545:- i sista elräkningen förv 2022 så jag bryr mej föga?
De är väl bara abonemangsavgift..
545:- i sista elräkningen förv 2022 så jag bryr mej föga?
Noppe 29 kWh är köpta o sol anläggningen har dessutom lyckats leverera 19 kWh ut på nätet utöver det jag själv använtDe är väl bara abonemangsavgift..
Hur mycket använde du ?Noppe 29 kWh är köpta o sol anläggningen har dessutom lyckats leverera 19 kWh ut på nätet utöver det jag själv använt
Ca 400Hur mycket använde du ?
Vi har med haft runt 400 hela hösten men nu blev det ca 600 .Men ska bli bättre nästa vinterCa 400
Noppe 29 kWh är köpta o sol anläggningen har dessutom lyckats leverera 19 kWh ut på nätet utöver det jag själv använt
Finns inte en chans att du är fjorton år gammal.Bra jobbat, hur är din situation?
Svara de saker du vill outa...
Ort, boendetyp, storlek och värmesystem (solfångare etc)
Jag: göteborg, villa 14år gammal, 230m2, bergvärme, 13-15k kWh årligen
Stämmer. Jag har inte heller arean 230m2 - inte ens om jag lägger mig nedFinns inte en chans att du är fjorton år gammal.
Körning vid vindkraftspark, de är satans så stora de där snurrorna!
Och hälften står stilla.
Exakt så... Mer regel än undantag!
När priserna är så låga (ibland till och med negativa) att de rörliga kostnaderna blir högre än vad man säljer elen för är det ju ekonomisk idioti att ha dem igång. Gissar att de snurror som ändå är igång i sådana lägen är för att man har avtal med kunder om leverans av en viss mängd vindkraftel.Jag flyttar diskussionen hit istället.
Bara bilder, inga ord (MC-relaterat)
www.sporthoj.com
Själv körde jag norr om Lycksele för någon dag sedan, där är en väldigt stor vindkraftpark och varannan snurra stod alltså stilla. Man kan ju tro att det är en medveten strategi för att inte skapa överskott på el med låga elpriser som följd.
När priserna är så låga (ibland till och med negativa) att de rörliga kostnaderna blir högre än vad man säljer elen för är det ju ekonomisk idioti att ha dem igång. Gissar att de snurror som ändå är igång i sådana lägen är för att man har avtal med kunder om leverans av en viss mängd vindkraftel.
Måste ju va ”kul” att ha investerat sina surt lånade slantar på solpaneler nu. Priserna i botten så snart solen tittar fram.. kommer ju ta ett litet tag att tjäna in dessa så, kanske?
Kommer köpa när jag som pensionär bosätter mig vid medelhavet, de ska driva ac när det är för varmt.
Tror det funkar bättre så! ?
Professor Jan Blomgren gör en djupdykning i ämnet i denna video, bland annat utifrån att tillsammans med ekonomen Christian Steinbeck ha gått igenom vindkraftproducenternas årsredovisningar.Det är väl ungefär min poäng, vindkraftverken är byggda så den stora fasta kostnaden är redan tagen. Vindkraftverket borde alltså ge positivt kassaflöde redan vid väldigt låga elpriser.
Men varje extra producerad kWh sänker också elpriset för all ström som dom producerar.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|