En annan myndighetsattityd

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
De har god öl också, samt gott om pubar och en hel del bra vägar på lagom avstånd. Tyvärr har de fortfarande inte lärt sig bygga vare sig hus eller fungerande avloppssystem... :D

Jag tror ärligt talat inte de har färre hastighetsrelaterade olyckor än vad vi har, däremot är de kanske bättre på att plocka fram relevanta resultat istället för att ta enklaste vägen? Ingen myndighet i Sverige skulle t ex komma på tanken att göra en film som "Perfect Day"... här förbjuder vi istället.

Last edited:

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Hoj
Suzuki
UK har väl en lite annolunda strategi vad gäller information till allmänheten också. Har sett några klipp från youtube som är både skrämmande och informativa.

Finns tyvär ingen motsvarighet i sverige. Bättre att köra huvet i sanden och förbjuda än att informera.

Min gissning är att man inte vill stöta sig med majoriteten och på så sätt minska sin populäritet, och förlora röster.

RobbaZ

Rookie
Gick med
11 Jun 2007
Hoj
Honda XL 125 Varadero -01
UK har väl en lite annolunda strategi vad gäller information till allmänheten också. Har sett några klipp från youtube som är både skrämmande och informativa.

Finns tyvär ingen motsvarighet i sverige. Bättre att köra huvet i sanden och förbjuda än att informera.

Min gissning är att man inte vill stöta sig med majoriteten och på så sätt minska sin populäritet, och förlora röster.
Ja man har ju sett V för Vendetta.:fakta

Lite ironi:rolleyes:

Bärgren

Förtidspensionerad bonnläpp
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sykkeljävel, RS250, RD500 och CBR600RR
Helt otroligt att det inte händer fler olyckor när tamefan alla i det där landet kör på fel sida av vägen. :öga

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Englands invånare lever som världens mest övervakade. Vet inte antalet kameror de har. Men det är helt skrämmande.

Hörde att de skulle sätta in fartkameror å lyckstolpar nu också. Normalt land.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Englands invånare lever som världens mest övervakade. Vet inte antalet kameror de har. Men det är helt skrämmande.

Ja, det åxå. Kommer nog på första plats som negativ egenskap före både de så kallade husen och rören de har istället för vanliga avlopp. Tillsammans med Tory...

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Var där för någon månad sedan, ...trevligt på sitt sätt, men skulle def inte vilja bo där.
U-landsstandard på mycket.

Hastighetskameror har dom fler än här, ...bl.a. så har dom kameror vid på- & avfarter på större trafikleder som mäter din genomsnittshastighet däremellan. :näsblod
En bekant till den jag hälsade på kände en som hade fått böter för att han ätit äpple medans han körde bil.
Allmänt omständigt & byråkratiskt när man ska in & ut ur offentliga inrättningar. Inga "låshandtag" på bensinpumparna (var han mkt avundsjuk på från Sverige :D ). Sjukhus i London har öppna salar för typ 30st patienter, englasfönster i stålramar & ser allmänt skitigt & rivningsfärdigt ut.

Hade kostat MULTUM att renovera upp det landet till svensk standard.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK

minns jag rätt så vill försäkringsbolagen därborta införa boxar i bilarna som registrerar hur fort man kör osv. där man sen får betala försäkringspremie efter körstilen...

som sagt kanske världens mest övervakade medborgare...

En bekant till den jag hälsade på kände en som hade fått böter för att han ätit äpple medans han körde bil.

omg, måste vara ena sadister som jobbar på böteskontoret, undrar om de har så lite att göra i england så de mest funderar på hur dom ska kunna bötfälla medborgarna så mycket som möjligt:va

Last edited:

RoadHog

Ny medlem
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
Yamaha R1
Det där med hastighetsregistrerande boxar i fordonen som är tänkta att styra försäkringen funderas det tyvärr på även i Sverige, men det är väl ett bra tag kvar från ide till realitet. Var på något möte som region- och trafikplanekontoret i Stockholm anordnade om framtidens infrastruktur och trafiksystem där detta nämndes och jag blev så förbannad att jag tänkte resa mig och gå mitt i, men då jag representerade en kommun så nöjde jag mig med att argt blänga på talaren/utredaren. Ska det vara OK och åka snabbt om man är rik, eller hur menar dom att det skall bli. Den som har BMW och fett bankkonto lär ju inte bry sig om försäkringen går upp utan kan istället stärka sin position i samhället genom att även ha privilegiet att kunna köra för fort.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
ja o jag har hört att vi ligger på andra plats redan :huvet

jo många har skakat på huvet åt nya förslaget

Nu går Googles integritetsexpert Peter Fleischer till attack mot den svenska regeringen.
- Förslaget är sprunget ur en tradition inledd av Saudiarabien och Kina och hör helt enkelt inte hemma i en västerländsk demokrati, säger han.

http://www.expressen.se/prylar/1.701442

Den amerikanska sökmotorjätten Google jämför Sverige med diktaturer som Kina och Saudiarabien när det gäller avlyssning av egna medboragare. Företaget anser att storebrorövervakningen som håller på att utvecklas i Sverige är så påtaglig att man hotar med uteblivna investeringar i Sverige om lagen blir verklighet.

http://www.nd.se/ni/visa/default.asp?dokID=486

Försvarsministerns förslag om att ge Försvarets radioanstalt utökade befogenheter till avlyssning har hittills mött svidande kritik. Justitiedepartementet, Säpo, Registernämnden och justitiekanslern sågar alla förslaget, men partiledarna stöder det.

http://computersweden.idg.se/2.2683/1.92088

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det där med hastighetsregistrerande boxar i fordonen som är tänkta att styra försäkringen funderas det tyvärr på även i Sverige, men det är väl ett bra tag kvar från ide till realitet. Var på något möte som region- och trafikplanekontoret i Stockholm anordnade om framtidens infrastruktur och trafiksystem där detta nämndes och jag blev så förbannad att jag tänkte resa mig och gå mitt i, men då jag representerade en kommun så nöjde jag mig med att argt blänga på talaren/utredaren. Ska det vara OK och åka snabbt om man är rik, eller hur menar dom att det skall bli. Den som har BMW och fett bankkonto lär ju inte bry sig om försäkringen går upp utan kan istället stärka sin position i samhället genom att även ha privilegiet att kunna köra för fort.
Grejen är att det är ju FRIVILLIGT om man vill ha en såndär box i bilen. Den som har en box vet om det och anpassar körningen därefter och får därmed lägre premie. Jag tycker det är skitbra.
Jag hoppas detta system även kommer hit, då skulle jag bara behöva betala ett par kronor per år i försäkring för bilen eftersom jag kör så lite.
Skulle däremot inte vilja ha box i hojarna...

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
lite likt östtyskland

http://www.deandrasliv.se/

Lagförslaget om att ge FRA rätt att avlyssna nättrafik har väckt kraftig debatt i Finland. För att de finska kunderna ska slippa bli avlyssnade flyttar nu Teliasonera sina finska e-postservrar bort från Sverige, skriver Ny Teknik.

– Vi har bestämt oss för att lyssna på de finska myndigheterna och våra kunder, säger Juha-Pekka Weckström, vice vd för bredbandstjänster på Teliasonera i Finland, till Ny Teknik.

http://www.idg.se/2.1085/1.107077

Last edited:

fält

VROM
Gick med
16 May 2007
Hoj
Skeppshult
ne man skulle flytta till holland där det e mc vänligt där lyssnade ju regeringen på motorcykel föbundet så vajer räcken är förbjudna o extra skyddsbarriärer nertill på alla räcken.
såg till min fasa igår när ja åkte över stallbackabron i trollhättan att det inte ens fanns skyddsplåtar där så vurpar man på mc och har en jävla "tur" "otur" att fara ut mellan stolparna så får man ju sig 1 minuts flygtur innan man landar i göta älv :mad:

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln