Badsituation
Ny medlem
Att det inte har givit någon preventiv effekt är inget jag påstår, det är snarare fakta. Den som önskar vidare läsning kan ju t.ex. läsa "Introduktion till kriminologi" av Jerzy Sarnecki som i stor utsträckning behandlar just denna problematik.
Problemet är också att förutom avsaknad av en preventiv effekt leder hårdare fängelsestraff också till grövre brottslighet. Brottslingarna gör helt enkelt mer för att slippa åka fast.
Att det kan tyckas konstigt ur samhällssäkerhetssynpunkt köper jag dock till fullo.
Vore lite kul att få se dessa fakta utan att ränna till bibblan å plöja böcker med alla förståsigpåare.... har du läst boken så släng upp (hans) fakta.
Men jag e med dig på att ett högre straff inte avskräcker den som e hugad, det bara ökar insatsen en aning. Men det betyder lite för den som redan e utanför lagen. Lagarna e stiftade av normala människor med moral, etik å empati. Människor som begår våldsbrott tycker jag, saknar detta i någon mån.
Det skall i alla lägen bedömas vilket våld som utövats, givetvis, men dom begår våldsbrott i den högre skalan, varför ska dom leva öht? M.a.o. läser jag hellre om jackie Arklöv i historieböckerna än i aftonhoran.
Tar man liv, skjuter, eller hoppar på en försvarlös killes bröstkorg när han redan e down 'n' out, då ska man själv lämna ut.
Detta ska ju enligt teserna bara ge effekt i kanske tio år.... vad kan sänkta straff ge tro???