Eloxering VS Pulverlack

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Är det någon som vet om för/nackdelar för de olika modellerna.
Jag ska försöka styra upp svarta gaffelben och undrar lite.

Är det någon större prisskillnad? Eloxering är ju lite snyggare.
 
Eloxering bygger ytterst lite, tåligt mot viss mekanisk åverkan då det även går ner på djupet i materialet.

Pulverlack bygger mer på höjden, du behöver sedan skrapa av ytorna för bromsoksinfästning, anliggning hjullager/distanser etc.


Vill du ha extremt tåligt eloxera i den färg du tänkt att ha, måla sedan utanpå.
 
För att eloxera så måste ämnet betas vilket inte är bra för ett par gaffelben, räkna med att ett par hundringar radie försvinner.
Eloxeringen har dessutom en tendens att bli flammig på gjutgods, det beror naturligtvis på kvaliteten på materialet, men för att generalisera lite så kan man säga så.
Tipset är alltså att lacka, aldrig funderat varför det alltid är så orginal?
 
För att eloxera så måste ämnet betas vilket inte är bra för ett par gaffelben, räkna med att ett par hundringar radie försvinner.
Eloxeringen har dessutom en tendens att bli flammig på gjutgods, det beror naturligtvis på kvaliteten på materialet, men för att generalisera lite så kan man säga så.
Tipset är alltså att lacka, aldrig funderat varför det alltid är så orginal?


Vad gör man när man betar materialet?

Anledningen till att jag helst vill eloxera är att det är så orig på 08orna, men inte på 07orna som jag har. Jag bifogar bilder så du kan se.


Vad tror ni ett sånt jobb kan landa på?
 

Bifogat

  • SXV2.jpg
    SXV2.jpg
    91.1 KB · Visningar: 204
  • Aprilia_20SXV550.jpg
    Aprilia_20SXV550.jpg
    70.8 KB · Visningar: 225
Aha jag fattar.
Eloxera är billigt. För ett par hundringar får du benen eloxerade i champagne som jag tror att det är på 08:an.
Jag anlitar ett företag i Katrineholm som heter Hama Eloxering, de är grymt duktiga.
 
Aha jag fattar.
Eloxera är billigt. För ett par hundringar får du benen eloxerade i champagne som jag tror att det är på 08:an.
Jag anlitar ett företag i Katrineholm som heter Hama Eloxering, de är grymt duktiga.



Champagne? Svart ska det vara! Jag tror att du förväxlade 07an med 08an. :)

Det låter ju underbart! Jag ska genast söka efter ett lämpligt företag i närheten!


Det är inte någon som känner till något bra företag som sysslar med eloxering i Stockholm?


Är det någon skillnad på eloxering / anodisering?
 
Eloxering= anodisering.

Anodisering i Stockholm: Belox (Västberga)

Betning = syrabad för att få bort föroreningar i materialet.
 
Du måste riva gaffeln i 18-tusen bitar.
Du får komma med dom lösa aluminiumrören totalt rensade på allt som inte ska eloxeras.

Väldigt få metaller går att eloxera, aluminium och titan är ett par av dom.
 
Du måste riva gaffeln i 18-tusen bitar.
Du får komma med dom lösa aluminiumrören totalt rensade på allt som inte ska eloxeras.

Väldigt få metaller går att eloxera, aluminium och titan är ett par av dom.



Menar du att det skulle vara svårt att montera isär benen till två tomma rör? Det är 3-5 saker som man behöver lossa på... :rolleyes:


Menar du att det inte går att eloxera aluminium?
Nu är jag inte helt 100 på vad det är för material i mina ytterben, men jag kan nog anta att Aprilia inte valde att eloxera något helt annat än årsmodellen innan.
 
Last edited:
Finns ett företag som ligger vägg i vägg med stockholms metallsliperi som kromar och eloxerar... Kommer inte ihåg vad förtaget heter men adressen är: Vretvägen 3 i Skogås

Champagne? Svart ska det vara! Jag tror att du förväxlade 07an med 08an. :)

Det låter ju underbart! Jag ska genast söka efter ett lämpligt företag i närheten!


Det är inte någon som känner till något bra företag som sysslar med eloxering i Stockholm?


Är det någon skillnad på eloxering / anodisering?
 
Alla gaffelben på aprilia är nog eloxerade annars vitrostar dom. Tänk på att du måste ta bort allt så dom blir helt rena från andra metalldelar. Dom försvinner i badet annars. Har jobbat med anodosering i 3år.
 
Alla gaffelben på aprilia är nog eloxerade annars vitrostar dom. Tänk på att du måste ta bort allt så dom blir helt rena från andra metalldelar. Dom försvinner i badet annars. Har jobbat med anodosering i 3år.



Det blir inga problem!


Vad tror du om att eloxera fälgarna också? Kommer det att hålla lika bra som pulverlack?
Går det att maskera när man eloxerar?

Jag är nämligen osäker på om jag vill ha helsvarta fälgar eller racefälgar.
Jag bifogar en bild på racefälgarna om du inte vet hur dom ser ut.
 

Bifogat

  • updatedaprilia004.jpg
    updatedaprilia004.jpg
    180.4 KB · Visningar: 297
Fälgar är svåra att eloxera då dom har en dålig legering. Det går men det är svårt att få dom snygga. Maskera är nästan omöjligt.

Det blir inga problem!


Vad tror du om att eloxera fälgarna också? Kommer det att hålla lika bra som pulverlack?
Går det att maskera när man eloxerar?

Jag är nämligen osäker på om jag vill ha helsvarta fälgar eller racefälgar.
Jag bifogar en bild på racefälgarna om du inte vet hur dom ser ut.
 
Ingen som känner till något bra ställe norr om stan?

Ytbehandling i Sollentuna/Väsby ska jag ringa imorgon

Fälgar är svåra att eloxera då dom har en dålig legering. Det går men det är svårt att få dom snygga. Maskera är nästan omöjligt.


Jag är ganska grön på området, men går det att göra något åt legeringen?

Jag antar att eftersom att legering är dålig så är det svårt att få färgen att fästa och sitta kvar?
 
Last edited:
Ingen som känner till något bra ställe norr om stan?

Ytbehandling i Sollentuna/Väsby ska jag ringa imorgon




Jag är ganska grön på området, men går det att göra något åt legeringen?

Jag antar att eftersom att legering är dålig så är det svårt att få färgen att fästa och sitta kvar?

Den färgar in snabbare och mer med legeringen som dom flesta fälgar är av. Men det är svårt att få hög finish. Jag brukar köra dom ensamma för att få ett bra resultat. Lämnar du in dom så körs dom säkert med andra delar och då blir det oftast skit.
 
Den färgar in snabbare och mer med legeringen som dom flesta fälgar är av. Men det är svårt att få hög finish. Jag brukar köra dom ensamma för att få ett bra resultat. Lämnar du in dom så körs dom säkert med andra delar och då blir det oftast skit.



Hur starkt tror du att det blir i jämförelse med pulverlack?

Jag är ju inte så sugen på att göra om det varje år.
 
Hur starkt tror du att det blir i jämförelse med pulverlack?

Jag är ju inte så sugen på att göra om det varje år.

Det är inte gratis att lacka. Jag skulle nog försöka hitta beg fälgar som är svarta. Du har värdet kvar i dom. Vet inte hur det blir med lackade.
 
Det är inte gratis att lacka. Jag skulle nog försöka hitta beg fälgar som är svarta. Du har värdet kvar i dom. Vet inte hur det blir med lackade.



Jag har fått ett pris på 1000kr för pulverlack inklusive glasblästring på båda fälgarna.

Vad tror du att samma jobb kostar när det gäller eloxering?
 
Jag har fått ett pris på 1000kr för pulverlack inklusive glasblästring på båda fälgarna.

Vad tror du att samma jobb kostar när det gäller eloxering?

1000 spänn var ju inte så illa pinkat:va trodde det skulle kosta mer faktiskt.

Meh! jag ska ju också ha race fälgar:D Vit/svarta dock.

Mvh
 
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Back
Top