsett vad du driver turbinen med? Visst, mindre oljeflöde p.g.a. minskat behov av kylning, men...?

Dåligt: Man måste ha en extra "kylare" samt en vattentank på typ 5 liter.

Vi talade i det fallet om dragracingbilar skall tilläggas.

Mmm, du får ursäkta min skepsis, men... Många idéer som vädras kan säkert ha viss bäring, men skulle de funka så skulle de användas i motorerna redan. Utvecklingen av motorer sker i ett grymt tempo, och har gjort så länge nu.

/J
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Johannes, du som verkar ha lite koll på bitarna...
Kan du förklara vad WVs nya motor ska vara bra för? Dvs den som har både mekanisk kompressor och en avgasturbo. Det låter väldigt onödigt att driva en kompressor när man ändå laddar med en turbo? Finns det nån smart tanke bakom eller är det ett marknadstrick?
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
RG500-Johannes skrev:
Mmm, du får ursäkta min skepsis, men... Många idéer som vädras kan säkert ha viss bäring, men skulle de funka så skulle de användas i motorerna redan. Utvecklingen av motorer sker i ett grymt tempo, och har gjort så länge nu.

/J
Observera att skrivfel och fantasier får existera...

Victor skrev:
Johannes, du som verkar ha lite koll på bitarna...
Kan du förklara vad WVs nya motor ska vara bra för? Dvs den som har både mekanisk kompressor och en avgasturbo. Det låter väldigt onödigt att driva en kompressor när man ändå laddar med en turbo? Finns det nån smart tanke bakom eller är det ett marknadstrick?
Kan ju ha med lagget att göra kanske?
Under 3000rpm kanske kompressorn mata för effekt redan från början. Sen byter den till turbon då den får tillräckligt med avgaser för att få maximalt effektuttag. Då måste ju självklart kompressorn kopplas bort på något sätt... Rent drivmässigt alltså, för annars vore det väl ingen idé?
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Totte skrev:
Observera att skrivfel och fantasier får existera...

Jo, men det är kanske inte så kul att blåsa ett antal hundra, en tusenlapp, på att köpa en elfläkt, batteri etc på en pipe-dream. Bättre att man då får råd och tips på sånt som funkar. Tycker jag iaf.

Victor skrev:
Johannes, du som verkar ha lite koll på bitarna...
Kan du förklara vad WVs nya motor ska vara bra för? Dvs den som har både mekanisk kompressor och en avgasturbo. Det låter väldigt onödigt att driva en kompressor när man ändå laddar med en turbo? Finns det nån smart tanke bakom eller är det ett marknadstrick?

Handlar väl som vanligt om att lappa och laga för turbons största brist = respons och lågvarvsprestanda.

Så kan man unna sig en fet turbo med goda prestanda på topp. Kan man koppla ur kompressorn, vilket de säkerligen kan, så finns det mycket prestanda att vinna.

Men vilken motor är det du syftar på? Har de den i produktion?

/J
 

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hägerstensåsen
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
RG500-Johannes skrev:
Men vilken motor är det du syftar på? Har de den i produktion?

/J
Vet du inte det, du är ju proffs och jag amatör.
Men vänta så ska jag googla.

Edit: Jag är kass så jag hittar inget. Men jag tror mig ha läst att den tillverkas och har provkörts av folk. Och om jag inte minns fel var det en 1.4L motor, förmodligen fyrcylindrig.
 
Last edited:

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
RG500-Johannes skrev:
Jo, men det är kanske inte så kul att blåsa ett antal hundra, en tusenlapp, på att köpa en elfläkt, batteri etc på en pipe-dream. Bättre att man då får råd och tips på sånt som funkar. Tycker jag iaf.
/J

Jo, men det känns som en utflippad tråd, om en osannolikt fungerande idé. :3freak

Allt som kan provas skall provas om man har råd att mixtra...
Vem vet, Sporthoj.com kanske bidrar till nya rön :rolleyes:
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT
Victor skrev:
Johannes, du som verkar ha lite koll på bitarna...
Kan du förklara vad WVs nya motor ska vara bra för? Dvs den som har både mekanisk kompressor och en avgasturbo. Det låter väldigt onödigt att driva en kompressor när man ändå laddar med en turbo? Finns det nån smart tanke bakom eller är det ett marknadstrick?


Volvo har haft såna motorer i många år, kompressorn stänger av vid 2800rpm med en magnetkoppling (där börjar den ta mer effekt än den klarar att ge) och vid det varvtalet har turbon fulltryck, så du har i princip fullt laddtryck redan från tomgång :tummenupp
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Totte skrev:
Vem vet, Sporthoj.com kanske bidrar till nya rön :rolleyes:

Ja, vem vet. Finns plenty av idéer iaf. :)

PD skrev:
Volvo har haft såna motorer i många år, kompressorn stänger av vid 2800rpm med en magnetkoppling (där börjar den ta mer effekt än den klarar att ge) och vid det varvtalet har turbon fulltryck, så du har i princip fullt laddtryck redan från tomgång :tummenupp

Jag har aldrig hört talas om att Volvo har bilar i produktion med ett sådant överladdningssystem! Mer info please!!

Eller är du sånt här du menar: http://www.volvo.com/volvopenta/se/sv-se/marineengines/powerforleisureboats/diesel_inboard/kamd300/

Hittar fan inget annat... :confused:

/J
 

Matterunken

Billackerare
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Gammelfazer....
Sweet_Yaa skrev:
men OM jag nu mot all förmodan har fattat detta rätt så får jag i vilket fall som hellst mer kw ur motorn? inte mycket, men lite...??? :hoppskrat
det är mest för ljudet samt kul,o,ha begäret ja vill göra detta...

Jag tro heldre att det blir så att den stryps.
Du begränsar nog bara flödet in.
Men om du ska göra det bara för att det ska se coolt ut så kan du ju experimentera på.
Snör dit lite lustgas oxå vet jag. :rofl
 

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Vara
Hoj
ThunderAceT

Sweet_Yaa

Bannad
Gick med
25 Sep 2005
Ort
Har inte tid att "bo"...
Hoj
Minicross // trimmad<=)
Hej alla! nu är jag tillbaka med lite info om hur det gick... det funkade! dock inte mycket... uppskattningsvis ½hk... men det var märkbart iaf! dock är hojjen total kvaddad nu då jag slangade o slog över... men ja ska bygga på detta på min andra hoj nu! men de funka :yoparty
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Sweet_Yaa skrev:
Hej alla! nu är jag tillbaka med lite info om hur det gick... det funkade! dock inte mycket... uppskattningsvis ½hk... men det var märkbart iaf! dock är hojjen total kvaddad nu då jag slangade o slog över... men ja ska bygga på detta på min andra hoj nu! men de funka :yoparty
Fan va grymt!
Kul att det funka, synd på en sån kul leksak!
Grattis till upptäkten!
 

Jas-95

Grön??
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Kings Meadow
Hoj
Såld ZX9R
Victor skrev:
Johannes, du som verkar ha lite koll på bitarna...
Kan du förklara vad WVs nya motor ska vara bra för? Dvs den som har både mekanisk kompressor och en avgasturbo. Det låter väldigt onödigt att driva en kompressor när man ändå laddar med en turbo? Finns det nån smart tanke bakom eller är det ett marknadstrick?

Kolla på BMV:s nya diesel turbos. Där har man istället valt ett dubbelturbosystem. En liten turbo med snabb spool up dvs snabb respons på låga varv. En större som tar över när den lilla snurran flåsat färdigt. Fungerar på samma sätt egentligen som med kompressorn.

JB
 

Totte

www.mikeband.com
Gick med
5 May 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph Daytona 955iT
Jas-95 skrev:
Kolla på BMV:s nya diesel turbos. Där har man istället valt ett dubbelturbosystem. En liten turbo med snabb spool up dvs snabb respons på låga varv. En större som tar över när den lilla snurran flåsat färdigt. Fungerar på samma sätt egentligen som med kompressorn.

JB
Samma som på Mazda Rx7 -92
Den laddar fullt (1,0 bar) efter bara någon halv sekunds gas, sen går den över på den stora turbon (1,2 bar) vid 3500-4000 varv.
Det jobbiga med sånna system är att det lätt blir ett läckage någon stans. En god vän och garagekompis har en sådan, vilken han blev tvungen att byta alla vacuumslangar på, vilket resulterade i över 40 meter ny slang!
Kan fixa ett kopplingschema för slangarna om ni inte tror mig =)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top