En bra dom?

Var domen bra?

• Antal röstningar
    0

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Att det inte har givit någon preventiv effekt är inget jag påstår, det är snarare fakta. Den som önskar vidare läsning kan ju t.ex. läsa "Introduktion till kriminologi" av Jerzy Sarnecki som i stor utsträckning behandlar just denna problematik.

Problemet är också att förutom avsaknad av en preventiv effekt leder hårdare fängelsestraff också till grövre brottslighet. Brottslingarna gör helt enkelt mer för att slippa åka fast.

Att det kan tyckas konstigt ur samhällssäkerhetssynpunkt köper jag dock till fullo.

Vore lite kul att få se dessa fakta utan att ränna till bibblan å plöja böcker med alla förståsigpåare.... har du läst boken så släng upp (hans) fakta.

Men jag e med dig på att ett högre straff inte avskräcker den som e hugad, det bara ökar insatsen en aning. Men det betyder lite för den som redan e utanför lagen. Lagarna e stiftade av normala människor med moral, etik å empati. Människor som begår våldsbrott tycker jag, saknar detta i någon mån.

Det skall i alla lägen bedömas vilket våld som utövats, givetvis, men dom begår våldsbrott i den högre skalan, varför ska dom leva öht? M.a.o. läser jag hellre om jackie Arklöv i historieböckerna än i aftonhoran.

Tar man liv, skjuter, eller hoppar på en försvarlös killes bröstkorg när han redan e down 'n' out, då ska man själv lämna ut.

Detta ska ju enligt teserna bara ge effekt i kanske tio år.... vad kan sänkta straff ge tro???

Bacchus

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
en liter twin
Med det argumentet är det ju livstid eller nothing som gäller. Tror du att det vore en bra idé för samhällsklimatet?
Livstid blir det om den dömde dör under sin fängelsevistelse,annars tidsbestämt.:tummenupp
Ja,för mig hade det varit en bra lösning.En mördare mindre ute på gator o torg.Enkelt.
Vad är din lösning:va

Det är tydligt det, genomsnittssossen verkar vara skarpare. Jag har inte nämnt straffskalan för våldsbrott, så jag vet inte var du fick det ifrån.
Då hade det kanske varit lämpligt om du försökt o presentera dina smarta ideer.På dig så verkar det som om skattebrott ska prioriteras...
Nämner du 5 smarta sossar så bjussar jag på ett dajm....:D

Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Det borde inte finnas någon lindring av dom för psykiskt sjuka. Det är fortfarande samma misshandel / mord. Tycker det är sjukt att man ska kunna säga att man hade spöken i huvet och få sitta 2 år istället för minst det dubbla. Det är fortfarande ett brott!

Som t.ex de i Vojakkala, de ska sitta minst 20 år. Då får vi bort problemet. Som det är nu, så kommer de ut efter några år och är tillbaka i samma brottsliga liv som vanligt, då dessa inte är del av samhället och kommer aldrig gå bort från sin kultur och ta ett hederligt jobb. De livnär sig på brott.

Vad gäller trådens brott, så är det vidrigt... och ja ett långt straff är rätt då de faktiskt mördat personen.

Gabor

Guest
Det daltas för mycket i sverige med brottslingar. Straff å inlåsning är till för at sdet ska kännas att det inte är värt att göra om det, samt skydda de som sköter sig från brottsli9ngar. Gör man om det igen, dubbelt straff. man har redan fått en varning.
Sånt skall ske i tidig ålder, kallas uppfostran .

Badsituation

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2008
Hoj
Dnepr
Det daltas för mycket i sverige med brottslingar. Straff å inlåsning är till för at sdet ska kännas att det inte är värt att göra om det, samt skydda de som sköter sig från brottsli9ngar. Gör man om det igen, dubbelt straff. man har redan fått en varning.
Sånt skall ske i tidig ålder, kallas uppfostran .

Japp men nu e ju inte Det problemet. När det gäller mord å andra grova brott som ger mångåriga straff e återfallsförbrytare nästan försumbar. Väldigt få mördar igen efter 10, 12, 14 el mer i kurran...
Det handlar om avskräckande effekt..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Enligt Jerzy(säkert fler också) har det betydelse, saknar förmodligen egenvärde, hur många brottslingar kalkylerar på strafftiden på brott som ger mer än 2 år -innan de begår brott? i de flesta fall kommer de nog att tänka på strafftiden när de väl är i rättsväsendets händer eller efter brottet begåtts.

Du läser ju verkligen inte vad jag skriver, har länge misstänkt att du är en s.k. bot faktiskt med tanke på ditt frenetiska och frekventa länkande och det är nu så gott som bekräftat.

Långa straff har ett signalvärde

Last edited:

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Varför säger så många som aldrig suttit inne att det är en fröjd att sitta i fängelset i Sverige? :va

Man borde pryla alla brottslingar :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
För dig kanske långa straff har ett signalvärde men uppbarligen inte för många andra, det är står ju inte direkt tomma fängelser i USA och dom har mig veterligen längre straff än i Sverige.

:lol
Du förstår tydligen inte vad man skriver.
Jag skiter i om det ger mer, mindre eller oförändrad brottslighet. Jag tror att det är bra för samhället oavsett, om det nu inte finns en koppling till antalet brott - vilket jag förvisso tror - så är det ändå bra med långa straff. Compreñde?

Och nu, deitt resonemang om USA och hur många som sitter i fängelse där. Jämfört med vad, och det du jämför med - finns det fler differenser mellan ditt jämförelseobjekt än strafflängden?
Just det.

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
så är det ändå bra med långa straff. Compreñde?

Varför är det bra med långa straff ifall de inte gör någon skillnad?

Är det bevisat att brottslingar blir bra medborgare efter ett långt straff?

Fängelser är förmodligen en dyr affär då det är troligt att de inte blir bättre medborgare under och efter sin tid i fängelset.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Varför är det bra med långa straff ifall de inte gör någon skillnad?
Har du 48tim delay? Jag skrev redan 2008-11-28 17:55 svaret på den frågan i denna tråd.

Är det bevisat att brottslingar blir bra medborgare efter ett långt straff?

Nej, och det är som du redan noterat inte bevisat att längre straff ger färre brott i ett samhälle som helhet heller. Därför tycker jag nu ni teoretiker beger er till närmsta tältläger i valfri oroshärd där svält råder och meddelar att det blir inget ris - för det finns inget samband mellan mycket mat och lycka, se bara på amerikanerna. För om vi förvisso ska vara verklighetsfrånvända, navelskådande och akademiska på det allra sämsta sättet - så ska vi väl åtminstone vara konsekventa?

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Jag tycker att det är bra och självklart att en spark i huvudet klassas som grov misshandel.

Jag blev nerslagen för 1år 3mån sen från en trappa. Sparkad upprepade gånger i huvet, två tänder är numera av plast samt axeln gick ur led.

Polisen har tagit tag i utredningen nu och när jag frågat dom vad brottsrubriceringen kommer att bli så är dom osäkra om det är en "vanlig" misshandel eller grov.......:rolleyes: Bra sVeriget!

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
för det finns inget samband mellan mycket mat och lycka, se bara på amerikanerna.

Frosseri...., prova vara utan, säg 72 timmar så ska du att du blir lycklig när du får mat efter det.

jaja det är mycket som behöver nyskapas och det kommer bli bättre med tiden, det tog ett tag att avskaffa dödsstraff och det kommer ta en tid att avskaffa ordinära fängelser.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...