En bra hjälm och byxor

Von-Roughz

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Ducati 1199 Panigale S Tricolore
Har då köpt ny cykel (Panigale S) och har inte kört på några år så har ingen utrustning kvar.

Först och främst behöver jag en ny hjälm, det ska vara en mattsvart. Vill ha en så bra hjälm som möjligt, både vad gäller säkerhet men också ventilation. Ljud isolering kan jag lösa med öronproppar.

Sedan behöver jag också byxor att använda (ska EJ vara skinn) när man bara ska ta en kortare tur genom stan.

Bor i utlandet där det vanligtvis är 30+ grader, och trafiken i stan är snigelsakta så skinnbyxor är bara inte sjukt obekvämt men också inte särskilt nödvändigt eftersom man kör fantastiskt sakta större delen av tiden.

Ska ordna skinnställ, men det har jag koll på.

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Ang hjälm så kan jag inte rekommendera någon speciell. De flesta av de jag testade satt inte bra vilket troligtvis gör den säkraste hjälmen till osäker. Men angående byxorna. Har du haft på dig ett skinnställ? Jag köpte först ett tygställ för att de skulle vara kallare men när jag fixade skinnstället så slutade jag använda tyget helt pga värmen (och att man får automatiskt en bra ställning med armarna som känns bra).

Om det nu går så långsamt varför inte köra kevlar jeans?

Von-Roughz

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Det har jag faktiskt inte ens funderat över (Jeansen) Har du någon ställe i Stockholm att rekommendera för prövning och köp av jeans (och hjälm) ?

andrén

Medlem
Gick med
2 May 2006
Hoj
s1000rr -11 *såld* ……………..Ktm690smc-r 13………….Yamaha R6 -07
Angående hjälm. Jag har tittat på arai rx7 och Shoei xspirit 2. Arai passade inte min huvudform men det gjorde Shoei:n. Fina hjälmar båda 2 (enligt mitt tycke). Finns förmodligen en uppsjö av fina bra hjälmar för mindre pengar men detta var mina 2 cent.

atilla

Ny medlem
Gick med
25 Apr 2012
Hoj
Suzuki GSX 550e
Jag jobbpendlar med hojen sommarhalvåret och kör nästan uteslutande i Kevlarjeans. Funkar perfekt. Lite varmare än ett par vanliga jeans så hur det funkar i 30 grader + vet jag inte.

Tjita1

Guest
Inte för att vara en partypooper, men vad ska man med en svindyr Panigale S till om man bara ska köra sakta i stan..?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Själv undrar jag vilket varmt land du vanligtvis bor i eftersom du väljer att handla i stockholm? Finns väl få länder med så liten marknad (högt pris) som Sverige.

Von-Roughz

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Inte för att vara en partypooper, men vad ska man med en svindyr Panigale S till om man bara ska köra sakta i stan..?

Haha well på dagtid så är trafiken kaos. Men på motorvägarna är det fantastiskt tomt på bilar och staden på sena kvällar och nätter är det helt okey trafik

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Det har jag faktiskt inte ens funderat över (Jeansen) Har du någon ställe i Stockholm att rekommendera för prövning och köp av jeans (och hjälm) ?
Vet att mc varuhuset har något par. Ligger vid norrtull, är typ stammis där då jag jobbar 100m därifrån. Annars vet jag inte så mycket...
Vad säger du om integralhjälm vs öppningsbar ?
Integral pga ökad säkerhet och att de är lättare. Sen har jag svårt att tänka mig att de är gjorda för sporthoj utan för touringhoj...

Von-Roughz

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2014
Hoj
Själv undrar jag vilket varmt land du vanligtvis bor i eftersom du väljer att handla i stockholm? Finns väl få länder med så liten marknad (högt pris) som Sverige.

Filippinerna.

Anledningen är väl snarare att utbudet här är betydligt större, för det första finns det knappt några 1000+ cc hojar därborta för folk har enkelt inte råd. Har inte hittat en enda Honda eller Suzuki förhandlare som ens kan beställa in 1000cc. Ekonomin gör då givetvis utbudet av tillbehör också mindre, eftersom en hjälm som kostar 2000kr motsvarar där nere en normal medborgares lön, och denne medborgaren ska vanligtvis försörja sina föräldrar och sina barn på samma lön.

Så det du ser är hojar på MAX 250cc och utrustningen består av någon billig kinesisk hjälm.

PLUS, här hemma är jag väl av meddellängd (180cm) och lite i tyngre laget (94kg), där nere är jag någon sorts jätte. Kan inte ens hitta kostymskor i storlekar större än 40-40.5 i normala butiker. Så att det skulle finnas MC kläder i min storlek är väl snarare en dröm än realitet.

Last edited:

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Lindstrands lizard är riktigt sköna allväders byxor, att jag har två par såna och att dom funkar bra i värmen och kyla gör att de blir mitt tips på byxor :)

Von-Roughz

Ny medlem
Gick med
28 Feb 2014
Hoj
En Panigale måste vara jäkligt exotisk i Filippinerna.

Jo, de är extremt få. Fick tag på den sista Panigalen de hade, och det råkade vara S tricolore. Hade annars gärna tagit en R istället. Men tror att de fick 2 eller 3 sådana till hela Filippinerna. Du kan nog räkna hela Panigale antalet på båda dina händer.

Men gillade dock inte Tricolore färgen så nu får jag den ommålad till den grafitmörkgrå färgen istället. Får det gratis på grund av köpet.

Men rent generellt så har du 1000cc eller mer så är du exotisk. Som sagt så tjänar folk extremt lite, så det är väl naturligt, är väl i princip bara rika filippinare med pengar och inflyttade kineser som kör runt med sådana hojar.

Det är detsamma med bilar, kan säga att 90% av alla bilar du ser är Toyota Corolla Altis och Toyota Vios. De som har aningen mer pengar har typ Toyota Camry, det är en "lyx-sedan" enligt deras standard.

Hade funderingar på att exportera min bil dit, men de har förbud mot import av fordon. Så sen med tanke på trafiken, så "fuck it" tänkte jag. Det spelar ingen roll om du ens är Mr Trump med en enorm Maybach, du sitter i princip hela dagarna i trafik ändå. Så då kom hojtankarna in igen, har inte haft en hoj på f*n 6 år nu. Så nu sålde jag bilen här hemma, eftersom jag inte kommer vara här om vintern och köpte hojen. Får väl hyra en bil över sommaren när man är här i Skandinavien, eller skaffa en billigare hoj att ha här.

Men jag utgår att försäkringarna här är lika sjuka som alltid?
Där nere får jag hojen fullförsäkrad för 11.000 kr om året =)

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
PRova hjälmar, de sitter förbannat olika på olika huvud så någon annan kan inte säga vilken hjälm som passar på ditt huvud, sedan är det bara att få den lackad i en färg du gillar.
Lelles kan vara smidigt att kika på, de verkar ha billiga hjälmar på rea med.

Vad gäller brallor är MC-jeans förvånansvärt varma, när det inte rör sig över 30 lär du svettas ganska frikostigt även i ett par sådana. Hel-perforerade skinnbrallor är nog bättre luftning i ärligt talat. Men de kanske inte passar så bra när man inte sitter på hojen. Det mesta som har hyfsat skydd är ganska varmt, speciellt när man står rätt still så värmen från motorn ångar upp på dig som förare.

Du får tillverka ett läderställ med kylsystem i. :hihi

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Hjälm får du prova dig fram. Mycket svårt. Men kläder finns lite nedan.

BMW har ett kläder som kallas "Flow" BMW AirFlow Suit 2 delat. för sköna turer i mycket varmt väder.
A_B_0119543.png

Dianese har deras "AIR" textil ställ som kör liknande koncept.

dainese_air_frazer_tex_pelle_rosso.jpg

AIR FRAZER
dainese_air_frazer_nero.jpg

Drake AIR tex
Kör själv med dessa ventilerade brallor i högsommar värme och fryser lite i tunnlarna i stockholm.

1754985-DRAKE-AIR-7002-.jpg

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...