Elspeth Beard, första kvinnan jorden runt på MC

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Fantastiskt klipp och fantastisk kvinna! Man måste älska den orädda attityden hon har, till typ det mesta egentligen. Henne hade jag velat träffa, känns som att hon har ett gäng bra historier från sitt liv att berätta.
 

Birger H

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2024
Hoj
Enfield Classic 500
Han är fantastisk och imponerande. Men inte första kvinnan klotet runt på hoj. Hon är en av dom första engelska (!!) kvinnorna som kört solo klotet runt på hoj. Den första (av vad man vet) var en fransyska som hette Anne-France Dautheville och hon gjorde det nästan tio år innan Elspeth. Många till gjorde det efter det men kan ha funnits flera som gjort det innan också men som inte gjorde en stor grej av det. Anne-France var likt många andra journalist i grunden och hon skrev om sina resor i olika inlägg i tidningar. Hon skrev även några böcker om sina hojresor. "Girl on a Motorcycle" och "And I Followed the Wind". Tråkigt nog verkar dom bara finnas på franska. Om någon hittar engelsk översättning så hojta. Skulle vilja köpa hennes böcker.

En helt besynnerlig grej...... Tidigt 80-tal skapade man en lag i Frankrike som förbjöd franska invånare att lämna landet med mer än 5.000 Francs i kontanter med sig..... 50.000 spänn ca då...... Vilket i princip i många år omöjliggjorde härliga franska knäppskallar från att kunna flänga klotet runt på hoj, cykel eller andra fordon. I västvärlden funkade det att gå in i en bank och ta ut pengar men i princip omöjligt i andra delar av världen. Så man vart tvungen att ha med sig tillräckligt med pengar för att klara sig...... Och den lagen omöjliggjorde det i ett gäng år. Det var det som fick Dautheville att sluta resa på hoj.

Läste en intervju med Elspeth Beard efter hennes hojresa. Hon tänkte skriva om sin bedrift men ingen var intresserad av vad hon gjort..... Troligtvis pga att hon var kvinna. Så länge fanns det inte så mycket info om hennes resa. Det var väl i princip först för mindre än 10 år sedan som hennes bok gavs ut tror jag. Första gången jag själv hörde talas om Elspeth vart i den här DVD´n som Horizons Unlimited gav ut.....


Bör ha varit för ca 15 år sedan nu.
 
Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
......

En helt besynnerlig grej...... Tidigt 80-tal skapade man en lag i Frankrike som förbjöd franska invånare att lämna landet med mer än 5.000 Francs i kontanter med sig..... 50.000 spänn ca då...... Vilket i princip i många år omöjliggjorde härliga franska knäppskallar från att kunna flänga klotet runt på hoj, cykel eller andra fordon. I västvärlden funkade det att gå in i en bank och ta ut pengar men i princip omöjligt i andra delar av världen. Så man vart tvungen att ha med sig tillräckligt med pengar för att klara sig...... Och den lagen omöjliggjorde det i ett gäng år. Det var det som fick Dautheville att sluta resa på hoj.

På den här tiden 1970-talet var den enkla metoden att gå till banken och köpa American Express resecheckar samt några 100 US$ kontant. Resecheckarna (och / eller US$) gick sedan att växla in till den lokala valutan i "alla" länder (Vitt eller svart, svart bättre kurs). Så gjorde jag när jag 1977 flög till Sydafrika för att sedan med bil, tåg, buss, färja och tummen lifta upp genom Afrika. Och det var samma när jag skulle jobba i USA 2001, resekassan i American Express resecheckar samt några 100 US$ kontant.
Problemet att ta med stora mängder kontanter för en resa är likadant idag som då i Frankrike. Bara läs om alla beslag tullen gör av kontanter på tex Arlanda. Vill du ta ut stora mängder SEK kontant från Sverige ut ur EU måste du anmäla och begära tillstånd. Att jämföra med en turk som kom till Jönköping för att köpa en tändsticksmaskin på 1970-talet. När allt var klart och det kom till betalningen, ett antal miljoner i svenska kronor, så talade turken om att han hade pengarna i en resväska på hotellet i US$. Så det var bara att hämta resväskan och gå till banken. Enligt en man på tändsticksbolaget som berättade om det för mig.
 
Last edited:

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
På den här tiden 1970-talet var den enkla metoden att gå till banken och köpa American Express resecheckar samt några 100 US$ kontant. Resecheckarna (och / eller US$) gick sedan att växla in till den lokala valutan i "alla" länder (Vitt eller svart, svart bättre kurs). Så gjorde jag när jag 1977 flög till Sydafrika för att sedan med bil, tåg, buss, färja och tummen lifta upp genom Afrika. Och det var samma när jag skulle jobba i USA 2001, resekassan i American Express resecheckar samt några 100 US$ kontant.
Problemet att ta med stora mängder kontanter för en resa är likadant idag som då i Frankrike. Bara läs om alla beslag tullen gör av kontanter på tex Arlanda. Vill du ta ut stora mängder SEK kontant från Sverige ut ur EU måste du anmäla och begära tillstånd. Att jämföra med en turk som kom till Jönköping för att köpa en tändsticksmaskin på 1970-talet. När allt var klart och det kom till betalningen, ett antal miljoner i svenska kronor, så talade turken om att han hade pengarna i en resväska på hotellet i US$. Så det var bara att hämta resväskan och gå till banken. Enligt en man på tändsticksbolaget som berättade om det för mig.
Ungefär som på första rörfirman jag jobbade på i början av -90 talet. Vi renoverade åt en gubbe på landet helt nytt värmesystem ved panna och radiatorer i hela huset så det var ganska mycket pengar det handlade om. Han kom in på kontoret med en skokartong i en plastkasse full med småsedlar chefen och han satt lång tid på kontoret och räknade pengar. Sen när han skulle gå så var det viktigt att han fick tillbaka både plastpåsen och den gamla skokartonger.

Det var roligare förr när man stötte på profiler ute på landet
 
Nyheter
MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Eldriven sporthoj från Yamaha

Inlämnade patentansökningar...

Strängnäs Bike Show i sista stund

Strängnäs Bike Show är en a...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

James Bond-hojar säljs för att rädda liv

Skådespelaren Daniel Craig ...

James Bond-motorcyklar till auktion

När den 25;e Bond-filmen ”N...

Can-Am Pulse och Origin

Can-Am har presenterat sina...

Ny regelbok förändrar flat track

I USA är det AMA (American ...

Top