Elprisets framtida utveckling

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
...och där kom december-räkningen. Helvete. Ganska precis samma förbrukning totalt som förra årets december, men ännu dyrare. Enda trösten är att vi nu inte betalar för ved eller diesel, utan den energin är inbakat i elen.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Fick min elräkning 2600 för November och December sen får jag från min lokala leverantör den brukar ligga på ca700/mån.
Bor själv i liten villa ca80kv plus källare bergvärme och braskamin ligger ofta ute på jobb i veckorna förbrukar totalt ca 5000kw/år

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Har inte kolla elnät än, det är ju på tre olika bolag. Men elhandel går på
Villan (185 kvm + 40 kvm garage) 5690
Sommarstugan (45 kvm) 1898
Kåken på Gotland (ca 90 kvm med oisolerad vind, taket omlagt under hösten, inredning av vinden (inkl isolering) pågår) 1928
Totalt 9516 för elhandel

Fast då eldar vi en hel del på alla ställen när vi är där, sommarstugan och Gotland sänker vi tempen på när vi inte är där, men inte villan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag flyttar diskussionen hit istället.

Körning vid vindkraftspark, de är satans så stora de där snurrorna!
Och hälften står stilla.
Exakt så... Mer regel än undantag!

Själv körde jag norr om Lycksele för någon dag sedan, där är en väldigt stor vindkraftpark och varannan snurra stod alltså stilla. Man kan ju tro att det är en medveten strategi för att inte skapa överskott på el med låga elpriser som följd.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Måste ju va ”kul” att ha investerat sina surt lånade slantar på solpaneler nu. Priserna i botten så snart solen tittar fram.. kommer ju ta ett litet tag att tjäna in dessa så, kanske?

Raderad medlem 51742

Guest
Jag flyttar diskussionen hit istället.

Själv körde jag norr om Lycksele för någon dag sedan, där är en väldigt stor vindkraftpark och varannan snurra stod alltså stilla. Man kan ju tro att det är en medveten strategi för att inte skapa överskott på el med låga elpriser som följd.
När priserna är så låga (ibland till och med negativa) att de rörliga kostnaderna blir högre än vad man säljer elen för är det ju ekonomisk idioti att ha dem igång. Gissar att de snurror som ändå är igång i sådana lägen är för att man har avtal med kunder om leverans av en viss mängd vindkraftel.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
När priserna är så låga (ibland till och med negativa) att de rörliga kostnaderna blir högre än vad man säljer elen för är det ju ekonomisk idioti att ha dem igång. Gissar att de snurror som ändå är igång i sådana lägen är för att man har avtal med kunder om leverans av en viss mängd vindkraftel.

Det är väl ungefär min poäng, vindkraftverken är byggda så den stora fasta kostnaden är redan tagen. Vindkraftverket borde alltså ge positivt kassaflöde redan vid väldigt låga elpriser.
Men varje extra producerad kWh sänker också elpriset för all ström som dom producerar.

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Måste ju va ”kul” att ha investerat sina surt lånade slantar på solpaneler nu. Priserna i botten så snart solen tittar fram.. kommer ju ta ett litet tag att tjäna in dessa så, kanske?

Kommer köpa när jag som pensionär bosätter mig vid medelhavet, de ska driva ac när det är för varmt.
Tror det funkar bättre så! ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om man VILLE att kraftslagen konkurera så skulle vattenkraft (och kärnkraft) mata fullt när det blåser och solen lyser och trycka ner lönsamheten ännu mera.

Dom får väl lagra vind och sol i magasinen tills priset stiger....

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kommer köpa när jag som pensionär bosätter mig vid medelhavet, de ska driva ac när det är för varmt.
Tror det funkar bättre så! ?

Absolut, i länder där man kör mycket AC har solpaneler ett vettigt berättigande, där sammanfaller elbehovet med solinstrålningen.

Raderad medlem 51742

Guest
Det är väl ungefär min poäng, vindkraftverken är byggda så den stora fasta kostnaden är redan tagen. Vindkraftverket borde alltså ge positivt kassaflöde redan vid väldigt låga elpriser.
Men varje extra producerad kWh sänker också elpriset för all ström som dom producerar.
Professor Jan Blomgren gör en djupdykning i ämnet i denna video, bland annat utifrån att tillsammans med ekonomen Christian Steinbeck ha gått igenom vindkraftproducenternas årsredovisningar.

Steinbeck är även medförfattare till denna artikeln i Kvartal: https://kvartal.se/artiklar/vindkraft-en-gron-bubbla-eller-ett-svart-hal/

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA