På den här tiden 1970-talet var den enkla metoden att gå till banken och köpa American Express resecheckar samt några 100 US$ kontant. Resecheckarna (och / eller US$) gick sedan att växla in till den lokala valutan i "alla" länder (Vitt eller svart, svart bättre kurs). Så gjorde jag när jag 1977 flög till Sydafrika för att sedan med bil, tåg, buss, färja och tummen lifta upp genom Afrika. Och det var samma när jag skulle jobba i USA 2001, resekassan i American Express resecheckar samt några 100 US$ kontant.
Problemet att ta med stora mängder kontanter för en resa är likadant idag som då i Frankrike. Bara läs om alla beslag tullen gör av kontanter på tex Arlanda. Vill du ta ut stora mängder SEK kontant från Sverige ut ur EU måste du anmäla och begära tillstånd. Att jämföra med en turk som kom till Jönköping för att köpa en tändsticksmaskin på 1970-talet. När allt var klart och det kom till betalningen, ett antal miljoner i svenska kronor, så talade turken om att han hade pengarna i en resväska på hotellet i US$. Så det var bara att hämta resväskan och gå till banken. Enligt en man på tändsticksbolaget som berättade om det för mig.