Elprojekt - Suzuki RG125 -92

larsrocket

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
göteborg
Hoj
suzuki gs 1000 g
Lite nya framsteg idag;

tillbaka i fräsen
20140520_154747.jpg

20140520_165106.jpg

försäkningar för skruvskallar
20140520_220732.jpg

utprovning i svingen
20140520_234055.jpg

20140521_000941.jpg

20140521_000953.jpg

20140521_014042.jpg

20140521_014117.jpg

fick även testkört motorn med drivlinan från skotern
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Sorry, råkade posta specarna från fel motormodell, 603 istället för 602 som har lägre topphastighet men högre vrid.

detta är specarna för min motor;

MHM602:
10 RPM/Volt
72 volts for 45 MPH with 18 X 3.5 tire
96 volts for 60 plus MPH with 18 X 3.5 tire


lyckades du plocka däcksstorleken från bilderna? bakdäcket som sitter i nu är bara tillfälligt, plockat ur en kontainer, så det blir möjligen ett lite större senare.

Tog däckstorleken från bilderna ja, jag är skarpögd värre.:tummenupp

Med den specen på motorn ser jag däremot ingen större vits med att skaffa ett högprofildäck innan du faktiskt märker att utväxlingen behöver ändras. Troligen bättre att satsa på ett så smalt radialdäck som möjligt för att sänka rullmotståndet om du letar toppfart men det du har hittat duger nog att testa med även om fälgen nog egentligen är lite väl smal.
 

larsrocket

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
göteborg
Hoj
suzuki gs 1000 g
ja det va skarpsynt. varför tror du att fälgen är för smal? har du lyckats lura ut den storleken från bilderna också, hehe. båda fälgarna är iaf 19*2.15 dock har den främre lite grövre gods.

efter allt pyssel i fräsen insåg jag att jag kanske borde gjort en ny sving istället, hade blivit bättre, lättare, snyggare och inte så mycket mer jobb.

vad tror ni om regbesiktning med annan hjulstorlek? vinklar blir ju bibehålla så länge viktfördelningen är ungefär samma, dock ökar ju försprånget en liten aning.

testade lite med batterierna igår

urmontering ur skoter
uploadfromtaptalk1400742602557.jpg

uploadfromtaptalk1400742670299.jpg

här sitter 22 celler i så 24 bör inte vara några problem, om jag staplar en rad till där fram, bör även gå att sätta 2st platt ' i ramen' på var sida, så minst 30 ska jag kunna få in utan stora ändringar av ramen.
uploadfromtaptalk1400742961453.jpg
uploadfromtaptalk1400743009679.jpg

nästa fråga är hur jag ska få fast dem och kapslat in dem, är lite inne på att hänga upp dem i ramar och bara kapsla polerna istället för att bygga en hel låda runt allt.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Sålänge som däcken klarar vikterna du sträåvar efter & har rätt hastighetsindex för den teoretiska toppfarten, så skall det inte vara några påroblem med storleken gissar jag,, du skall ju som sagt reg-bessa
 

larsrocket

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
göteborg
Hoj
suzuki gs 1000 g
inte mätt upp men haft det i åtanke, ska nog va lugnt. mäter innan jag gör batterifästen. utrymmet i tanken är min plan att reservera för förvaring samt att hålla vikten lågt ner.
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror Kristian har rätt, jag har ritat in några streck som jag ganska säkert tror är fjädringsvägen på din gaffel.

Ser ut som att kronan kommer pressa genom halva däcket profil innan den bottnar. Batterpacket är också farligt nära men det är svårare att avgöra på bild.
Hojen kommer dessutom bli tyngre än original och därmed även pressa fjädringen djupare.

Jag tror att du måste nog styva upp och minska fjädringsvägen i gaffeln.
 

Bifogat

  • uploadfromtaptalk1400743009679.jpg
    uploadfromtaptalk1400743009679.jpg
    189.5 KB · Visningar: 94

larsrocket

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
göteborg
Hoj
suzuki gs 1000 g
fint med bilden där. platsen i gaffeln har jag dock mätt upp så att det ska gå fritt med marginal, men det var du tag sen, ska dubbelkolla det ikväll. däremot batterilådan kan bli trångt om jag staplar en till ovanpå främre, men hoppas kunna flytta allt bak ett par cm till, ska undersökas.
 

larsrocket

Ny medlem
Gick med
13 May 2012
Ort
göteborg
Hoj
suzuki gs 1000 g
verkar som ni hade rätt, däcket går i kronan ett par mm om slaget är lika långt som överlappet av inner och ytterben utvändigt, mätte nog bara med 21" hjul och insåg att det bara saknades några mm, måste varit mycket lägre profil på det däcket, har dock ganska goda förhoppningar att lösa det rätt enkelt. värre blir bromsskiva och ok fram.

blev i alla fall en liten försiktig provtur igår;

https://www.youtube.com/v/WrhzLhr0jFU

lite röten video men råkade knäcka glaset och touchen på luren precis efter så det blev bara en tagning.
 
Last edited:

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
då måste ha en seriös skyddsplåt under batterierna okså är jag rätt säker på, annars lär det ej gå att regga. tänk vad som händer om du slår i dem /naturmässigt då asså.

Kan du inte flytta ner gaffeln lite till ? höjja hojjen i framkant alltså. så kanske det går helt fritt.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
Det lägsta/främsta batteriet hade jag personligen lagt ner bakom sitsen i kutsen istället.
Även om totalvikten kommer högre upp.
 

KHRacing

"D-K"
Gick med
3 Jan 2005
Ort
ring knutstorp
Hoj
CBR600
vikt

Du behöver ju låg vikt &har tillgång till fräs ser det ut som.. ett enkelt tips då till motornavets infästning

kapa bort detta jag markerat, fräs ner klumpen som markerat & borra 2 rejäla hål där jag markerat med grått. så lär du minska vikten på alu-biten med mera än hälften & den är firtfarande stark nog för ditt ändåmål.
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top