Det känns som att regeln "ju större motor->ju mer luft" gäller i detta fall?!
Om man skulle sätta den där flekten som Mr.Blue använt på sin Ninja (900 cc) på en liten radiobilsmotor (typ 1,23876 cc
) skulle resultatet vara HELT andra (procentuellt). Så på en 110cc motor borde ju effekten öka med typ 900% gämfört med mrblues?! eller
3x9= 27... hmmmm (knappast när jag börjar räkna på det)
Prova för fan!
Gällande bilmotorer och eldrivna turbos borde man kunna använda en transformator för att driva en vanlig Jula-elmotor med en sjuhelvettes utväxling till en turbo!
Diskuterade även andra sätt att driva turbos;
VÄRME, är ju den enda energi man inte provat att ta hand om, elerhur?
Om man skulle lyckas bygga en solid klump runt grenrören med en massa 1mm hål i kan man pumpa vatten genom dessa hål. Vattnet förångas och lyckas man förånga 2 DL i sekunden motsvarar det ungeffär lika mycket vattenånga som avgaser som kommer ur motorn.
Med denna vattenånga driver man turbon som sedan kyls av till vatten igen efter turbon. kan man sen hålla vattentempraturen runt 90 grader borde man i teorin kunna förånga 6 dl vatten per sekund och då blir det ett jävla drag. Man bör ju då göra ett kompressorhus i aluminium istället för gjutjärn PGA rosten.
Bra: Man slipper smörjning av turon (borde räcka med fett typ)
Dåligt: Man måste ha en extra "kylare" samt en vattentank på typ 5 liter.
Vi talade i det fallet om dragracingbilar skall tilläggas.