Johan skrev:2333530Biltema
Du vet att det handlar om km med ledare va? Tog 2 veckor med fulltid för 5 treor på fordon (kan va därför också) att dra nya kablar i en bil som fått kabelbrand.Olsson skrev:2333436Jag ska dra nytt elsystem i en bil och behöver köpa ett par rullar kabel i olika färger. Vart finns det att köpa till en vettig peng ?
MVH
prulle skrev:2333590Du vet att det handlar om km med ledare va? Tog 2 veckor med fulltid för 5 treor på fordon (kan va därför också) att dra nya kablar i en bil som fått kabelbrand.
Men ahllsels vet jag säljer på hundrameters rullar.
Olsson skrev:2334131Mjo men nu är det en racerbil så det kommer att bli ett rätt spartanskt elsystem.. Ahlsell hade jag inte tänkt på, ska kolla med dom imorgon.
Mer förslag
GuW skrev:2334215Vilken jävla elektriker som helst, men är det på en racebil ska du ha olika kabelareor till olika saker, det finns mycket vikt att spara på det, uppemot 50kg på en modern rallybil.
Men är inte vikten av vikt *tihi* (lunarfniss) så kör på 1½mm area, det funkar till det mesta. (fast på många ställen räcker 0.75)
Olsson skrev:2334441Nog finns det kabel hos elektrikern allt. Problemet är att kablar är dyrt och tråkigt att köpa. Roligare att lägga pengarna på frändelar istället. Jag vill ha billiga kablar, gärna svarta men andra färger funkar det med
Beklagar sorgen, Då kan man titulera dig kabeltattare nu då?Olsson skrev:2336894Inte för att nån bryr sig men jag har förhandlat till mig en jäla massa kabel här ikväll.
GuW skrev:2335158Kostar säkert ingenting, men alla hantverkare gillar fikabröd.
avatar skrev:2337005Nej de, och speciellt vi elektriker, gillar inte alls kaffebrödsekonomin som vissa tror det här landet går runt på.
Vi gillar pengar. Oskattade.
Olsson skrev:2337854Jag spinner vidare på mitt eltema. Jag behöver något att fästa i ändarna på trådarna nämligen strömbrytare. OKs brytare i plast går bort. Jag vill ha kvalite på grejerna, var hitta och vad ska man tänka på ?
Ten-0 skrev:2337866Dalhems?
Olsson skrev:2337854Jag spinner vidare på mitt eltema. Jag behöver något att fästa i ändarna på trådarna nämligen strömbrytare. OKs brytare i plast går bort. Jag vill ha kvalite på grejerna, var hitta och vad ska man tänka på ?
GuW skrev:2337198Det skulle ALDRIG falla mig in att KÖPA GREJOR som en hantverkare i praktiken SNOR från sin ARBETSGIVARE för oskattade pengar.
Att däremot ge dom en påse bullar för att få ta reda på sånt som dom annars sjulle kasta, det tycker jag är en OK deal för båda parter.
Sen att hantverkare är snåla jävlar, det vet vi redan...
GuW skrev:2337198Det skulle ALDRIG falla mig in att KÖPA GREJOR som en hantverkare i praktiken SNOR från sin ARBETSGIVARE för oskattade pengar.
Att däremot ge dom en påse bullar för att få ta reda på sånt som dom annars sjulle kasta, det tycker jag är en OK deal för båda parter.
Sen att hantverkare är snåla jävlar, det vet vi redan...
avatar skrev:2369281Hahaha, nu vet jag inte vad du jobbar med men med ditt kunnande så gissar jag på något verkstadsorienterat arbete.
Jag PM:ar en lista på saker som jag skulle vilja ha svarvat, svetsat och fräst så kommer det en Skogaholmslimpa på posten sen.
UrbanTiger skrev:2369544Just den sorten som Jula säljer och samma som Biltema har är ganska så spröd (gulvit sort). Finns en likadan slang med en segare plast (grå sort) som är vettigare för ditt ändamål. Vanliga klammrar med plåtskruv funkar väl att fästa med, LR ?
Varför inte tejpa kabelhärvorna istället ?
Glooie skrev:2369472Ska du fästa kabelslang så funkar alltid butyltejp. D e bra till mycket...
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari