elstart som inte orkar

anox78

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2008
Ort
Glava skogen
Hoj
husaberg fe 400 och en trimmad monkey bike från 76 med en 110ccmotor trimtopp = livsfarlig
går det att få elstarten på husaberg fe 400 att fungera dom har ju sätt dit en start som inte orkar... nötter :huvet är det några elstarter som fungerar på era husor:confused:
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
inga oxiderade anslutningar (dålig/glapp kontakt) ?
 

Busaberg

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skogen
Hoj
Husqvarna TE300i Kawasaki KX450
Om du har bra batteri,ingen glappkontakt,rätt ventilspel och en autodekomp som inte är nersliten så fungerar det.

nej allt ska vara i ordning
Isåfall hade den startat också.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Steg 1
Ladda batteriet med en batteriladare för MC-batterier.

Om det inte hjälper
Steg 2
Mät batterispänningen med en voltmeter med allt avslaget.. Skall var 12v eller strax över. Är det ca 10 så kan batteriet bara väldigt dåligt laddat eller mer troligt så är en cell kortsluten. Byt batteri.

Om det är 12V eller strax över
Steg 3
Kolla batterikablarna. Du kan tex använda startkablar parallelt. Om det funkar med startkablarna men inte utan, rengör/byt batterikablar

Om det inte blir någon skillnad
Steg 4
Kolla upp startreläet. Koppla förbi reläet med hjälp av en start kabel. Om det funkar rengör eller byt startrelä.

Om det inte blir någon skillnad
Steg 5
Kolla om motorn går onaturligt tungt. Gör den det kolla varför. Decomp som inte funkar, topplockspackning som läcker,....

Om motorn verkar OK
Steg 6
Kolla upp startmotorn. Går den runt lätt? hur ser lindningarna ut ?......
 

anox78

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2008
Ort
Glava skogen
Hoj
husaberg fe 400 och en trimmad monkey bike från 76 med en 110ccmotor trimtopp = livsfarlig
är det så att starten brukar funka på husaberg har hört att det nästan inte är någon som funkar fungerar era självstarter
 

Kickkungen

Ny medlem
Gick med
15 Sep 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
Husaberg 650
det är väll lite olika ifrån hoj till hoj....

har själv forskat i ämnet utan vidare resultat, det jag kom fram till på min 02a efter att jag slängt på en större startmotor och bytt till nytt batteri, var att skillnaden var nada..3k kastad i sjön....=D
naturligtvis skulle jag ju kanske ha tagit ett större batteri med mer ah timmar kanske, samt att 02orna har ju en så kallad "hjälpstart" som tydligen ska orka dra runt motorn om allt är riktigt inställt, och visst kanske det är så, men en så länge har jag inte hittat dom rätta inställningarna på min hoj, men jag är även en rookie när det gäller att skruva =D
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
På husaberg 01-02 så var det för lite lyft på kläppen som decomprimerar ventilen, man måste svetsa på den. läs Husaberg kläppen här på sm forumet för ett tag sedan sök!! Sedan jag svetsat på den så funkade elstarten kall som var 01a 650
 

anox78

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2008
Ort
Glava skogen
Hoj
husaberg fe 400 och en trimmad monkey bike från 76 med en 110ccmotor trimtopp = livsfarlig
På husaberg 01-02 så var det för lite lyft på kläppen som decomprimerar ventilen, man måste svetsa på den. läs Husaberg kläppen här på sm forumet för ett tag sedan sök!! Sedan jag svetsat på den så funkade elstarten kall som var 01a 650

ok bra tipps ska kolla om det går att göra något åt det
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top