En Bra Hjälm Till Ett Litet Huvud, Finns Den?

Grunx

Grunx
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Årsta
Hoj
99, Yamaha, FZS 600
Hejsan!
Jag letar efter en bra hjälm till min flickvän. Problemet är bara att hon har ett ganska litet huvud. Vi har testat bl.a. Shoei Raid II, XS är för stor och XXS passar inte hennes huvudform.

Snälla, ge mig tips på en litet hjälm (ej plast) som ni tror skulle passa ett litet huvud?
 

Mitra

Cava Leonem, 119.1 db
Gick med
29 Oct 2005
Ort
Mellan Klagstorp och Äspö
Hoj
Kawasaki ZZR600
Grunx skrev:
2246237 Hejsan!
Jag letar efter en bra hjälm till min flickvän. Problemet är bara att hon har ett ganska litet huvud. Vi har testat bl.a. Shoei Raid II, XS är för stor och XXS passar inte hennes huvudform.

Snälla, ge mig tips på en litet hjälm (ej plast) som ni tror skulle passa ett litet huvud?

En kompis till mig har Arai och dessa är mindre i storlekarna hon har xxs som är ca 50-52 i deras. Provade Shoei innan och sa att de var för stora.

Bara att testa :)
 

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Tja! XR-1000 från shoei finns i xxs och har aaaningens rundare form än Raid 2.
Annars kan vissa firmor ha kvar gamla Z-one som finns i xxs. Den är dock extremt liten!

Alt. Arai Signet GT XXS, om nån får tag på den, kanske finns arai Chaser i xxs?
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Det här handlar väl om 2 frågor.

Om det är så att Shoei XS är för stor och XXS inte passar hennes huvudform så lär inte XS heller passa hennes huvudform.

Prova även Shoei XR1000 då den har en annan form än Raid II

Din MC har troligen kvar någon XS och XXS i Shoie Z One som är lite "mindre" i sina stl men en utgående modell.

Ni bör testa andra hjälmar då hennes huvud troligen inte har formen som Shoei håller i sina hjälmar.

Testa t ex X-lite från Nolan samt Arai hjälmar. Provar Ni X-lite så tänk på att prova båda modellerna då det är skillnad på dom. Finns X-801 och X-601


Själv har jag Shoei XXS och den är trång i början. Svår att få på och av, klämde i början men inte sedan. Jag kan dock inte ha X-lite då den inte sitter bra på mitt huvud.

Köp en bra composithjälm/glasfiber hjälm i alla fall anser jag och en som sitter åt uppe på huvudet, inte bara klämmer vid kinderna. En hjälm töjer sig alltid mer vid kindkuddarna än uppe vid huvudbålen då det är frigolit där under.
 
Last edited:

Priyantha

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2006
Ort
Handen
Hoj
Ingen... :(
Jag köpte en X-lite X-801 (tror jag den heter) Och jag har ganska litet huvud. Men den passar mig perfekt!
Så det är mitt tips! Hoppas du hittar någon som passar dig.
//Kenneth
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Har också problem med det, har för litet huvud helt enkelt.
Har en inkörd shoei nu som satt snortajjt i början men nu efter 2 år sitter den inte alls bra, slappt å jävligt.

Testade arai's astro-r i XS och den satt bra, men inte så tajjt som en helt ny hjälm skall sitta. Och XXS var såklart sluta hos arai-europe som jag förstod det. Nya modellen Viper skulle komma i XXS, men denna säsongen skulle den bara gå att få i solid färg enligt försäljaren. Lite tråkigt men om det är den enda som passar så.

Vågar man köpa nåt annat än shoei lr arai? :)
Finns ju massa andra märken som Nolan, HJC, KBC (med ganska coola motiv) men hur är säkerheten på dom?

//Tobbe, vilse i hjälmdjungeln.
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
Har själv en Shoei XR-1000 i XXS. Den passar mig inte så bra, har jag upptäckt... Helt fel form för mitt huvud. Raid II likadan. Däremot Z-One eller X-spirit... :kär

För mig blir det helt klart en X-Spirit, problemet är bara 5 månaders leveranstid till SVerige... :(
Medan den finns hemma i Tyskland!!! :huvet

Lorge skrev:
2255298 Har också problem med det, har för litet huvud helt enkelt.
Har en inkörd shoei nu som satt snortajjt i början men nu efter 2 år sitter den inte alls bra, slappt å jävligt.

Testade arai's astro-r i XS och den satt bra, men inte så tajjt som en helt ny hjälm skall sitta. Och XXS var såklart sluta hos arai-europe som jag förstod det. Nya modellen Viper skulle komma i XXS, men denna säsongen skulle den bara gå att få i solid färg enligt försäljaren. Lite tråkigt men om det är den enda som passar så.

Vågar man köpa nåt annat än shoei lr arai? :)
Finns ju massa andra märken som Nolan, HJC, KBC (med ganska coola motiv) men hur är säkerheten på dom?

//Tobbe, vilse i hjälmdjungeln.


Finns inte i XXS... det är, enligt mina efterforskningar, bara Shoei och Arai som har så små hjälmar. :4skrika
 

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Ort
Strömstad
Hoj
...
Syss skrev:
2255314
Finns inte i XXS... det är, enligt mina efterforskningar, bara Shoei och Arai som har så små hjälmar. :4skrika

Ok. Det är ju dom som skall vara bäst så det är nog lika bra att satsa på en sån.

Kanske skulle passat på att köpa hjälm när man är nere i Tyskland nån gång då.

Fan att det skall vara så svårt att hitta en hjäm som passar skallen.
 

peteR1000

In Sorte Diaboli
Gick med
19 Sep 2003
Ort
götet
Hoj
ninjan e såld...så ingen nu
Lorge skrev:
2255298 Har också problem med det, har för litet huvud helt enkelt.
Har en inkörd shoei nu som satt snortajjt i början men nu efter 2 år sitter den inte alls bra, slappt å jävligt.

Samma problem här, kolla ifall du kan hitta en Shoei Z-One, har en XS som tyvärr är kraschad men den satt grymt bra under 2 säsonger jag hade den iallafall. Kör nu med XR1000
 

Grunx

Grunx
Gick med
5 Oct 2004
Ort
Årsta
Hoj
99, Yamaha, FZS 600
Jag vill tacka alla för hjälpen!!!
Det lutar åt att det blir en AGV S4.
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top